De huidige triathlonsport ontstond in 1977 op Hawaii als gevolg van een discussie tussen marine-officier John Collins en o.a. zijn vrouw Judy tijdens de prijsuitreiking van de Oahu Perimeter Relay, een hardloopwedstrijd voor teams van vijf personen. Naar aanleiding van een artikel in Sports Illustrated waarin Eddy Merckx werd neergezet als de atleet met het grootst geregistreerde zuurstofopnamevermogen, ging de discussie over welk soort atleten het sterkst waren: zwemmers, wielrenners of hardlopers. Tijdens de discussie groeide het idee dat degene die de combinatie van die drie sporten het best beheerst, de sterkste atleet zou moeten zijn. Collins was bekend met de Mission Bay Triathlon van San Diego, en met dat in gedachten kwamen zij op het idee om een triathlon op Hawaii te houden waarbij de afstanden van drie grote plaatselijke wedstrijden werden gecombineerd: de Waikiki Roughwater Swim (3,8 km zwemmen), de Oahu Round the Island Bike Race (180 km fietsen) en de Honolulu Marathon (42,2 km hardlopen). Atleten die dat zouden kunnen volbrengen, zouden zeker als de meest fitte kunnen worden beschouwd.
Saillant detail in dit verhaal is dat niemand van de aanwezigen besefte dat de Oahu Round the Island Bike Race eigenlijk een tweedaagse wedstrijd was.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mission Bay Triathlon van San Diego (eerste keer 1974): dat was een triathlon die bestond uit onderdelen van aanzienlijk minder lange afstanden. Zoals het hier vermeld staat ga je je afvragen hoe iets dat er al was nog uitgevonden kon worden. In elk geval ging ik me dat afvragen. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Dette. Het vervolg van het verhaal dat Antwoordman heeft geschreven heb ik hieronder als antwoord gegeven.

Andere antwoorden (4)

Triat de griek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie hem exact heeft verzonnen weet ik niet maar de eerste vond plaats in 1974.

Event History
The first triathlon in history, the Mission Bay Triathlon, was held in 1974 as a run-bike-swim-run event on Fiesta Island by the San Diego Track Club. The Race consisted of over 5 miles of running, 5 miles of cycling and 600 yards of swimming. In 2009, 1650 competitors from around the country will return to Mission Bay and celebrate triathlon. Join us at the birthplace of the sport!

Maar dat is dus niet die zoals we hem nu kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik dat minnetje nu aan re danken heb???
Ik ga hier aansluiten op het antwoord van Antwoordman, alleen zijn antwoord is niet compleet, wat reacteur (is dat een goed woord) Dette al opgevallen is.

Hieronder de rest van het antwoord van Antwoordman:
Alhoewel John Collins dus ontegenzeglijk aan de wieg stond van triathlon in zijn huidige vorm, kan bepaald niet worden gesteld dat hij de 'uitvinder' van de triathlon is. Collin's idee stoelde op de Mission Bay Triathlon, een combinatiewedstrijd van lopen - fietsen - zwemmen die vanaf de eerste editie op 25 september 1974 jaarlijks werd gehouden, zij het over veel kortere afstanden. Dit evenement mag dus eigenlijk worden beschouwd als de bakermat van de moderne triathlon, maar ook de mensen van de Mission Bay Triathlon zijn niet de eerste bedenkers van het idee - al is voorzover momenteel bekend wèl door hen de term 'triathlon' bedacht.

Al veel eerder deze eeuw werden er namelijk op diverse momenten en diverse plaatsen gecombineerde wedstrijden van zwemmen - fietsen - lopen gehouden. Zo was er rond 1920 in Frankrijk een sportevenement "Les Trois Sports", dat bestond uit achtereenvolgens en aansluitend 3 km hardlopen, 12 km fietsen en tot slot het overzwemmen van de rivier Marne. Dit evenement bestaat nog steeds en wordt jaarlijks gehouden in Joinville Le Pont, Meulan en Poissy.

Ook in Nederland waren er al vóór de 'geboorte' van de triathlon diverse combinatie-duursport evenementen. De Holland Vierkamp in Den Haag was een combinatie van zwemmen, fietsen, schaatsen en lopen. Deze telt in het rijtje echter niet geheel mee, omdat het evenement over twee dagen was uitgesmeerd en er pauzes tussen de onderdelen zaten. De Holland Vierkamp is echter wel de bakermat van de Holland Triathlon, die tegenwoordig in Almere wordt gehouden. De eerste jaren werd de Holland Triathlon namelijk gehouden in en om Den Haag, waarbij de Nederlandse triathlon-pioniers Hans Dieben en Rudolf Degenaar gebruik konden maken van parcoursen en expertise van de Holland Vierkamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, zo wordt het langzamerhand een compleet verhaal! +1
een xxxx hij ging te voet naar het zwembad en kwam met de fiets terug