Komt het wel eens voor dat ik mijn eigen gedachten niet geloof?

Ik weet zeker dat mijn gedachten altijd waar zijn?
Wat ik denk is altijd waar?
Ik twijfel nooit aan mijn eigen gedachten?
Om eraan te twijfelen is nog nooit in me opgekomen zelfs?
Kan ik eraan twijfelen dan?
Kun ik mijn gedachten wel in twijfel trekken dan?
Huh?
IK geloof niets en in de eerste plaats mijn eigen gedachten?

Welke optie hierboven is voor jou van toepassing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Weet je dat het wetenschappelijk bewezen is dat de mens niet denkt.
De mens vangt clusters energie op die overeenkomen met de conditioneringen, aannames, overtuigingen ect.
De mens trekt dus dezelfde vibratie aan vanuit de kosmos(macro) in het systeem dat wij mens noemen(minikosmos)
Vervolgens eigenen wij die gedachten ons toe en zeggen; "ik denk".
Net zoals we het lichaam toe-eigenen en zeggen: "mijn lichaam".

Toegevoegd op 08-05-2009 16:14:13
Waarom zou je iets wat continu komt en gaat geloven....we zouden toch gek worden als we, dat wat we gedachten noemen,serieus zouden nemen..:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WOW, Zo ervaar ik het ook... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat je daar net antwoordde, was dat wel serieus of een grapje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom heb je nog nooit een vraag gesteld hier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom er steeds meer achter dat ik altijd weet wat voor mij nodig is om te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jose, het zou voor mij zelf veel dingen verklaren als het is zoals jij nu denkt. Maar dat mag ik nu meteen ook geen denken meer noemen!!! Maar hoe kom jij op je antwoord als je niet kan denken??? Wie zijn antwoord is het dan? En ik kan er dan zelf ook niet meer over nadenken, want ik kan dus niet denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst
het antwoord verschijnt vanzelf inde vorm van gedachten, klank of dit geval in beeld van letters... Denken is niet iets wat de mens ‘doet’
Er zijn gewoon gedachten en de menselijke mind is in staat die op te vangen… vervolgens eigent de mens zich die gedachte toe, noemt het ‘mijn gedachte’ en concludeert dan dat hij denkt…
Elke gedachte is universeel en onpersoonlijk…
Gedachten komen en gaan, maar weten we waar een gedachte vandaan komt…of waar hij naar toe gaat? Gedachten hebben invloed op de persoon… op het moment dat je je een gedachte toe-eigent doet hij iets met je… plezierige gedachte resulteren in een plezierig gevoel, angstige gedachten bewerkstelligen een angstig gevoel en ga zo maar door…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor José.... heel goed gezien... TOP!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Deva, ik had t niet duidelijker kunnen neerzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
: )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat is zeer relatief gezegd. Dat menselijke mind gedachten niet alleen ontvangt, verandert van vorm en stuurt door, maar ook produceert is buiten twijfel. Alles wat je kan bedenken is per definitie menselijk. Dat wil zeggen van een mens afkomstig is. Of je dat als golven van energie ziet of als trillingen van materie maakt op zich niet uit. Natuurlijk kan je wetenschappelijk bewijzen dat mens niet denkt, als je het maar wilt bewijzen. Enige wat je hiervoor moet doen is orienteren op je 'conditioneringen aannames overtuigingen ect' en met een beetje geluk heb je 'een bewijs' als resultaat. Maar je kan net zo goed wetenschappelijk bewijzen dat mens wel denkt. En nog op verschillende niveau's ook. En op verschillende manieren. Intuitief gevoel is ook maar een gedachte aleen maar minder ehm grijpbaar met dat wat we ratio noemen. Associatief denken is weer wat anders. Alle menselijke gevoelens en emoties kan je zien als vibraties van energie, of als verschillende frequenties van een gedachte, of als interactie van yin en yang, of als shiva tandava, of als impulsen van wat dan ook. Wat maakt het in principe uit? Of het nou alles onpersoonlijk is of zijn dat alleen maar woorden... Hoe kom je aan die onditioneringen aannames overtuigingen, als ik mag vragen? Aan wie toe-eigen je die clusters? Als ik nou die 'onpersoonlijke microcosmos' in elkaar sla, gaat 'het' op mij heel persoonlijk reageren of gaat het gewoon verder trillen?...:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet wat "het" doet en dat maakt geen verschil (behalve als daar een gedachte over is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, wat betreft die aannames, overtuigingen ect. die hebben we schijnbaar aangenomen van degene die zich met ons hebben bemoeid van kleins af aan. Uit gebrek aan een referentiekader zijn we die voor waar aan gaan nemen en zo onstaat identificatie met de inhoud van bewust-zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hehe.... en wie toe-eigen je 'het' dan? Hoe ontstaat een gedachte hier over? Ja, je kan het niet anders uitlgeggen. Is die 'identificatie' ook een gedachte?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*uitlgeggen=>uitleggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om woorden te geven aan iets wat geen woorden nodig heeft valt niet mee.....Just one
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
))) ik dacht dat je zei dat je het niet serieus neemt... zo deed ik dus ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oooow....ik DACHT al ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, over wetenschappelijk bewijs gesproken...:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva,ik ontken het niet in mijn reactie, maar gaf en extra prikkel voor meer reactie's. Dank voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je allen... jaVid en Jose, Ed en Deva...

Andere antwoorden (14)

Ik denk dat een filosoof zichzelf nooit gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die filosoof, was jij dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen filosoof, ik ken wel mensen die dat zijn. Het zijn vreemde wezens.
Je moet niet zo naar jezelf luisteren...zelf weet je het heus wel beter (je eerste zelf...niet die tweede unruststoker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik twijfel regelmatig aan mijn eigen gedachten. Soms wil ik er zelfs achter komen of mijn manier van denken wel 'klopt'. Dat is het moment dat ik een vraag stel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet aan je gedachten twijfelt ben je niet helemaal gezond denk ik. Iemand die aan de macht komt en niet aan zijn gedachten twijfelt lijkt me erg gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DAT je denkt is boven alle twijfel verheven.
(Hoewel drank, pillen, en sommige mensen me ernstig doen twijfelen)

WAT je denk is een gedachte. Die meer of minder met de waarheid overeen _kan_ komen. Als die al bestaat dan, waarheid. Wat wij denken zijn vaak ook weer interpretaties van de werkelijkheid, dus niet per definitie waar.
Lastig probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja. Allen van de mogelijkheden komen wel eens voor en twijfelen is menselijk. Van werkelijkheid tot gedachte. Zo niet, dan hoef je niet te geloven in iets, dan 'weet' je alles. Ik 'begrijp' veel, weet weinig en geloof nog minder. Hopelijk komt de wijsheid ooit tot me, maar tot die tijd zal ik twijfelen over mijn bestaan en het jouwe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof helemaal niets, dus ook mijn eigen gedachten niet. Mijn gedachten zijn per definitie subjectief vanuit menselijk perspectief van de werkelijkheid. Alles is relatief, dus ook mijn gedachten. Mijn waarneming is dus altijd die van een (wederzijdse) relatie tussen mijn hersenen en het waargenomen object. En aangezien elke relatie weer anders is, bestaat de waarheid niet op zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar weet je dat dan weer wel zeker, wat je hierboven zegt?
Volgens mij geloof je per definitie je eigen gedachten. Anders denk je ze niet. Als je achteraf gaat twijfelen of hetgeen je hebt bedacht wel zo'n goede gedachte was ben je van gedachten veranderd en dat kan altijd voorkomen. Maar op het moment dat je een gedachte produceert geloof je dat per definitie ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen domme mensen twijfelen nooit aan zichzelf. Gedachten zijn gebaseerd op weten. Dat weten is aan verandering onderhevig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik niet, ik kan niet in jouw hoofd kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook wel eens moeite met jouw gedachten, dus ik kan me goed voorstellen dat jij je eigen gedachten ook niet altijd geloofd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
a very clever mind speaking here.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot de laatste letter, die was minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha... ja, heb het weer erg druk gehad op het werk en dan heb ik geen zin meer om al te lang na te denken over d's en t's... Is eeuwig mijn zwakke punt geweest. (met als dieptepunt dat ik al mijn vrienden op een kerstkaart een fijne jaarwisseling "toegewensd" heb....
Zelfinspectie kan geen kwaad, ook niet wat je gedachten betreft. Zeker wanneer je merkt/voelt dat je gedachten met je op de loop gaan, is het denk ik heel gezond ze nader te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn gedachten komen altijd met verschillende oplossingen en als ik dan moet kiezen komen er vaak nog meer, dus ook twijfel. Soms is er maar een gedachte , dan is deze niet van mij, maar ik geloof er wel in als ik dan twijfel krijg ik later spijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik twijfel heus aan mijzelf, maar je heb inderdaad dat monni mensje in je die het allemaal weet, als je later je hersens en verstand er nog eens over laat nadenken kom je er wel uit.
hee weet ik wel zeker dat ik dat doe wat ik nu net zeg.?

x