3400 jaar voor Christus:
In ongeveer elke beschaving speelde sport een rol. Vaak had het veel te maken met godsdienst en/of militaire training. Balspelen bestaan al heel erg lang. 3400 v. chr. speelden de meso-indianen een balspel dat op voetbal leek. Het spel werd later overgenomen door de inca's. In die beschaving had de sport veel met hun religie te maken. Zo werd de aanvoerder van het verliezende team bijvoorbeeld geofferd aan de goden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vertaald van de Engelse wikipedia pagina:

Spelen rondom het schoppen van een bal zijn gespeeld in vele landen in de geschiedenis. Volgens de FIFA: "de allereerste vorm van deze precieze kundige techniek, voor zover er wetenschappelijk bewijs van is, dateert uit de 2e en 3e eeuw na Christus in China (het spel Cuju). Vele vormen van voetbal zijn gespeeld in middeleeuws Europa, maar de regels varieerde enorm afhankelijk van periode en plaats."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Chinezen... ze speelde met een of andere bal van leer.