Iemand ingraven op het strand. Kan dit gewicht van het zand kwaad voor de borstkas?

Ik was een maandje geleden op het strand, en het viel mij op dat er iemand ingegraven werd met hoofd boven het zand. Nu vroeg ik me af, kan het gewicht zand niet de borstkas indrukken? En tot hoeveel kg kan een borstkas aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
4.8K

Het beste antwoord

Leuk spel, ben zelf vaak ingegraven geweest, heb er echter nooit problemen mee ondervonden. Maar de ingravers moeten wel met beleid te werk gaan.

De borstkas/ribbenkast is een veerkrachtige kooi. Je ribben in totaal kunnen heel veel gewicht dragen tot wel enkele honderden kilo's. Dit verschilt wel per persoon, een tengere vrouw of kind kan natuurlijk minder verdragen dan een stevige man. Maar meestal ligt er niet zoveel zand op iemand dat hij niet meer kan ademen, het gewicht is wel voldoende om je gevangen te houden. Vaak wordt het zand ook aangestampt en daardoor kun je de borstkas wel indrukken/intrappen of ribben breken, omdat er dan gericht veel gewicht op een kleine plaats komt.

Het echte probleem zit 'm in de ademhalingsspieren. Deze kun je volgens mij niet echt ontwikkelen/sterker laten worden. Het gewicht van het zand kan wel problemen voor de ademhaling opleveren als je boven de 50 kilo komt, ook hier speelt de lichaamsbouw weer mee. Maar vanaf een bepaald gewicht is het echt afgelopen met de ademhaling. Als je borst niet meer kan uitzetten en je buik ook niet door het grote gewicht, zul je stikken. Ook hier zal dit verschillen, richtlijn 50 tot 150 kilo max.

Dit noemt men versmachting: Belemmering van de ademhalingsbewegingen: Hier volgt de dood als gevolg van samendrukking van de borstkast waarbij ademhalingsbewegingen worden belemmerd. Manieren waarbij dit kan voorkomen zijn: kind dat tussen ouders in slaapt en stikt doordat de borstkas samengedrukt wordt onder het gewicht van het lichaam van een ouder, doodgedrukt worden onder een opgefokte massa (Heizeldrama), vastgeklemd geraken bij een (werk)ongeval, moord door bijv. dikke vrouw die haar lichaamsgewicht gebruikt om borstkas echtgenoot samen te drukken. Meestal is versmachting het gevolg van een ongeval. Een monteur bekneld onder een auto waar de krik het begaf, de auto drukt zijn borst en buik zover in dat hij niet meer kan ademen en zal stikken. Probleem is dat je ook niet om hulp kunt roepen.

Laatst een verhaal gelezen over een man van 130 kilo die twee minuten gericht op de borstkas van zijn vrouw van 65 kilo is gaan zitten. Ze kon door het gewicht niet meer ademen en brak 18 ribben. In het ziekenhuis is ze overleden. Echter hier wordt ook gesproken dat de man zich zou hebben laten vallen, gezien de schade. Als hij slechts gezeten zou hebben, was ze volgens mij gestikt, maar had ze geen breuken gehad.

Al met al een heel verhaal, maar of je meedoet aan ingraven is je eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik neem aan dat die gene zelf wel aangeeft als het niet meer gaat, als dat zo is ga je toch ook niet verder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen ingraven is niet leuk, zie onderstaande artikel.

Duitsers vinden het leuk om te graven op stranden, da's algemeen bekend. Het zit er kennelijk al vroeg in bij onze Oosterburen, zo bleek op Ameland. Een 11-jarig Duits knaapje had zich daar al staande bijna volledig in laten graven: slechts het hoofd van het kereltje stak nog boven het aardoppervlak uit. De lol van het ventje sloeg echter om in leed.

Meneer het ingegraven kind kreeg pijn in benen en rug toen behulpzame vrinden het zand aanstampten. Het zand begon zelfs te knellen: steeds harder drukte het spul tegen de borstkas van het Duitsertje aan. Het manneke viel niet flauw, maar liep wel hartritmestoornissen op. Een helikopter wist het kereltje naar het ziekenhuis te vervoeren.

Om het stranddrama compleet te maken, kwam een ambulance die voor de jongen bedoeld was, vast te zitten in het zand. Een vrachtwagen moest de ziekenkar uiteindelijk uit het zand trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg ongezond dit soort zaken.. kom al jaren aan het strand..ook als kind en heb meerder (bina) ongevallen zien gebeuren.. toen ik 8 jaar was ben ik zelf dit ook aangegaan en heb het vreselijk benauwd gekregen.mijn zusje kon nog net op tijd mijn vader waarschuwen die me in een razend tempo heeft bevrijd maar het heeft me voor altijd gewaarschuwd en als ik de kans krijg zal ik er anderen ook voor waarschuwen als ik het zie.. Hoeveel kg een borstkas kan dragen weet ik niet maar ik denk ook dat het verschilt van persoon tot persoon..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jarenlang gingen wij naar De Haan in België, waar heerlijke stranden zijn.
Iemand ingraven was daar een populaire activiteit.
Ik vond het doodeng en de kinderen mochten het niet doen van mij.
Een seizoen liet een duits jongetje zich ingraven en hij is uiteindelijk gestikt onder het zand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hadden hem op zijn kop gezet ?