wat betekent .cal op een fietsmachine ?

en ik wil meer info over .cal .

ook hoeveel je moet verbranden om echt resultaat te zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

De afkorting cal. staat voor caloriën. Dat is een oude, maar veel gebruikte maakt om de hoeveelheid energie aan te geven van voedingsmiddelen (eigenlijk is de maat voor energie de Joule, afgekort J). Meestal gaat het trouwens om kilocalorie, de kCal. Het kan goed zijn dat de fietsmeter de waarden in kiloCalorieën weergeeft terwij er cal. staat.

Op een fietsmachine betekent het vrijwel zeker dat ermee wordt aangegeven hoeveel calorieën je hebt verbrand. Hoe meer de waarde aangeeft hoe meer "energie" je hebt verbruikt. Die energie wordt uit voedingsstoffen zoals suikers en vetten onttrokken, dus is het een indicatie hoeveel je "kwijt bent geraakt" door het fietsen.

Een bruine boterham levert bijvoorbeeld 75 kCalorieën. Als je gaat fietsen en de waarde staat op 75 kilo caloriën, dan heb je bij wijze van spreken 1 bruine boterham verbrand.

Toegevoegd na 12 minuten:
Door vaak (bijvoorbeeld elke dag 20 minuten) te fietsen heb je behoorlijk veel meer energie per dag nodig, dan wanneer je niet sport. Zou je dus niet méér eten dan normaal, dan zie je het verschil heel snel. Maar bedenk wel, dat het grootste gewichtsverlies in het begin komt door vochtverlies.

Helaas is je lichaam een spelbreker. Je lichaam gaat namelijk door het vaak fietsen efficiënter met het voedsel om. Voedsel wordt sneller als vet opgeslagen en de verbranding is efficiënter. Minder voedsel levert meer energie, er wordt ook minder overtollig voedsel uitgescheiden.

Daarnaast krijg je steevast erge trek van al dat sporten en als je precies zou bijhouden wat je eet dan zal je merken dat je waarschijnlijk méér eet dan ervoor.

Als je echt wil afvallen, kan je beter niet fietsen. Als je wilt afvallen moet je gewoon minder energie binnen krijgen (lees: minder eten) dan je verbruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er wordt ook minder overtollig voedsel uitgescheiden. wat bedoel je hiermee ? ik poep dus minder ofzo xD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Dirk, Als je te veel eet dan krijgt je lichaam eigenlijk te veel binnen en is de ontlasting sneller dun en vaak. Het eten gaat wat sneller door je darmen. Als je veel sport en normaal eet (en vezelrijk) dan zal dit zeker effect hebben op de stoelgang. Die kan minder zijn en de ontlasting harder.

Andere antwoorden (1)

cal. betekent calorieen.
Over het algemeen kun je het volgende zeggen over het verbranden van calorieen en sporten:

Rustig sporten (bv wandelen, langzaam fietsen etc):
15 minuten is ongeveer 50 cal.

Medium sporten (je gaat licht zweten maar kunt nog wel converseren):
15 minuten is ongeveer 75 cal.

Intensief sporten: (je gaat flink zweten en kunt niet meer converseren):
15 minuten is ongeveer 100 cal.