Kun je met een goede snorkel langer onderwater blijven?

Ik zie bij documentaires en in het echt wel eens van die zwemmers die met een masker en snorkel lang onderwater kunnen blijven (dus niet met het pijpje net boven water). Komt dit nu gewoon omdat ze hun adem heel lang kunnen inhouden of bestaat er een techniek om met je snorkel misschien een paar keer extra lucht te kunnen happen onderwater. En als dit laatste mogelijk is, kan iemand het dan misschien uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
15.4K

Het beste antwoord

door oeffenen kun je leren om zuiniger met de zuurstof om te gaan en de onderwatertijd op te rekken tot soms wel 4 minuten,dit word freediven genoemd. het is niet het zuutrstoftekort wat de prikkel tot ademen aanjaagt maar eerder het co2 overschot wat de ademhaling aanzet tot uitademen en natuurlijk weer inademen.Door een beheerste vorm van hyperventilatie zorg je ervoor de je longen zich leegmaken van co2 en vullen met schone lucht, ald je dan je ademing goed controleerd is het mogelijk om enkele moinuten onder water te blijven zonder adem te halen,het risico hierbij bestaat dat de prikkel te lang uitblijft en je buiten bewustzijn raakt met alle gevolgen vandien.Dus niet ongetraint en zeker niet in je eentje uitproberen. een zelfde probleem zou zich kunnen voordoen waneer je de snorkel langer maakt waardoor de co2 in de snorkel blijft hangen en je dus steeds meer co2 inademt,dus een snorkenl mag niet langer zijn dan ca 0.4 meter .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze kunnen gewoon heel lang hun adem inhouden! Verder niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snorkel is alleen om adem te halen terwijl je met je hoofd naar beneden kijkt. Lang onderwater blijven is alleen het gevolg van adem inhalen.

Het feit dat je snorkel, masker en ook flippers aan hebt maakt het wel makkelijker om langer onder water te blijven; Je bent gecontroleerd bezig onder water, en dus niet in je hoofd bezig met je adem. Daardoor focus je niet om zuurstof,, en kan je langer onder blijven. Tenminste, dat heb ik altijd bij snorkelduiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zo lang onderwater blijven als je lichaam dat toestaat dat je geen adem haalt. Gemiddeld is dat niet langer dan 45 tot 60 seconden...

Wanneer je in een goede conditie verkeerd en vooral niet al te veel onderwater beweegd is het soms goed te doen om een minuut vol te maken. Maar onderwater extra ademen zonder perslucht is in mijn visie volstrekt onmogelijk. Aangezien ik dit zelf ooit heb mogen ervaren bij een introductie duikcursus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Italklaas;

Vergeet niet dat dergelijke beelden gemonteerd worden. Om die mooie onderwaterplaatjes om de zoveel tijd te onderbreken door te laten zien dat de snorkelaar weer even naar de oppervlakte gaat maakt het filmpje er ook niet mooier op natuurlijk en dus worden die stukjes bij de montage vaak weggelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een snorkel kun je aleen gebruiken als de buis met lucht is gevuld, dan kun je net met je gezicht onder water. Als je verder naar beneden gaat zal de buis vollopen en slik je juist water in, dus zonder duikfles zul je zelf je adem in moeten houden.