In hoeverre is het echt nodig om je te laten inenten als je op vakantie gaat naar Turkije?

Ik ben in 2001 en 2002 ook geweest en toen hoorde ik er niemand over, waarom moet dat nu ineens wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook een dergelijke vraag gesteld toen ik naar Egypte ging. Zie:http://www.goeievraag.nl/vraag/binnenkort-ga-egypte-aanbevolen-vaccineren.436 (heb je misschien nog iets aan, is redelijk vergelijkbare situatie). Heb toen goed alle voors en tegens afgewogen. Kwam op 'wel doen' uit.
Succes met je besluit

Het beste antwoord

Een definitief antwoord heb ik niet voor je, wel een ervaringstip.

Laat je adviseren door een *onafhankelijke* instantie. Ga bijvoorbeeld naar de GGD.

Voor mijn vakantie naar Java heb ik veel tips gezien. Het viel me op dat commerciële instellingen veel meer vaccinaties adviseerden dan onafhankelijke instellingen. Dat geldt *ook* voor ziekenhuizen waar je tegen betaling vaccinaties kunt halen.

Bij de GGD had ik een "intake". Daar werd nagegaan wat mijn persoonlijke gedrag was. Kans op onbeschermde sex? Voor mij niet - dat scheelde weer een aantal vaccinaties. Trektochten door de rimboe? Mwah, wel wat rimboe, geen urenlange of dagenlange trektochten. Scheelde ook weer vaccinaties. Ver van de bewoonde wereld? Nee, altijd binnen twee dagen in een redelijk ziekenhuis. Scheelde ook weer. Ziekte X wel heel vervelend, maar niet echt bedreigend, en tamelijk lage besmettingskans? Dan niet inenten (eigen keuze).

Zo'n intake kost wel wat (ik meen € 15), maar je spaart er flink wat onnodige vaccinaties mee uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Toen was het ook al een goed idee, Turkije is een land waar hepatitis A voorkomt. Niet levensbedreigend, maar je kunt er wel een paar weken van uit de running zijn.

Overigens geldt hetzelfde eigenlijk ook voor (delen van) Spanje en Italië, ook van die landen waarvan je niet echt op het idee komt je te laten inenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In hoeverre nodig, dat moet je zelf een beetje bepalen. Als je het advies krijgt, zou ik het echter niet in de wind slaan. Hoe klein het risico of de ziekte ook is; als het je vakantie bederft heb je een jaar voor niets gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inmiddels zijn en vele mensen naar Turkije op vakantie geweest en zijn met gezondheidsklachten terug gekomen. De inentingen voor Turkije niet verplicht, maar aanbevolen worden ze wel. De meest voorkomende klachten zijn diarree en overgeven. Een (lichte) voedselvergiftiging loop je dus snel op. Dit komt voornamelijk door de hoeveelheid olie in het Turkse eten en het drinken van kraanwater. Daarom wordt ook aangeraden om aan alleen bronwater in gesloten flessen te kopen en zo goed mogelijk te letten op je voeding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag in jouw bron ook nog DTP en Tetanus staan, had ik niet bij nagedacht omdat de laatste keer dat ik in die buurt was, mijn vorige inentingen daartegen nog geldig waren.
Niets moet, maar het kan geen kwaad, zeker als je naar Turkije gaat. Waarom risico lopen? Dat zijn die paar centen niet waard. Daarnaast kun je een groot gedeelte van de kosten terug declareren bij je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben de laatste jaren vier keer naar Egypte geweest, 2 keer turkije, spanje en Griekenland. Nog nooit een prik gehaald en nog nooit ziek geweest. Misschien geluk? Of wellicht door voorzichtigheid? Kijk sowieso uit met eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwerp is op het moment weer actueel.
Zelf ben ik naar Turkije geweest en toen was dat ook al zo. Voor bepaalde delen van Turkije en een bepaald soort reizen loop je bepaalde risico’s. Er is een termijn voor de aanmaak van anti-stoffen na vaccinatie. Te laat heeft geen zin en als er een kleine kans is dat je besmet kunt raken dan is het vaccineren meestal meer kwaad dan goed. Je kunt er ziek van worden.
Stel dat je een avontuurlijke reis gaat doen dan is het risico heel anders dan een strand-vakantie.
Gewoon even informeren bij reisbureau of andere instanties via wie je eventuele boekingen hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets is verplicht maar ik zou het in ieder geval overwegen als er veel over te doen is in de media, ikzelf heb er overigens nog niets over gehoord. In 2001 of 2002 heb ik me destijds wel laten inenten omdat het toen aangeraden werd (niet verplicht) Hepatitis A en DTP. Het kost wat geld maar stel dat je ziek word? Dan baal je ervan dat je het niet hebt gedaan!!!