Waren vroeger zwarte speelgoed poppen gangbaarder dan nu?

Ik zag laatst een oude foto (1950) van een meisje met een zwarte babypop. Tegenwoordig zie ik dat niet zoveel. Was dat vroeger gangbaarder dan nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn er nog wel, maar je moet goed zoeken. Ik heb hier nog ergens een zwarte Baby Born.

Antwoorden (2)

ik had er ook een, nu je het zegt, je ziet ze niet zo veel meer tegenwoordig.
Toen was een zwarte pop heel exotisch, zo ongeveer de enige donkere mensen die je zag waren zwarte pieten.
Dus een negerpop, zoals je ze toen nog mocht noemen was wel heel speciaal

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar de blanke poppen waren wel in de meerderheid, en verder hadden de zwarte poppen geen echte kenmerken dat ze een ander ras waren, gewoon de "blanke poppen" donker gemaakt
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt dus geen grotere lippen, kroes haar etc?! Maar zou dat tegenwoordig anders zijn?
anneliez
11 jaar geleden
nee, denk het niet
Amadea
11 jaar geleden
Verhip ja, ik had ook een negerpop. Maar daar mocht ik niet mee spelen, omdat ie veel te mooi was. Een oom had 'm uit een ver land meegenomen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik weet nog dat de donkere baby born werd geintroduceerd, daar zie ik best vaak kindjes mee spelen. http://www.bol.com/nl/p/baby-born-interactief-met-donkere-huid/1004004013010864/
ze zijn er wel maar niet veel
http://www.youtube.com/watch?v=83kGkv5QFzY
Altijd wat als zoiets op de markt gebracht wordt, in het geval van Barbie was het het steile haar, slecht voor het zelfbeeld van zwarte meisjes met kroeshaar (zouden ze er byoncé ook op aanspreken?)
Maakt men een pop mét kroeshaar een bredere neus en vollere lippen dan wordt dat weer als racistisch gezien.
Ik denk dat fabrikanten hun vingers niet willen branden.
Mijn moeder had vroeger een boekje over 3 glimmende nikkertjes uit klapperdorp (piet broos, eind jaren 40) en dat vond toen helemaal niemand gek ik neem aan dat zwarte poppen destijds ook niet beoordeeld als racistische uitingen zoals nu.

blanke poppen verkopen ook beter, kijk naar dit pijnlijke filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=ybDa0gSuAcg