Waarom is een warming-up nodig?

Bij intensief sporten moeten we altijd een warming-up doen voordat het echte werk begint. Waarom? Dieren doen dat niet.

Een panter ligt tijden in het struikgewas verscholen. Hij beweegt zich nauwelijks, hooguit sluipt hij uiterst langzaam en voorzichtig richting de prooi. Als dan die lekkere gazelle eindelijk dicht genoeg bij is, neemt de panter een enorme sprint - met koude spieren.

Als die panter daar geen blessures aan overhoudt, waarom ik dan wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Dit is los van de redenen die Patrick al noemt heel simpel...

Het menselijk lichaam heeft een veelvoud aan spieren en spiergroepen die een panter niet heeft. De warming-up bij sporten dient enkel en alleen om spieren systematisch op te warmen. Hierbij zullen voornamelijk de spieren en spiergroepen worden gebruikt die doorgaans niet dagelijks worden gebruikt...

En dan doel ik dus niet op bijv. de biceps en triceps, of de kuitspieren. Hoewel het van tijd tot tijd gecontroleerd rekken en strekken van deze laatste geen kwaad kan. Spieren die blessuregevoelig zijn, zijn met name de dij en hamstring. En de beruchte delta en monikscapspier. Dit zijn de spieren die bij een plotselinge bewiging gemakkelijk kunnen scheuren. Zelfs als dit mm zijn kun je er behoorlijk last van hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Van één sprintje zul je niet direkt een blessure oplopen. Je zult wel sneller melkzuur en dus krampen oplopen. Nu die mooie panter zit niet hele dagen achter een pc-scherm en is jarenlang getraind op zulke situaties instinctmatig. de opwarming van de spieren is dus wel nodig bij al degenen die HEVIGE inspanningen gaan verrichten, zoniet is een systematische opbouw tijdens het sporten voldoende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook van één sprintje kun je een blessure oplopen. Bij deltavliegen was er eens teveel wind om te starten. Toen de wind wegviel, ben ik snel gestart. Dat betekent: met 22 kg vleugel op je schouders helemaal voluit sprinten, zo'n 15 meter voordat je vliegt. Normaal gesproken doe ik een lichte warming-up voor de start. Nu niet. Gevolg: een kleine spierscheuring aan de voorkant van mijn bovenbeen. Eén week mijn been niet kunnen optillen, vier weken pijn.
Omdat de panter ook maar een paar seconden deze snelheid aan kan houden..

Doet deze panter een warming up dan kan hij dit ongetwijfeld langer volhouden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien heeft die panter ook wel kramp ... ik kan niet echt praten met een panter namelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren hebben (meestal) 4 poten en hun oppervlakte is veel groter. Tevens trek een leeuw of jaquar een korte sprint. Wij mensen sporten om een hele andere reden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
even een vergelijking; het is buiten -10, je start je auto, gaat direct de A7 op en knalt meteen naar 180 km/u
wat denk je dat dit met je motor doet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op je spieren op te warmen en daarmee losser te krijgen. Daardoor zijn je spieren beter in staat intensief en veel verschillende bewegingen te maken en daardoor voorkom je blessures. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat je scherper begint aan een wedstrijd als je van te voren al een warming-up hebt gedaan.