Vooral omdat ze dan aerodynamischer zijn.
Maar ook voor de wonden. Als ze een diepe wond hebben kan het beter verbonden worden als het been geschoren is omdat je het dan beter kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Om zo min mogelijk weerstand te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de masage die ze naar afloop krijgen
Weleens en masage gehad als je behaard ben

Toegevoegd na 33 seconden:
Das niet fijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk behalve aan de massage ook eens aan valpartijen die regelmatig voorkomen. De meest voorkomende wonden zijn schaafwonden. Veel verbabd/pleisters dus. Deze zijn iets plezieriger te vervangen zonder haar dan met haar.

Toegevoegd na 34 seconden:
verbabd=verband
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is puur voor het versoepelen van de massage en het reduceren van wonden (schaafplekken) bij valpartijen.
Bijvoorbeeld: met niet geschoren benen bij een valpartij, heb je een wond van ca. 30 cm lang - had je echter je benen geschoren en ingesmeerd, dan was deze wond hooguit 10 cm lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder weerstand, fijnere massage en hygiëne. Ook zwemmers en bodybuilders ontharen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe gladder de huid, hoe minder luchtweerstand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee andere redenen waarom de renners hun benen scheren:
Ten eerste omdat de renners voor en na wedstrijden gemasseerd worden. Voor de masseur zijn gladde benen een stuk makkelijker te masseren dan behaarde benen.
En de tweede reden is voor als renners vallen. Aan haren blijven vuil en stof makkelijker kleven en heb je een grotere kans op ontstekingen. En wat dacht je van de pleisters die op die wonden geplakt worden! Het is toch een stuk minder pijnlijk als zo'n pleister er af getrokken wordt en er zitten geen haren op je been die aan de pleister blijven plakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om infecties tegen te gaan bij valpartijen. En oa makkelijker te masseren. Met de aerodynamica schiet je volgens mij niet heel erg op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En natuurlijk: ijdelheid + kuddegedrag

Immers, al die amateurs komen nooit bij een masseur. En bang voor een pleister lijken ze me ook niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aerodynamica is pertinent niet waar. Zie bron. De belangrijkste reden lijkt ook tegelijk de meest triviale: omdat het zo hoort. Iemand die in het peleton z'n benen niet geschoren heeft, wordt beschouwd als groentje.

Is er ook een wetenschappelijke verklaring dat geschoren, gladde benen de renner sneller maken? Dit blijkt niet zo te zijn. Geschoren, gladde benen hebben zelfs een ongunstig effect op de aerodynamica van de renner. We zullen hieronder proberen zo eenvoudig mogelijk uit te leggen wat het effect is van haren op benen m.b.t. de aerodynamica. Hiervoor moeten we gaan kijken naar de stromingsleer. De stroming (van lucht) om een voorwerp kan laminair en turbulent zijn. Laminaire stroming kenmerkt zich doordat de lucht zich in stroomlijnen om het voorwerp heen beweegt en treedt vooral op bij lage snelheden. Bij hogere snelheden wordt de stroming turbulent. Turbulente stroming kenmerkt zich doordat de stroming niet alleen langs het voorwerp is, maar ook dwars daarop. Wordt gekeken naar de stromingsweerstand, dan is deze bij een turbulente stroming veel hoger dan bij een laminaire stroming. Vanuit aerodynamica zou het dus aan te bevelen zijn om technieken en methoden te ontwikkelen waarbij de laminaire stroming tot een zo hoog mogelijke snelheid behouden blijft. Dit wordt ook gedaan. Denk aan schaatspakken met ribbeltjes. Of aan golfballetjes met kleine putjes erin. Bij wielerbenen vormen de haren de laminaire laag die ervoor zorgt dat het langer duurt voordat de laminaire stroming verandert in turbulente stroming. De wielrenner met harige benen heeft dus bij een hogere snelheid nog steeds een laminaire stroming en deze wielrenner ondervindt dus minder weerstand.