Wat is nou eigenlijk het verschil tussen Consciousness en Awareness ?

Door van Dale, wordt dit allebei vertaald als bewustzijn, maar er moet volgens mij wel een verschil tussen zijn.
Ik kom het regelmatig tegen in engelse boeken en video's die ik kijk.
Bijvoorbeeld : be conscious of your awareness, of be aware of your consciousness. Ik blijf dit maar iets vaags vinden.
10 punten voor het goeie antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Consciousness is bewustzijn...
Awareness is gewaarzijn...

Het beste antwoord

Het verschil is volgens mij het volgende:

Consciousness: Bewustzijn in de zin van, je bent bij bewustzijn (niet bewusteloos, slapend, e.d.).

Awareness: Bewust zijn (spatie), in de zin van, je bent je bewust van je omgeving.

"The guy fainted; he has lost consciousness."

"He was aware of the car coming his way."

Het kan waarschijnlijk nog net iets genuanceerder, maar dit is in elk geval in grote omlijning het verschil.

Toegevoegd op 14-05-2009 17:21:51
Overigens (kon het niet laten) in jouw voorbeeld: "be conscious of your awareness" slaat conscious weer op iets anders. Namelijk, ergens bewust mee bezig zijn, een doelgerichte actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Consciousness gaat over je algehele staat. Unconscious betekent onbewust als je bijvoorbeeld slaapt, of wanneer iemand je bewusteloos heeft geslagen, of wanneer dingen een onbewuste invloed op je hebben.
Aware heeft een iets 'actievere' component. Het is niet alleen zo dat je niet slaapt en niet afwezig bent, je bent je actief bewust van bepaalde dingen om je heen.
Je kunt heel goed 'unaware' zijn terwijl je wel 'conscious' bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Consciousness: Bewustzijn
Awareness: Oplettendheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Consciouness is bewustzijn.
Awareness is bewustwording.