Hallo, hoe weet ik of mijn slaapzak warm genoeg is om mee te overnachten in een tentje in de Ardennen volgende week?

Ik heb de volgende slaapzak:
dekenmodel; buitenstof 100% polyamide; voering 100% flanel; vulling 100% polyester hollow fibre; vulgewicht 350 gr per m2.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op in de Ardennen, de temperatuurverschillen kunnen aanzienlijk zijn, bv op de Hoge Venen veel kouder dan aan de oevers van de Ourthe.

Het beste antwoord

Twee mogelijkheden om erachter te komen.

Je kunt kijken of het ergens op een etiket staat.

Anders kun je naar een buitensportwinkel gaan, daar vergelijkbare slaapzakken zoeken, en kijken tot welke temperatuur die geschikt zijn.

Houd er altijd rekening mee dat zo'n temperatuur mede door de reclamejongens is bepaald. Dat je er tot een bepaalde temperatuur in kunt slapen, wil niet automatisch zeggen dat je dat ook aangenaam zult vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Neem voor de veiligheid TOCH een extra deken mee... Dus als het te koud mocht blijken dan heb je nog wat extra...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat merk je daar vanzelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met zijn 2en gaat zal het warm genoeg zijn;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer hem thuis,meestal kun je hem losritsen,enkel op je bed doen ramen open,kijk hoe die dan bevalt.
als hij enkel warm zit ,zal hij dubbel zeker ook warm zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bed onder je in een huis (ook met ramen open!) met één laag slaapzak boven je is nog altijd veel warmer dan tussen jou en de grond alleen een grondzeil, een slaapmatje en één laag slaapzak, met nog een laag slaapzak boven je. De ergste kou komt bij kamperen namelijk niet uit de lucht, maar van de grond.
Met deze info kun je dat niet bepalen het ligt er ook aan hoe gevoelig je bent voor koude en wat voor koude je meemaakt zo is een heldere koude vriesnacht vaak beter te verdragen dan een nacht met plus 8 maar veel wind en regen, om op zeker te spelen moet je naar de temperatuursklasse kijken en je eigen gevoeligheid en het spreekt voor mij vanzelf dat je er in ieder geval een isomatje onder legt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een zilverfolie mee. Kan je in buitensportzaken kopen is heel licht. Als het te koud blijkt te zijn wikkel je de zilverfolie om je slaapzak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je onmogelijk van te voren! Ligt aan de temperatuur, of je kouwelijk bent, wat voor tent je hebt, wat je verder aan hebt, enz. enz....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee wat voor temperatuur het volgende week in de Ardennen is. En wat je verder allemaal meeneemt, heb je een luchtmatras of een dun matrasje, is het vochtig of niet. Allemaal factoren die bepalen of je het warmer zult hebben of niet.
En hoe ben je zelf? Als je een beetje ziekjes bent is het al gauw te koud. Als je van nature al kouwelijk bent, dan is de kans groot dat je het koud zult hebben. Slaap je thuis met de verwarming aan in de slaapkamer of heb je altijd het raam open staan?

je ziet, er valt veel meer te vragen dan te beantwoorden. Als je er onzeker over bent, probeer het dan een nacht in de tuin van een vriend deze week, dan weet je al een stuk meer.
14 jaar geleden
De beste test is dat jij je tent deze week een keertje in de tuin opzet. Gedurende de nacht merk je of je slaapzak warm genoeg is, of dat je nog een dekentje oid nodig hebt.
Prettige bijkomstigheid is dat het tentje ook meteen getest is op waterdichtheid.
Veel plezier komende week!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK...mijn geheime tip...je kunt iedere slaapzak upgraden door er een fleece slaapzak in te doen. Kost niet veel, altijd handig. Of misschien kun je er eentje lenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons is dit met deze gegevens moeilijk te beoordelen.
Ik geeft je een paar links waar je meer informatie en een aantal tips kunt vinden.

Zorg wel dat je slaapzak warm genoeg is, want niets is ellendiger dan 's nachts te liggen kleumen in je tent. Zeker als je voor het inslapen ook nog een flinke hoeveelheid alcohol genuttigd hebt, is dit niet geheel zonder risico (onderkoeling).

Ik wens je in ieder geval alvast veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet van dons zijn. Ga niet de ardennen in met een kunststof od plantaardig gevulde (wol, katoen) slaapzak.

Ik sliep als jongeman te pas en te onpas 's nachts buiten. In de kennemer duinen. Het is een keer gebeurd, dat het zo koud was dat we bijna bevroren; sneeuw duinmeren bevroren. Ik was toen met een andere jongen. Toen zijn we in ee slaapzak gekropen en hebben de overblijvende slaapzak als extra dek gebruikt. 'Beter samen met een lekered in een slaapzak, dan 's morhgens als stijf lijkje in je eigen slaapzak' moet die vriend van mij gedact hebben.