Topsport hoeft niet ongezond te zijn. Er is niks verkeerds aan om de limieten van je eigen lichaam te leren kennen en daar op de best mogelijke manier mee om te gaan. Misschien is topsport zelfs wel gezonder als sporten op normaal niveau, omdat het bij het normale niveau meer voor de ontspanning is en de sporter niet volledig op de hoogte is van de limieten van zijn eigen lichaam, waardoor de kans op blessures verhoudingsgewijs veel hoger is.
Maar gezonde topsport wordt wel ongezond als er gebruik wordt gemaakt van doping.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je traint je lichaam, waardoor die beter kan presteren in de betreffende tak van sport. Het probleem bij topsport is wel dat er vaak meer van je lichaam verwacht wordt, dan het aankan. Hierdoor is er een sterk aanwezige kans op blessures.

Als er een balans wordt gevonden in wat er gepresteerd moet worden en wat het lichaam aankan, dan zou ik zeggen dat topsport heel gezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens.+1
Daar is niets mis mee, je krijgt er lekker spieren van!
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjah... hahah mooi is anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? mag hopen dat dit geshopt is ?
AWM
14 jaar geleden
Ik vrees van niet.
http://zurevla.nl/2007/06/22/extreme-bodybuilding-3/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is dus een voorbeeld van wat NIET gezond is, hahaha...
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo lekker ding.......totdat ie ontploft.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat is waar. Met zo een klein ventieltje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik niet echt topsport maar eerder zelfverminking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt té lelijk...
Je kan beredeneren wat je wilt, het menselijk lichaam is niet ontwordpen om waanzinnige spierprestaties te leveren.
Als dat zo was zou de mens een andere bouw hebben en de aanleg voor grotere spieren etc.

Kijk maar eens naar de dierenwereld: Dieren die hun lijf nodig hebben om bv voedsel te vergaren hebben een op dat doel toegespitst lijf (een panter bv).

Natuurlijk is er niks mis mee om je spieren te ontwikkelen, en om aan topsport te doen.
Maar of het in alle gevallen nou zo ontzettend gezond is...
Vooral sporters die erin doorslaan komen zichzelf nogal eens tegen.

Denk ook eens aan de moeite die topsporters moeten doen om na hun topsportcarriere hun lichamelijke toestand zonder gevaren weer in een normale positie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdaad schaadt! Zo is dat ook met dingen die in principe gezond zijn. Sporten is in principe gezond. Je kunt dit tot op hoge leeftijd blijven doen, maar niet als topsport. Topsport pleegt in principe roofbouw op je lichaam. Je vraag teveel van je lichaam. Hierdoor krijg je eerst (meestal) mankementen en na een aantal jaren is het afgelopen. Je lichaam dwingt je weer tot een normaal bewegingspatroon.

Sporten blijft je hele leven gezond, topsport is op de lange duur absoluut ongezond.