Waarom zijn er alleen mannelijke ski-springers?

Bij de meeste wintersporten zijn er ook vrouwen, zoals het skieën, snowboarden, langlaufen e.d. Echter bij het skispringen zie ik alleen maar mannen.
Zijn er geen vrouwen die deze sport beoefenen, of gewoon niet voldoende voor wedstrijden, of is er niet voldoende publiek voor?

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuses, ik bedoel skiën i.p.v. skieën

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.7K

Het beste antwoord

Ze zijn er wel, zie maar:

Spelen definitief zonder skispringsters
dinsdag 22 december 2009 18:46

OTTAWA (ANP) - Het onderdeel skispringen voor vrouwen ontbreekt in februari definitief op de Olympische Spelen in Vancouver. De hoogste gerechtelijke instantie in Canada wees dinsdag een beroep van skispringsters voor deelname af.

Een afvaardiging van vrouwelijke skispringers was eerder al zonder succes naar de rechter gestapt om via die weg een plek op de Winterspelen af te dwingen. De discipline maakt sinds 1924 deel uit van de Olympische Spelen, maar heeft geen competitie voor vrouwen. Het internationaal olympisch comité (IOC) voert als argument aan dat te weinig skispringsters een acceptabel niveau halen. De vrouwen hadden de lokale organisatie van de Spelen (VANOC) voor de rechter gedaagd omdat hun afwezigheid op het programma in strijd zou zijn met de anti-discriminatie wetgeving in Canada.

Ook bij de hoogste gerechtelijke instantie vonden de skispringsters dinsdag echter geen gehoor. ,,Maar we geven niet op'', zei woordvoerster Deedee Corradini.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn zelfs Nederlandse skispringsters:

Lara Thomae de nummer 35 op de wereldranglijst voor vrouwen
Lara Thomae begon op haar negende met skispringen, tijdens een talentendag van de Nederlandse Ski Vereniging, waarop ze vooral was afgekomen om een dagje gratis te kunnen skiën. Inmiddels is ze, met haar veertien jaar, uitgegroeid tot de nummer één van Nederland, met een persoonlijk record van 106 meter. De derdejaars vwo’er van de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) staat bij de vrouwen 35ste op de wereldranglijst, vijf plaatsen hoger dan haar negentienjarige landgenote Wendy Vuik. Na de zomer verruilt Lara Thomae de SSgN mogelijk voor het ski-internaat in het Oostenrijkse Stams, waarvoor ze al is gevraagd en waar vele grote Oostenrijkse skivliegers (Thomas Morgenstern, Gregor Schlierenzauer) hun opleiding genoten. Het skispringen voor vrouwen is een sport in opkomst en in 2010 nog niet olympisch. Lara Thomae vindt dat jammer, maar richt zich nu op het eerste WK voor vrouwen in 2009 en later wellicht de Spelen van 2014. „Ik vind deze sport geweldig leuk om te doen. En je komt nog eens ergens. Wat mij betreft, ga ik nog vele jaren door.” Moeder Lammieke Thomae: „Nu ze zo goed is geworden, bepalen trainers haar leven. We staan er nog steeds helemaal achter en vinden het prachtig haar overal na te reizen, maar denken soms ook wel eens: tot hier en niet verder.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord op een vraag waar blijkbaar niet veel mensen een antwoord op wisten te geven.
+10

Andere antwoorden (1)

het verschil maakt het hem omdat bij vrouwen veel minder publiciteit is!
ook als je naar het aantal deelnemers kijkt van deze sport, dan zijn er maar een aantal vrouwen die deze sport beoefenen.

Vandaar dat je dus o.a. op tv alleen maar mannen ziet springen!