Stieren rennen in Pamplona, wat vind jij hier van?

Vandaag begint heet feest san fermin in pamplona, waar traditiegetrouw al 110 jaar het stierenrennen plaatsvind.

Vind jij dat deze traditie in ere gehouden moet worden, of zou het verboden moeten worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Antwoorden (18)

Prachtige traditie aan het einde van de dag biefstukje eten. Daarvoor lekker sportief rondje rennen onder aanmoediging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aan mij ligt mag dat vandaag nog verboden worden, het is gewoon dieren mishandeling, evenals het stieren vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het verboden moet worden.

Het is een ware marteling voor die stieren, en de meeste Spanjaarden vinden er niks aan.
Tenminste, 70% van de Spanjaarden is tegen het stierenvechten, dus zullen de meeste Spanjaarden hier ook wel tegen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag het ook afgeschaft worden. Ik heb er jaren in de buurt gewoond en ken veel mensen uit Pamplona. Veel van hen zorgen ervoor dat ze tijdens de Sanfermines juist niet thuis zijn om het gekkenhuis te ontlopen. Het trekt heel veel buitenlandse toeristen. En dat zijn dan ook de mensen die met hun dronken kop voor of achter de stieren gaan rennen en ongelukken krijgen cq veroorzaken. Trouwens, tijdens de zomerfeesten in vrijwel alle Spaanse dorpen worden stiertjes (vaak zijn het koetjes) van stal gehaald om door de straten te rennen. De volgende week zijn ze dan weer in het dorp verderop en zo de hele zomer door. Hoewel deze laatste stiertjes/koetjes later niet de arena ingaan, vind ik het toch helemaal niks. Hoe zou het eigenlijk komen dat het merendeel van de dappere lopers mannen zijn? Afschaffen dus, en ze zoeken er maar een ander soort vertier voor in de plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is gewoon walgelijk om beesten zo te misbruiken.
wat zou het heerlijk zijn als daar eens een eind aan kwam.
af en toe kan ik er slecht tegen.
ben je nog niet bekomen van het neerknuppelen van zeehondjes, beginnen die rennen weer :(
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een -1? Een dikke +1 voor je antwoord!
Ik hoop dat er veel botten gebroken worden, maar dan niet die van de stieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vind ik dat wij ons niet met regels, gebruiken en cultuur in andere landen moeten bemoeien, we hebben er ook een hekel aan als anderen dat met ons doen.

Verder weet ik dat de dieren die voor het stierenvechten gebruikt worden voor die tijd doorgaans een luizenleven gehad hebben, heel wat beter dan de gemiddelde melkkoe in Nederland.
Oke, de manier waarop ze aan hun einde komen, dat maak ik inderdaad liever zelf ook niet mee, maar ik vind niet dat wij Spanje moeten kunnen verbieden zich hier mee bezig te houden.

Toegevoegd na 28 minuten:
Even een bijvoeging, dit ook naar aanleiding van de vele reacties. Onderstaand stukje heb ik uit wiki:

"Over het stierenvechten vinden regelmatig verhitte discussies plaats tussen voor- en tegenstanders. Voorstanders vinden dat stierenvechten een onderdeel is van de cultuur, een eeuwenoude traditie. Ook voeren zij regelmatig aan dat een stier tot aan het gevecht veel beter behandeld wordt dan een stier die voor de slacht wordt gefokt in de intensieve veehouderij. Een vechtstier wordt van jongs af aan getraind en goed verzorgd door de fokkers en veel toreros helpen bij het "opvoeden" van de dieren. Bovendien zegt men dat een stierengevecht ook een blijk van waardering en ontzag voor de kracht van het beest is. Een stierengevecht wordt niet gezien als een sport, maar wordt als een mix van kunst, dans en de volgens de liefhebbers ultieme mannelijkheid (machismo) gezien."

Ik zeg erbij dat ik zelf persoonijk een dierenliefhebber ben en zelf een dier niet zal martelen, maar ik ben er ook voorstander van dat elk democratisch land haar eigen wetten en cultuur mag handhaven, zonder bemoeienis van landen die altijd alles beter weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
als we hier nog aan katknuppelen deden, of aan ganstrekken, zou ik het zeer terecht vinden dat andere landen daar hun afkeuring over zouden uitspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk hoe doe je dat katknuppelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De desbetreffende stieren die daarvoor gebruikt worden die, waren toch al rijp voor het slachthuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: oké, laten we er even van uitgaan dat dat waar is. Dan is mijn antwoord: dus?
Een traditie in ere houden waarbij elk jaar doden en gewonden vallen, zie ik niet als een feest.

Kijk dit filmpje eens en dan mag iemand me proberen te overtuigen dat het wel feestelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die stieren lijken het best naar hun zin te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita: Heb je enig idee hoeveel doden er vallen tijdens Koninginnedag? Om het maar even over tradities te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless Zeer zeker waar, maar dat is dan een feest waarbij het MOGELIJK is dat het uit de hand kan lopen door mensenmassa's en overmatig drankgebruik. Zoals bij elk feest die mogelijkheid bestaat dat het uitloopt op een drama. In Pamplona is het bij voorbaat al zeker dat er veel gewonden en doden zullen vallen. Stieren en mensen in smalle straten is een garantie dat het misgaat, dat blijkt elk jaar opnieuw. Dit is dus een garantie op drama, om het zomaar even te zeggen. En dat is wel een verschil in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij koninginnedag weet je ook zeker dat het mis gaat.
Ik vind het altijd wel spectaculaire televisie fragmenten opleveren. Dus vooral als traditie in stand houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, als de stieren het op de heupen krijgen (of beter gezegd op de horens :P).
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, als de stieren het op de heupen krijgen (of beter gezegd op de horens :P).
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist dan...
moet verboden worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het afschuwelijk! Afschaffen die zooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ongehoord om dieren zo te mishandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een barbaars gebruik, en hoop dat Spanje deze gruwelijke mishandelingen zal verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik niet echt meer van deze tijd. Ik vind stieren niet in de straat horen. Ik weet niet of ze zich daarbij pijn doen. Indien niet, dan vind ik 't niet zo erg.
Als je 't wel weghaalt, moet je wellicht iets anders organiseren wat even enerverend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, wel lachen, dat bowlen met poppetjes door stieren.

Wij Nederlanders zijn over het algemeen een zeer bemoeizuchtig volkje met altijd het alleenrecht op de waarheid en op normen en waarden.

Net of er in Nederland geen misstanden zijn. Zie de bio-industrie. Er is geen fatsoenlijke karbonade meer in de supermarkt te krijgen. En er worden nog steeds misstanden gemeld op veemarkten en bij handelaren etc. etc.

De Spanjaarden houden van gevaar en accepteren dat er wel eens wat gebeurd. Dat zit in hun bloed en absoluut niet in het onze. Er worden bijv. ook feesten gehouden waar vuurwerk tussen het publiek wordt afgestoken (zonder dieren). Ze ontzien elkaar dus ook niet.
Misschien ook een wat hardere pure maatschappij.

En misschien dat wij als Nederlander, de perfecte Nederlander natuurlijk, dat zien als primitief.

De Spanjaarden zelf zien trouwens steeds minder in het stierenvechten en diverse arena's zijn al gesloten en omgebouwd tot theater of zoiets. Het gooien van dieren vanaf torens is ook al verboden etc.

Dat doen ze dus zelf, zonder een hoop commentaar en druk van een stel zeikerds uit Holland. Zeikerds die naar Spanje gaan voor de Spaanse cultuur en dan op hoge poten moord en brand schreeuwen om de onderdelen van die cultuur die ze niet bevallen.

Ik vind het niets, stierenvechten. Helemaal niets aan. Maar dat stierenlopen is toch wel leuk hoor. Die stieren overkomt niets, later wel, en dat hoef ik niet te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stad dankt het feest aan Firminus, een vrome man uit Pamplona, die als martelaar stierf.
Jezelf eens per jaar voor de gek houden dat je Firminius bent is volgens mij niet erg.
Als jongeman krijg je ook aandacht bij de meisjes en hun moeders , die voor je zullen bidden.

Groetjes Zeppuhh ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn tradities die afgeschaft moeten worden en zeker deze stomme traditie. Het geeft alleen maar aan hoe dom en respectloos een bepaald volk (of groep) kan zijn.
Maar aangezien deze traditie niet gestopt wordt wens ik de stieren het allerbeste toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk land heeft wel iets, alleen in Nederland is er niets over van traditie's. Met uitzondering van de invoering van ritueel slachten van dieren onder het mom van geloof. Vreemd dat je daar niemand over hoort, en wel over het rennen tussen stieren in Spanje. "Dom" volk die Nederlanders. Dat ze wel commentaar hebben op anderen en zelf het niet voor elkaar hebben. Toch? Dom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn nog genoeg tradities. Als je bv. het koningshuis en koninginnendag geen traditie wil noemen. Daarnaast zijn er voldoende andere tradities in NL. Het ritueel slachten van dieren onder het mom van geloof is een traditie die niets met Nederland te maken heeft, gezien het buitenlanders zijn die zich daarmee bezig houden (omdat ze de tradities van hun eigen land zijn ontvlucht, maar het hier wel even met veel vertoon willen laten zien).
Ook heb ik niet gezegd dat nederlanders geen dom volk kunnen zijn. Alleen ging de vraag hier over stierenvechten in Pamplona (Spanje).
Schoenmaker blijf bij je leest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Schoenmaker blijf bij je leest" Bedoel ik, hou je commentaar voor de zaken die hier niet goed zijn. Er is genoeg dierenleed hier en daar hoor je de mensen die kankeren op Spanje nooit over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag ging niet over dierenleed in NL, daar begon jij zelf over. Dan moet je zelf een vraag stellen over dat onderwerp.
En ook jij begon met een reactie (commentaar) die weinig met de vraag te maken had.
Verbieden. Is leuk geweest (ofniet). Maar nu iets anders verzinnen.