Mijn zoon heeft volgende week een 'dropping', maar ik ken deze (onveilige) variant niet. Ben ik nu een 'spelbreker' als ik dit niet zo wil?

Ik heb er vroeger zelf ook wel eens aan meegedaan maar dan ging het erom wie het snelst de weg weer terug kon vinden naar het vertrekpunt. Ditmaal rijden er dus ook nog mensen die ze onderweg kunnen 'spotten' en dan zijn ze alsnog af.

Het gevolg is dat mijn zoon enkel donkere kleding aanwil, en niks reflecterends omdat de 'spotters' hem dan kunnen zien en 'snappen'.

Ik vindt dit zelf heel erg onveilig temeer daar dit op een zaterdagavond plaatsvindt en er dan ook nog andere mensen op de weg zijn dan alleen de 'spotters', en ook nog die misschien gedronken hebben en kinderen zonder behoorlijke reflecterende kleding over de kop kunnen zien (en dus ook niet kunnen 'snappen'.

Nu zeg ik daar wat van en nu ben ik een "spelbreker".

Ben ik een spelbreker omdat ik dit soort droppingen dus niet leuk en heel erg onveilig vindt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij is overigens 15 jaar

Toegevoegd na 3 minuten:
2e toevoeging: niet dat dit wat uitmaakt maar dat je niet gaat vragen hoe oud die is, want ik vindt dit onveilig op welke leeftijd dan ook...

Toegevoegd na 6 minuten:
3e toevoeging: let op. Het gaat mij dus niet om die dropping, maar om het feit dat ze door die extra regel in het donker niet mogen opvallen in het verkeer omdat dan de 'spotters' hun kunnen snappen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.4K

Het beste antwoord

Zover ik weet is de organisatie altijd verantwoordelijk. Of het nou van school uitgaat of bij de padvinders, daar zeker wel. Bij kinderen onder de 16 moet er een begeleider bij zijn, dit was altijd wel zo. Ze droppen ook de hele groep met begeleider, de begeleider mag geen aanwijzingen geven of zo, maar hij moet ze wel in de gaten houden en zal ze ook niet op de openbare weg laten lopen. Ik denk niet dat ze die kinderen op eigen houtje laten lopen, zij zijn tenslotte verantwoordelijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jou extra moeilijk is, omdat ik net zo`n zoon heb als jij. Ik zie er toch altijd een extra "moeilijkheid" bij, die er vaak alleen is in je eigen bezorgdheid. Dingen waarbij ik de zenuwen heb voor hem, vooral als er sociale vaardigheden bij komen kijken, meestert hij meestal prima. Hij zegt altijd wel eerlijk dat hij het eng vindt, maar doet het toch prima,als het erop aan komt. Vraag voor de zekerheid even wie verantwoordelijk is en of ze er alleen op uit moeten of met de groep samen. Ze moeten zeker begrijpen dat het voor jou speciaal een punt van zorg is.
Ik wens je sterkte en hoop dat ze je gerust kunnen stellen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

kan hij het aan? wil hij het graag?Neemt hij zijn mobiel mee ?zo ja laat hem genieten van dit avontuur,maar snap het wel jij maakt je zorgen.Moeilijk los te laten,maar als hij het graag wil ben je wel een spelbreker sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het donker, zonder reflecterende kleding, joost mag weten langs welke (drukke) weg ze moeten gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vindt hij dan?Mag hij zijn mobiel mee nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er gaat zelfs èèn volwassende per groepje mee, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze geen reflecterende kleding mogen/willen dragen omdat dan de 'spotters' hun (ook ) kunnen snappen. Maar als er iemand anders dan een 'spotter' mijn kind over het hoofd ziet en overhoop rijdt wanneer hij ergens ongezien aan de kant van de weg loopt dan helpt het bijzijn van een volwassene er ook geen lieve moedertje meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel de school en andere ouders wat zij er van vinden,misschien kun je het met elkaar overeens worden dat het dan om een onveilige situatie gaat.Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je er al uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee nog niet, maar dank je voor het vragen. We hebben wel het advies van jouw en nelly3 opgevolgd, en om niet in herhaling te vallen: zie mij reactie bij Rick1234
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja, ze gaan het dus nu nog even in de vergadering gooien en dan worden we er nog over terug gebeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gelezen ,echt goed dat je gebeld hebt,beetje slordig he dat ze er niet over nagedacht hebben.Meestal zijn droppings wel goed overdacht.Maar in dit geval ,je kind heeft ook nog een beperking ...logisch dat je ongerust bent.Als ze jou kunnen gerustellen dan kun je hem laten gaan zo niet dan niet.
Neem contact op met de leiding en spreek je bezorgheid uit. Ik ken deze vorm van dropping wel, hier noemen ze het een greppel tocht, mijn zoon heeft er ook aan meegedaan en ze hebben vooral op bosweggetjes gelopen en stille straten.
Ik heb er geen probleem in gezien omdat ik weet dat degene die het organiseren voorzichtig genoeg zijn, heb alle vertrouwen in die mensen dat scheelt veel denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat gaan we dus ook doen. Wij willen op zijn minst weten langs welke route ze weer terug moeten lopen. Binnen de -verlichte- bebouwde kom vindt ik nog tot daaraantoe maar er zijn ook ettelijke niet-verlichte wegen bij ons in de buurt en dan vindt ik het gewoon niet verantwoord om daar zonder reflecterende kleding te lopen.
Laat je zoon lekker genieten van deze spannende ervaring.
Ik heb een aantal jaar geleden ook wel eens zo'n tocht gedaan. Dat is heel veilig, want om niet gepakt te worden, liepen we door weilanden, greppels, smalle bospaadjes, achter langs tuinen ed. Want als je gepakt werd, werd je weer een aantal kilometer teruggedropt.
Omdat je dat niet wilt, let je als deelnemer ook extra op en verdwijn je met ieder lichtje, hoe klein dan ook van de weg.
Geen zorgen maken, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als moeder zijnde is het moeilijk om los te laten. Dat lukt elke keer een stukje beter. Dat je je zorgen maakt over deze vorm van dropping kan ik mij, als moeder van 3 kinderen, voorstellen. Toch denk dat je hem wel mee kan laten doen. Gewoon zaklamp en mobieltje meegeven. Maak desnoods een afspraak dat hij jou bv twee x per sms op de hoogte houdt. Zo kan hij mee doen en ben jij wat gerust gesteld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Ben het met je eens dat het niet veilig is zonder reflecterende kleding.
In welke omgeving is het? Wanneer het in 'n bosgebied is zie ik het probleem niet zo zeer. Wanneer het in 'n druk bevolkte omgeving is en ze langs weilanden langs de rand van de weg moeten lopen vind ik het 'n ander verhaal.

Aan de andere kant... Als ik vandaag zwartgrijs gekleed ben en ik ga 's avonds nog ff de hond uitlaten trek ik me zwartgrijze jas aan met zwarte sjaal en zwarte handschoenen en ziet ook niemand me...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Maar dan ga ik ervan uit dat jij een volwassene bent en jouw eigen verantwoordelijkheden kan nemen. Dit gaat echter over een 'kind' van 15 jaar -met een beperking ook nog- waarvoor ik nog steeds de eindverantwoordelijke ben. Na het telefoontje naar de leiding die we zojuist hebben gedaan blijkt ook dat ze hier nog niet eens over hadden nagedacht, en er dus nu overleg over wordt gepleegd daar de dropplaats en de terugweg slechts door een enkel persoon bekend is (die overigens zelf nog niet eens kinderen heeft ook). Wij wonen nu eenmaal in een gehucht waar veel afgelegen en donkere 80 Km wegen zijn, en ik wil daar mijn kind echt niet onverlicht hebben lopen, en ik vindt het fijn dat je dàt in ieder geval met mij eens bent :-)
Bespreek met je zoon dat je het niet veilig vind, en dat hij extra moet opletten, hij is 15 dus moet dat begrijpen.
Daarnaast moet je bij degene die dit organiseren laten weten dat je het niet een prettige gedachte vind.

Als antwoord op je vraag: Voor je zoon ben je (waarschijnlijk) een 'spelbreker' omdat hij graag mee wil.
Weeg het goed af, maar je kan ervan uitgaan dat het goed georganiseerd is, en dat het wel veilig is. Zeker als ze in groepjes rondlopen, met een volwassenen erbij.
Ik ben ook wel eens gedropt, zonder volwassenen, in een omgeving die we niet kende, en dat ging altijd goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je bezorgdheid om je zoon maar ik denk ook dat het waarschijnlijk beter werkt als je je zoon goed inlicht dan dat je het gaat verbieden. Ik zelf ben nog redelijk jong en heb dit soort dingen ook gedaan een paar jaar geleden. Vaak was het redelijk onschuldig en waren er geen drukke wegen in de buurt. Ik zou dan ook aan je zoon uitleggen dat je bezorgt bent en dat je wilt dat hem niets overkomt en dat hij dus extra goed moet opletten.
Ik weet niet of je zoon van huis gaat met een kamp mee o.i.d. maar de kans is dat als je iets gaat verbieden het dan extra aantrekkelijk word aangezien ouders toch niet in de buurt zijn en dan heb je helemaal niets teweeggebracht. Als je hebt uitgelegt dat je bezorgt bent en dat hij moet opletten en hoe hij moet handelen in situaties zal hij dit in z'n achterhoofd houden (of hij het nu wil of niet) en gebruiken in situaties waarbij dit eventueel nodig zou zijn. Een zaklamp zou hij wel mee kunnen nemen wantdie hoeft hij niet aan te houden maar kan hem wel gebruiken als hij vereist is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken deze variant van droppingen, is niet per se onveilig, maar met het momenteel heersende weertype (regen,mist) is het niet erg verstandig van de organisatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak worden deze droppingen gehouden is bossen en weilanden. De kans is reëel dat ze niet over een (grote) weg lopen. Bovendien zijn ze met een groep, en hebben ze ogen genoeg om uit te kijken!