Is verveling echt goed voor je intelligentie?

Ik hoor af en toe wel eens dat mensen zeggen dat verveling goed is voor je intelligentie, maar is dit ook echt zo? En zo ja, hoezo dan? En als dat niet zo is, hoe komen ze er dan bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Verveling kan een perfekte broeikas zijn voor creatieve ideeën. Heb eens een bijeenkomst gezien van nobelprijswinnaars. Bij de vraag waar ze hun grootste ideeën haalde , kwam een unaniem antwoord : tijdens het nietsdoen, wat idd niet hezelfde is als verveling maar er dicht bij ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat verveling leidt tot dagdromen en met dagdromen test je in je hoofd mogelijkheden uit, gevolgen van acties....dromen...
Ik drink graag bier en zit op gv...maar ieder z'n ding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe 'ze' erbij komen, geen idee. Wie zijn 'ze' eigenlijk?

Ik denk dat mensen altijd iets leuks te doen hebben als ze een beetje intelligent zijn:) Dan laat je geen tijd zomaar ongebruikt voobij gaan, tenzij het voor 'puur genieten' is. En ook dan verveel je je niet:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lijkt dat als je je echt verveelt, dat je dan iets gaat zoeken om jezelf bezig te houden. En omdat je je zo erg verveelt, ga je jezelf daar dan helemaal op storten, met als gevolg een verbreding van je kennis. En dat zou je kunnen opvatten als goed voor je intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verveling is ietwat overdreven, maar even je gedachten ergens anders op richten of even 'een tukkie doen' is erg goed voor je intelligentie.

Je onderbewuste verwerkt dan namelijk alle informatie waar je mee bezig was.

Lees het boek 'Het slimme onbewuste' van Ap Dijksterhuis eens. Erg interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
soms kan je in verveleing tot iets creatiefs komen. Ik werk op een laboratorium, de vrijdagmiddagproefjes zijn daar een bekend fenomeen. Je heb alles afgerapporteerd en gemeten en dan heb je paar uur over op de vrijdagmiddag en dan ga je een paar gekke proefjes doen. Daar komen vaak de leukste dingen uit omdat ze niet direct in het projectplan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig schijnt een bore-out net zo heftig te zijn als een burn-out. Juist mensen die zich vervelen op het werk (en dan niet even, maar structureel) kunnen hier ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eerder andersom... Iemand die echt intelligent is, kampt vaak met verveling... Maar je kunt je niet gaan vervelen om intelligenter te worden...

Maar wat is intelligentie toch een begerenswaardige eigenschap? Dat snap ik dan weer niet... Intelligentie was toch vervelend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou als ik me verveel ga ik altijd wikipedia kijken, dus in dat geval wel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, verveling... ik zou het rust noemen. Het is niet goed voor de ontwiieling van je (verdere) intelligentie als je als een bezetene, gestresst studeert. Wel als je dat met rust doet en af en toe afstand neemt van je reeds bestudeerde stof en ook weer eens een tijdje gedachteloos bezig bent. Dat relativeert. Op ajurvedische scholen (in Venlo ligt er ook een Voortgezet onderwijs met ajurvedische inslag) mediteert men voor men studeert en erna. Die rust die zij nemen boekt geweldige resultaten bij de leerlingen, blijkt uit examenresultaten.