Jagen kan men om verschillende redenen doen; om bijvoorbeeld schadelijk wild in te perken of om een gedeelte van het wild te oogsten. De ene jager geniet ervan als hij zoveel mogelijk weet te schieten, terwijl de ander vooral geniet door lekker buiten te zijn. De hoeveelheid buit is dan bijzaak. Natuurfotografie en vogelobservatie is eigenlijk ook een vorm van jacht, alleen dan (hopelijk) zonder destructieve gevolgen. In alle gevallen gaat het om de kick om iets te benaderen en te schieten/bewonderen.
Jacht is overigens niet zomaar in het wilde weg schieten op alles wat los en vast zit. Ten eerste is het aan regels gebonden en ten tweede kun je, wanneer er niet op een 'goede' wijze gejaagd wordt, in 1 jaar de wildstand zó om zeep helpen dat er in de volgende jaren geen jacht mogelijk is. Vaak laat men een aantal percelen ongemoeid, zodat er in ieder geval een goede aanwas mogelijk blijft.
Of jacht vanuit beheersoogpunt écht nodig is, valt veelal te betwisten, maar ook ik ben het eens dat de meest ideale of biologische vorm van vleesindustrie het niet haalt bij de leefomstandigheden en leefomgeving die de wilde dieren hebben waar wel eens op gejaagd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat sommige mensen dit als ontspannend ervaren. Een lekker dagje uit met de hondjes en de paarden, wat broodjes erbij.... en lekker beestjes afknallen. Sommige mensen ervaren dit als ''plezierig'', net als dat jij een bezoekje aan de bioscoop als ''plezierig'' ervaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ls een jager een dier doodt is het een sport, als een dier een jager doodt is het een ramp... Waarom snap ik daar niets van...

Dit is een van de weinige dingen die ik niet snap, ik zeg het je, ik kan er niet bij met mijn pet... Ik zie niets dat plezierig kan zijn... Macht wellicht, ik kan een dier doden en daarom moet ik het ook maar ervaren en zal ik het ook doen... Het maakt mij ziek als ik eraan denk dat ik zoiets zou moeten doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jagen is een mannelijk oerinstinct.

Waarom zet je plezier trouwens tussen quotes? Ze doen het *echt* voor hun plezier, hoor!

Toegevoegd na 16 uur:
Kijk, dit soort minnetjes snap ik dus echt niet.

Wat is er mis met mijn antwoord?? Ik neem aan dat ik geen minnetje heb gekregen van een tegenstander van de jacht, want daar gaat dit toch helemaal niet over? Ik probeer iets te *verklaren*, niet te *verdedigen*. Zucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zitten mensen op een schietsport?
Jagers zijn schutters in actie.
Voetballen zou niet leuk zijn zonder de wedstrijden.
En behalve dat is konijnenvlees of gevogelte lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 'plezier' is slechts bijzaak....... De wildstand op orde houden, dat's hun motivatie. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de adrenaline kick om leven te nemen. Daar mee keur ik het zeker niet goed. Maar mensen kunnen doen wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze plezier hebben in het opjagen en doden van een levend wezen.Toch zullen ze steeds drogredenen opgeven om hun gedrag goed te praten.Dit jaar kunnen ze terugvallen op de vossen, er is inderdaad een overpopulatie, en iemand moet die afknallen om de konijnen en kippen te beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oncomfortabel de Steentijd ook mocht zijn, de dagen waren gevuld met zinvolleactiviteiten. De jacht was toen veel meer dan enkel een bestaansnoodzaak. Het was een deelvan zijn bestaan: religie, werk en plezier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een bepaalde mensensoort opgegroeid is met colectiewapens uit "Herstal", met jachtpartijen met trakkers (opjagen van wild door met een stok op de struiken te slaan) en jagers in vol ornament. In deze kringen wordt dit beschouwd als deel van hun opvoeding, als ontmoetingsplaats tussen adel en nieuw geld, als tijdsverdrijf en ook om in hun eigen bossen de wildpopulatie te beperken. Fazanten, eenden , patrijzen, hazen worden dan verdeeld en ook aan restaurants verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ter ontspanning is het heel plezierig om door de bossen of velden te lopen en zelf je kerstmaal en dat van anderen bij elkaar te jagen,en daarbij de wildstand op een aanvaardbaar en gezond peil te houden. Zelfs tegenstanders van de bioindustrie zou dit moeten aanspreken daar de dieren in het wild een vrij en wild leven gehad hebbben alvorens op het bord van een liefhebber te belanden.