Waarom liggen veel kloosters in Griekenland op de top van een berg?

Een slot of een burcht is nog te begrijpen, daar is een strategische reden voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K

Antwoorden (3)

Een klooster had ook serieuze strategische redenen om op een heuvel of berg gebouwd te worden en niet alleen in Griekenland, hier in Oostenrijk en ook in Hongarije hebben kloosters vele volkeren, legers en geloofsstrijders te doorstaan gehad. Ook in Griekenland hebben ze last gehad van oa de moren, de osmanen, de turken.

Toegevoegd na 11 minuten:
foto: Melk, Oostenrijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vroeger tijden waren kloosterlingen vaak beter uitgerust dan legers; Zeker in zuiderse landen is het er niet altijd even vreedzaam aan toegegaan hoor.
Naast de wel degelijk strategische redenen (ook kloosters werden regelmatig beroofd en aangevallen, zo kon men tijdig mogelijke bendes zien aankomen) was er ook nog een religieuze reden: om dichter bij de hemel te zijn. Om dezelfde reden dat kerken 'tot in de hemel reiken', dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dichter bij god.
Monnikkenwerk om er te komen.