Waarom komt spiritualiteit over heel de wereld voor ,onder alle volkeren en vrijwel alle geloofsovertuigingen ?

Hoe bestaat het toch dat de spiritualitiet die over de hele wereld zo bekend is, al duizenden jaren, toch zoveel tegenstanders kent? Er zijn zoveel andere dingen in het leven die we ook niet kunnen verklaren, maar wel in geloven?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ikzelf zie spiritualiteit als innerlijke groei en zeker niet als religie, al kan het prima samengaan. Spiritualiteit = geestelijke leer.

Als voorbeeld; meditatie, auralezen, chakra's, droomimpressies, shiatsu, sjamanisme, reiki, karma, yoga, kaartlezen, astrologie (en zo kan ik nog uuuuuren doorgaan), vallen voor mij allemaal onder spiritualiteit.

Wellicht dat het een en ander soms 'zweverig' en ongrijpbaar overkomt en dat daar de tegenstand vandaan komt. Zoiets als 'wat de boer niet kent dat onderzoekt ie niet.'

Waarom komt het over heel de wereld voor? Omdat over heel de wereld mensen leven die onderzoeken, zich interesseren, willen ontdekken, groeien...

Laten we er nog een spreekwoord tegenaan gooien :) Onbekend maakt onbemind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mensen vragen zich vaak af..of religie is verzonnen om controle over mensen uit te oefenen. Daarnaast houden mensen (van nature) van vrijheid.
Zelf vind ik het interessant dat er zo veel verschillende religies bestaan die elk beweren dat je naar de hel gaat (of dat het slecht met je afloopt) als je niet in hun gelooft.

Toegevoegd op 25-04-2009 14:14:44
Het is bekend dat zowel het christendom als de islam afstammen van het Jodendom, dit geeft al aan hoe ver dit soort ideeen zijn verspreid.
Ik denk ook dat mensen een grote neiging hebben om te GELOVEN in iets SPIRITUEELS als ze er geen beter antwoord op hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spiritualiteit is geen religie. Misschien heet het daarom ook anders? Je haalt twee dingen door elkaar ^^ Ik kan heel spiritueel zijn en tegelijkertijd niet geloven. Spiritualiteit is te breed om zomaar te zeggen of je 'erin gelooft'. Misschien geloof ik niet in kaartlezen maar wel dat meditatie goed voor me is. Naar welk 'beter antwoord' ben ik dan volgens jou op zoek als ik 'in iets spiritueels geloof?' En welk stukje spiritualiteit is dat dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk dat spiritualiteit geen religie is. Maar ik neem religie hier als voorbeeld om de vraag te beantwoorden. En religie heeft wel degelijk met spritualiteit te maken.
Spiritualiteit is gewoon nadenken over dingen waarvoor geen voor de hand liggend antwoord is.
Sommigen nemen gewoon de door een ander bedachte antwoorden over en nemen die voor waar aan (religies). Anderen denken graag zelf na (zeker na de verlichting)

Ook en ook zeker hier geld: de weg (het nadenken) is veel belangrijker dan het doel (de antwoorden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het allemaal mensen zijn, Dieren doen dat niet...
En omdat het mensen zijn bedachten ze dus ook allemaal andere systemen om dat te doen, genaamd geloofsovertuiging...
Zie je dat het woord geloofsovertuiging een woord is dat intrinsiek laat zien dat je er niets van snapt...

Geloven doe je alleen als je het niet weet en overtuiging is juist waar je vanaf wilt, je wil er toch niet meer van hebben, dus het is onwetendheid in zich...