Is de beslissende strafschop (voetbal) van een strafschoppenserie het belangrijkst?

Of staat deze gelijk aan alle voorgaande strafschoppen die hebben bijgedragen aan een overwinning?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Antwoorden (6)

Wat bedoel je met 'belangrijkst'? De strafschop is beslissend en daarom voor de spelers belangrijk maar verder telt in de statistieken enkel de overwinning en de cijfers.

Hou tevens rekening met het feit dat 'de beslissende strafschop' in een serie kan verschillen, afhankelijk van de gescoorde en gemiste voorgaande strafschoppen. Bijvoorbeeld: In een serie van 5 mist team 1 de eerste 2 strafschopen en team 2 scoort ze wel, dan is de 3e al beslissend. Maar op andere momenten is de 5e pas beslissend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat alle strafschoppen even belangrijk zijn. Ze moeten er namelijk gewoon allemaal in en tellen aan het eind allemaal even zwaar. Het is inderdaad zo dat wanneer de eerste strafschop er niet in gaat en daarna alle andere strafschoppen wel, dan was die eerste dus beslissend, maar op dat moment was dit natuurlijk nog niet bekend.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de bijde teams de eerste 4 strafschoppen er in schieten en team 1 de vijfde strafschop mist. Als team 2 dan de laatste scoort was eigenlijk de voorgaande strafschop het belangrijkst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe zijn alle strafschoppen in een serie gelijk. Maar het nut van de laatste strafschop hangt af van het verloop van de serie. Het eerste aantal strafschoppen staat vast en daarna komt de knockout fase. Als het ene team al voor staat in de eerste serie is de laatste strafschop niet het belangrijkst en eigenlijk alleen iets formeels. Je zou eerder zeggen dat de eerste strafschop het belangrijkste is. Als deze erin gaat heb je een mentaal voordeel op de tegenstander omdat deze achter staat en dus meer druk voelt. Als de eerste strafschop gestopt wordt geeft dit ook meer druk mee. Want als de speler die de eerste van het andere team neemt erg nerveus is. Kan deze gaan twijfelen en met wat meer terughoudendheid de strafschop nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een vrij dubieuze vraag. Want of de strafschop beslissend was, weet je pas achteraf. Want in een strafschoppenserie weet je nooit of een bepaalde strafschop wel echt de laatste is.

Bij 1 van de twee uitkomsten (raak of mis) wordt er door gespeeld. Dus je kunt pas achteraf discussieren over een beslissende strafschop en dat is een beetje oude koeien uit de sloot halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn mening zijn de eerste strafschoppen het belangrijkst. Daarom zet de trainer/coach de beste penalty kickers als eerste achter de bal. Als jij de bal in het doel schiet dan imponeer je als het ware je tegenstander hiermee. Als je de eerste bal mist, dan zijn je medespelers die na jou de penalty moeten nemen vaak minder zelfverzekerd. De beslissende penalty is dus niet de belangrijkste, naar mijn mening dus de eerste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je bedoelt de belangrijkste (strafschop):
de beslissende is altijd de belangrijkste. Je weet pas achteraf wat de beslissende is geweest. Dat kan een rake strafschop zijn maar ook een gemiste.

als je bedoelt het belangrijkst (zoals je schrijft) dat is dat je wint.