Hoe kan ik ervoor zorgen dat de pijn in mijn onderrug wegblijft?

Jaren geleden heb ik met het optillen van een piano mijn onderrug bezeerd. Sindsdien heb ik af en toe een periode dat mijn onderrug heel zeer doet. Ik kan dan bijna niet eens mijn sokken aandoen zo een pijn doet het. Ik ga altijd al 3 keer per week naar de sportschool en geef dan in die periode extra aandacht aan mijn buikspieren en onderrugspieren. Na een week is het dan weer verdwenen. Maar hoe kan het dan dan het na een half jaar (na een nachtje slapen) weer terug is?

Toegevoegd na 6 minuten:
Een antwoord geven als: ga naar de huisarts, fysio of laat foto's maken wil ik niet. Dat kan ik zelf ook bedenken. Ik begrijp dat dit met de beste bedoelingen is maar daar zoek ik niet naar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.4K

Het beste antwoord

Rugspieren zijn maar hele zwakke spieren.
Veel mensen tillen met hun rugspieren, maar je moet bij tillen eerst wat door je knieën zakken en dan met je beenspieren tillen.
Die zijn veel sterker.
Bij verkeerd tillen kunnen de spieraanhechtingen scheuren.
Hier kan je nog jaren last van hebben!!
Na lichamelijke inspanning, krimpen s'nachts je spieren weer, waar door je pijn kan voelen bij het opstaan.
Het is ook mogelijk dat je de dag er voor ,opnieuw op de verkeerde manier getild heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet ook precies hoe ik moet tillen maar wanneer ik met mijn dochtertje stoei dan til ik haar regelmatig op de verkeerde manier op. Ik denk ook dat daar een groot deel van het probleem ligt. Thanks voor het meedenken!

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeggen leg je vraag eens voor aan de huisarts of een fysiotherapeut. Kan zijn dat er iets beschadigd of verschoven is.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de fysiotherapeut weet ook hoe je de spier kan opwarmen, rekken, etc en of dat goed is.
vraag aan de huisarts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk een hele zwakke rug.
Veel in beweging blijven, zonder het te overdrijven natuurlijk en lekker warm houden eventueel met een spierencreme( tijgerbalsam)

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, zonder onderzoek kan hier geen zuiver antwoord (gezien je toevoeging) worden gegeven.

Wel zijn er redenen te noemen waarom je die pijn kunt hebben. Ik geef je de volgende mogelijkheid, let op is maar een optie.:
Je hebt met het tillen van die piano een beschadiging opgelopen aan een rugwervel of tussenschijf. Als je een verkeerde beweging maakt verschuift die nu iets waardoor je druk op een zenuw krijgt. (Hernia achtig dus)
(Die training van je rug spieren maken ze dan sterk genoeg om met spierkracht die verschuivende wervel weer op zijn plaats te houden)

Als je ooit een spierverslapper gebruikt, en met slapen ontspan je ook, kan die wervel of schijf weer een beetje verschuiven...pijn terug totdat je weer de wervel op zijn plaats hebt. Ook alcohol bv verslapt je spieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn vaak altijd spanningen in de spieren. De spieren kunnen zich niet ontspannen en blijven hierdoor in een continue staat van spanning. Op een gegeven moment houdt dit niet meer en gaan ze er doorheen. Dan ga jij door je rug heen.

Fysio is altijd maar een tijdelijke oplossing. Omdat je namelijk de spieren eromheen gaat training EN de aangedane spieren. Maar ze worden niet sterker. Je blijft altijd op het kantelpunt.

Je moet het zo zien. Een volledig ontspannen spier is het verschil tussen rust en inspanning heel groot.
Als de spier al een spanning heeft, is dit verschil veel klein. De kracht is dus ook klein.
Je kan dus effectiever sterker worden, door de spieren te laten ontspannen.

Dit ontspannen in nu heel moeilijk. Want geleidelijk is er in de loop van je leven meer spanning in gekomen. Door mentale spanningen, stress, en geen aandacht hebben aan ontspanning.

Je zult als eerste moeten beginnen met ontspanningsoefeningen. Niet alleen je rugspieren, maar ook je andere spieren zullen een verhoogde spanning kennen.
Ook mentaal moet je ontspannen worden. Dus de drukte moet nu eens over zijn.
Als je wilt kan ik je wat eenvoudige ontspanningsoefeningen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de email en het aanbod maar ik mentale ontspanningsoefeningen zal ik niet nodig hebben want ik ben super relaxed. Het zou (denk ik) gaan om het ontspannen van de onderrug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk gaat het om je onderrug. Daar zit veel spanning. Dus ik zou eens opnieuw bekijken of je wel super relaxed bent. Misschien uiterlijk, maar diep van binnen? Stille wateren hebben diepe gronden. Dus binnenin speelt er vaak heel veel.
Je rugspieren versterken en buikspieren ,dus heel simpel buikspier oefeningen doen . Je ligt plat op je rug en begin met 5 ,dan heb je er toch 5 gedaan ,iedere dag . Dan kom je er op een dag achter dat je er ook 10 kan doen en zo bouw je het op en gaat het steeds makkelijker . Zo ben ik van mijn rugpijnen afgekomen . Ik zeg erbij, ik heb dat wel in samenspraak met een fysiotherapeut gedaan . Laat je natuurlijk goed voorlichten . Want de ene rugpijn is niet de andere. Veel succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het terugkomt denk ik dat er een beschadiging is of een zwakke plek. Je doet er goed aan om naar de sportschool te gaan en je buik- en onderrugspieren te oefenen.
Ik heb ook zoiets gehad, ben naar een Manueel therapeut geweest. Hij zet voorzichtig de werveltjes weer recht, doet bijna geen pijn. Na 3x was het verholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is gaan fietsen.
Sinds ik iedere dag mijn dochter met de fiets naar school breng (3,5 km = dus 14 km per dag), zijn mijn lage rugklachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik had ook al weleens gehoord dat fietsen erg goed is voor de rug, maar nu heb ik het ook zelf ondervonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hele zwakke rug, ik had altijd pijnstillers opzak.
Mijn diëtiste (waar ik toen liep) vroeg ik of ze een tip had om mijn buien onder controle te krijgen (ik was vaak neerslachtig) die had ze, vitamine b12 en b6 dus ik ben die pillen gaan slikken. Nou was ik altijd sceptisch over die vitamine pillen, maar goed niet geschoten altijd mis. Na twee dagen keek ik in mijn portemonnee (waar ik altijd mijn pijnstillers bewaar) en mijn pijnstillers zaten er nog in. Ik snapte er niets van, tot dat ik op het potje keek 'zorgt voor een goede doorbloeding' ik was helemaal blij. Het was voor heel iets anders bedoeld, maar mij hoor je niet klagen. Ik hoop dat het ook werkt voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker eens proberen!