Bij welke sporten gebruik je de meeste calorieën?

Wat is de top 3 van sporten waarmee je de meeste calorieën verbrand?

Toegevoegd na 3 uur:
edit: ik bedoel dus calorieen per uur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
3.1K

Het beste antwoord

Het verbranden van voedsel (verbruik van caloriën) is gerelateerd aan twee zaken:

1. De mate van inspanning
2. De duur van inspanning

Wat er in je lichaam gebeurt is dat in de eerste fase je spieren gluscose (suiker) zullen verbranden dat in het bloed aanwezig is. Raakt dat bloed op, dan zal het glucose uit de cellen worden vrijgemaakt.

Op een gegeven moment houdt dat ook op en zal je je eigen lichaam gaan verbranden, te beginnen met vetten.

Wil je veel caloriën verbranden dan kan je het beste zorgen dat je het zo lang vol houdt tot je lichaam ook vetten gaat verbranden. Vetten leveren veel meer energie (even voor het gemak calorieën), dan glucose.

Een duursport is daarom beter dan een sport met korte hevige acties (zoals boksen). Zeker als je wilt afvallen, want bij korte prestaties krijg je een hongergevoel, omdat je lichaam graag wilt dat je het "snelle glucose" gaat nuttigen. Dan komen die "calorieën" er weer net zo hard in.

Ik zag bijvoorbeeld gisteren op Discovery iemand die in 10 uur het kanaal overzwom en ongeveer 6 kg lichaamsgewicht verbrandde.

Daarom zijn m.i. de volgende sporten het geschikst om op de langere duur caloriën te verbranden:

1. Wandelen / hardlopen / fietsen
2. Zwemmen
3. Teamsporten zoals voetbal, hockey e.d. waar je veel moet bewegen.

Van wandelen krijg je het minste honger, dus als je dat een uur doet per dag, zal dat meer zoden aan de dijk zetten dan een paar keer per week een half uur hardlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

zwemmen. judo en boksen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boksen wellicht... en marathon lopen in die 2 uur 10 minuten verbrand je misschien het meest van alle sporters, dat is dan vetverbranding... En bij 100 meter sprint het meest in 9,5 seconden, dat is dan anaerobe verbranding...

Want je bent niet duidelijk in welke tijdspanne...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel per tijdseenheid van een uur.
zwemmen is goed voor calorieverbruik, helaas krijg je er ook veel trek van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb ik deze al eens beantwoord.
De sport waarbij je de meeste calorieën verbruikt is de sport die je doet. Als je niet van zwemmen houdt, dan kan je daarmee misschien wel veel calorieën verbruiken, maar je gaat het niet volhouden.
Zoek een sport die bij je past en beoefen die regelmatig. Dan verbruik je de meeste calorieën!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lopen
Fietsen (spinning)
zwemmen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.dietenlijst.nl/calorieverbruik/
14 jaar geleden
kwa sport is een fitnis programma die bestaat uit kracht en coinditie training de gene waarbij je veel calorieen verbruikt.

maar omveel calorieen te verbranden hoef je niet alleen te sporten.Alleen al in je dagelijks leven verbrand je al calorieen door de gewone dingen die je regelmatig doet.
Wist je dat je met gewone dagelijkse activiteiten al heel veel calorieen verbrand? Of dat jouw lichaam in je slaap bezig is om in shape te blijven. In onderstaand overzicht kun je lezen met welke bezigheden je de meeste calorieen verbrand.

Huishoudelijke taken

De badkamer grondig schoonmaken 400 Kcal
Een uur tuinieren 350 Kcal
Lopend boodschappen doen 275 Kcal
Het hele huis stofzuigen 190 Kcal
De hond uitlaten 169 Kcal
Een half uur dweilen 156 Kcal
Een kwartier traplopen 152 Kcal
Koken 135 Kcal
Het bed verschonen en opmaken 40 Kcal

Ontspanning

Een nacht slapen 450 Kcal
Avondje tv kijken 244 Kcal
Uitgebreid in bad 125 Kcal
Douchen en aankleden 110 Kcal
10 mini lachen 46 Kcal
Insmeren met bodylotion 45 Kcal
Lezen 35 Kcal
Hobby en vrijetijd
2.5 uur vissen 300 Kcal
Een uur fietsen 240 Kcal
Paardrijden 244 Kcal
Een half uur zwemmen 220 Kcal
Een half uur piano spelen 107 Kcal

En natuurlijk niet te vergeten je hebt er ook pillen voor maar die vind ik persoonlijk niet echt verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens op:

http://www.gewicht-verliezen.nl/calorieverbruik.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Inline skaten is een intensieve sport, vooral voor beginners doordat ze met vanalles rekening moeten houden als stoppen/tegeltjes.

Verder is dit ook zeer goed voor je spieren, je traint hiermee echt een hoop spieren, maar dat merk je wel als je eraan begint.

2. Fitness, zeer divers en ook te doen als het regent.
3. zwemmen blijkt ook zeer goed te zijn en de kans op blessures is vrij klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Squash, Judo en waterpolo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is dat nog steeds een intense vrijpartij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zumba!!!!
600 tot 1000 calorieën per uur!
En heel erg leuk om te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je calorieën per 24 uur meet : Berg beklimmen
per 6 uur: wielrennen
per 2 uur: marathon
per uur: veldrijden
per 10 minuten: 10 km schaatsen
per minuut: 800 m hardlopen
per 10 seconden: 100 meter sprint
per seconde: gewichtsheffen

Toegevoegd na 1 minuut:
ps per uur is natuurlijk ook: werelduur record wielrennen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mezelf als uitgangspunt genomen. Een gewicht van 50 kilo, een uur sporten:

1. Rennen: 16.1 km/u (3.7 min/km) nl. 871 cal.
2. Handbal nl. 634 cal.
3. Berg beklimmen: omhoog nl. 581 cal.

op een gedeelde 4e plek:
Squashen: competitie nl. 528 cal.
Touwtje springen nl. 528 cal.
Water Polo nl. 528 cal.
en nog veel meer...