Vind dat dat je in je eigen huis mag weigeren een bekende of familie alcohol te schenken? Omdat ze al genoeg op hebben en/of omdat

je weet dat ze nog auto moeten rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Weigeren mag je natuurlijk altijd, dat is je goed recht.Echter of dat gewaardeerd wordt door degene die het overkomt is nog de vraag.
Meestal als een persoon al veel gedronken heeft is het erg moeilijk die persoon wijs te maken dat hij of zij al genoeg op heeft.
Komt ook bij ,ben je bereidt voor je mening en besluit zelf verantwoording te nemen en de risico`s hiervan te dragen.bvHet kan zijn dat de volgende dag alles uitgepraat kan worden maar ook bestaat de kans dat de persoon zegt ,waar bemoei je je eigen mee.
En dat kan nog zacht uitgedrukt zijn.
En jij bent niet verantwoordelijk voor iemand anders alleen voor jezelf.Doet hij of zij jouw schade aan door het drink gedrag en voelt dat niet goed ,dan is jouw recht om hier aandacht aan te schenken.Maar hoe erg stom en onverantwoordelijk het is om te rijden met drank daarvoor kun je een persoon alleen maar voor waarschuwen en hem zelf de verantwoording voor laten nemen.Ik vind het heel erg moedig als je de confrontatie aangaat en hoop dat iemand daarvan wakker wordt maar een stevige drinker of een alcoholist is niet makkelijk wakker te krijgen.

veel sterkte hiermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ja tuurlijk! Je kan toch niet iemand bezatten en dan laten rijden? Dat is uitermate onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja natuurlijk!
allereerst is het jouw huis, en bepaal jij de regels.
en stel je schenkt wel, en er komt een ongeluk van..
dat wil je toch niet?
voet bij stuk houden hoor!
14 jaar geleden
Is zelfs je plicht, vind ik.
Ik woon in een 0,0 land, dat wil zeggen dat je helemaal niets mag drinken als je gaat rijden. Er staan hele zware straffen op. Als ik iemand op bezoek heb met de auto krijgt ie absoluut niets met alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut! Het is natuurlijk altijd iemands eigen verantwoordelijkheid, maar als hem of haar iets zou overkomen, zou je het jezelf waarschijnlijk nooit vergeven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag/kun je dat weigeren. Maar met je meeste gasten weet je toch al van te voren dat ze teveel gaan drinken, dus je zou bv ook geen alcohol kunnen schenken. Gewoon 2 borrels is teveel en 2 flessen bier is ook teveel.
In principe drinkt dus iedereen teveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tuurlijk kan je dat weigeren. Het is jouw huis en als jij je er niet prettig bij voelt hen nog meer alcohol te geven dan doe je dat niet. Je bent niet verantwoordelijk voor een ander, maar er zal maar wat gebeuren als degene met drank op achter het stuur kruipt. Als ze dan toch zo graag willen drinken, blijven ze maar slapen of nemen ze een taxi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het je plicht is om een bekende er op te wijzen niet te gaan rijden als deze teveel gedronken heeft. Hoe ver je met het er op wijzen gaat licht aan de situatie. Sleutels afpakken kan een optie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet verantwoordelijk voor het drinkgedrag van je gast, maar je bent degene die de baas in huis is en de drank schenkt. Ikzelf houd dit altijd goed in de gaten. Ik zou niet willen dat iemand die mij dierbaar is, door bij mij thuis teveel te drinken een ongeluk begaat.

Nogmaals, je kunt niet alles controleren, maar dit ligt in je eigen "controlegebied", dus vind ik dat je grenzen moet stellen en deze moet bewaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Dat vind ik wel, ja. Ik voel me als gastheer in hoge mate verantwoordelijk voor de manier waarop mensen mijn huis weer verlaten en als ik zou weten dat iemand bij mij te veel zou hebben gedronken om daarna toch weer te gaan rijden zou me dat niet lekker zitten. Laat staan wanneer het mis zou gaan en ik dat had kunnen helpen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker weten.
en als ze boos worden hebben ze lekker pech. jou huis jouw regels.
je bent zelfs medeplichtig als iemand in de auto stapt met drank verkregen in jouw huis waar jij van op de hoogte bent..... vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Uiteraard mag dat, ik zou bijna zeggen ''moet dat''.

Sommigen hebben een slechte dronk
en worden vervelend. Neem zelf je maatregelen,
zij zijn niet meer bij zinnen.

Autorijders die overmatig alcohol drinken hebben
altijd het ongelijk aan hun kant.
Jij weet (als ik het goed begrepen heb) wat het is
een dierbare te verliezen. Ingrijpend en heel heftig.
Als je nog moet rijden, niet drinken, als je nog moet drinken, niet rijden.
Als degene die drank verstrekt dien je ook je verantwoordelijkheid te nemen voor het inname-
gedrag. Jij bent degene die de sleutel tot de alcohol '
in handen heeft... gooi de sleutel weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk.

Ik vind principieel dat het niet de schenker, maar de drinker is die verantwoordelijk is voor het rijden met alcohol. Maar dat wil niet zeggen dat je verplicht bent om zoveel te schenken als de drinker wil, zeker als jij dat onverantwoord vindt. Het is *jouw* huis, *jouw* drank, dus *jij* hebt het volste recht te beslissen iemand niet meer te schenken.

Je zegt in een reactie dat dit je waarschijnlijk een vriendschap kost. Als die 'vriend' er niet mee om kan gaan dat jij, ook nog met de achtergrond dat je een kind hebt verloren aan een dronken bestuurder, niet onbeperkt schenkt aan iemand die nog moet rijden, kun je je afvragen of dat wel iemand is die je überhaupt wel als vriend wil hebben.

Zelfs zonder die achtergrond: als iemand die gebruik maakt van mijn gastvrijheid het 'recht' om onbeperkt te zuipen belangrijker vindt dan onze vriendschap, dan kan ik die 'vriend' eerlijk gezegd missen als kiespijn. Ik lust graag een glaasje (overigens nul als ik nog moet rijden) maar ik heb nog nooit alcohol verkozen boven vriendschap. Volgens mij is er ook iets flink mis met iemand die dat wel doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je in je eigen huis sowieso iemand mag weigeren wat JIJ wilt!
Of dat nou alcohol, sigaretten of voor mijn part koffie is.
Het is toch zeker JOUW huis?
Als iemand dat niet ziet zitten dan vertrekt 'ie toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jouw huis
en jij bepaalt in jouw huis de regels
als je niet wil dat er gerookt wordt in jouw huis gaat iedereen ook braaf buiten staan roken,
dus waarom zou je niet kunnen zeggen: Het si niet de bedoeling dat je hier stomdronken vandaan gaat, dus..................