Hoe los je een Rubik Cube snel op? en wat is het geheim?

Er zijn wereldrecordhouders die in enkele seconden (7 tot 11) zo'n kubus oplossen. Hoe doen ze dat toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Hier zie je de uitleg: http://rubik.tormentil.nl/

De oplossing komt altijd op hetzelfde neer, de methode veranderd niet. Je moet alleen even goed kijken, met wat oefenen lukt je dat inderdaad zeer snel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pfew... das niet makkelijk zeg
tnx!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt moeilijker dan het is... als je dit eenmaal doorhebt is de puzzel altijd makkelijk op te lossen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet niet of ik er aan ga beginnen haha, misschien ooit als ik langdurig met mn been in het gips zit ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begin er helemaal niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oefenen maar ;)

Andere antwoorden (3)

Kijk maar eens op Youtube in mijn bijgevoegde link. Daar staan een heleboel filmpjes op waar ze uitleg geven! Ik kan alleen 1 vlak dezelde kleur maken, maar zo'n hele kubus gaat me echt nooit lukken. Ik wens je heel veel succes! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal vaste 'trucjes' (volgordes van slagen) om steeds twee blokjes van plaats te wisselen (of een blokje op een bepaalde plaats te krijgen als de rest nog niet uitmaakt) waarbij de rest van de kubus intact blijft.
De bovenkant is heel eenvoudig, de tweede laag is ook een kwestie van één serie van vier of vijf bewegingen, en de onderkant (eerst de hoeken, dan de middenstukjes) zijn iets van 6 verschillende soorten 'slagen'.

Je hoeft dus eigenlijk maar een paar 'trucjes' te leren om in no time elke kubus te kunnen oplossen. Toen ze in de mode waren lag mijn record geloof ik net onder de minuut, maar ik had ook altijd van die goedkope rot-kubussen......:grrr: Die bleven steeds een beetje 'hangen'. Met een goeie soepele kubus moet het iets sneller kunnen, maar zeven tot 11 seconden is OF bovenmenselijk snel, OF hij zit niet goed door de war. Ook dat zul je je wel an kunnen leren, maar dat lijkt me een beetje zonde van de tijd.

Tegenwoordig kan ik het trouwens ook niet meer zonder boekje hoor ; de slágen zitten nog wel redelijk in mijn vingers, maar ik weet niet meer waar ze voor dienen. Alleen de eerste twee lagen lukt me nog aardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is eigenlijk heel makkelijk,
er zijn meerdere methodes voor: de beginners methode, cfop (Cros, First 2 layers, Orientation of the last layer, Permutation of the last layer), roux en zz.
cfop wordt het meest gebruikt dus die ga ik heel simpel uitleggen.
je begint met een kruis maken (ik vind het meer een +) ik begin vaak met het witte kruis want dan weet ik waar alle kleuren zitten,
dan nadat je dat hebt gedaan kijk je naar de overige witte hoekjes en kijk je of er nog van die middelste stukjes zijn die zouden passen bij de hoek met met zo ja dan plaats je die op de goede plek bij het witte kruis
dan moet je alle gele stickers naar boven laten wijzen als wit aan de onderkant is en dat kan je doen door algoritmes die je op youtube kan vinden of gewoon op websites
dan de laatste stap
je moet er voor zorgen dat als de alle gele stickers naar boven zijn dan ze ook op de goede plek zijn en dat doe je weer door andere algoritmes

voor websites klik hier: https://solvethecube.com/algorithms
voor filmpjes klik hier: https://www.youtube.com/watch?v=MS5jByTX_pk