Het ego is niets anders dan een overlevingsmechanisme. Eens of oneens?

Het ego bestaat doodeenvoudigweg niet, maar als het dan iets moet zijn dan is het alleen maar overlevingsmechanisme ten koste van anderen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

"niets anders dan" is al een oordeel zeg. Ik vind het overleven wel belangrijk, dat wel. Dat is dan wel iets fysieks, maar je fysiek heb je nu eenmaal nodig om je 'zelf' in te vervoeren:). Rijst de volgende vraag, is 'zelf' iets anders dan ego? Jawel:) veel meer...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eens, het is een van de overlevingsmechanismes maar het hoeft zeer zeker niet ten koste van anderen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens, maar wat heb je vandaag met je ego?

Het is al je 3e vraag o.i.d
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vandaag is het de 16de dan herdenk ik mijn ego. En dan zijn jullie de klos met die vragen van mijn ego...
ego bestaat doodeenvoudigweg wel. Het is namelijk zoals ik je al op een andere vraag heb beantwoord zelfbewustzijn, zelfgevoel. En dat is inderdaad gewoon een overlevingsmechanisme. Het zorgt ervoor dat je voor jezelf zorgt zodat je jezelf in leven kunt houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je pas geboren bent heb je nog geen ego; dat krijg je als je leert dat er in de wereld ook andere mensen met andere belangen zijn dan jij.
Het ego is dus een instrument dat je verlangens naar de buitenwereld kenbaar maakt. Het bewaakt je plekje onder de zon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met je ego handhaaf je je wel (positieve ego) of niet (negatieve ego) in het leven. Eens dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ego gaat over leven ja.

maar serieus op je vraag, ik ben het er niet mee eens omdat het ego een definitie is van iets wat maar weinigen echt begrijpen. Er zijn ook velen die het wel begrijpen maar het niet voelen en daardoor het toch missen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ego is een overlevingsmechanisme, dat ben ik met je eens.

Het is ook illusionair omdat je niet een onveranderlijke staat hebt, dus zoiets als een vast solide ego is er ook niet. Dus eigenlijk bestaat het niet en de beste manier om dat te ervaren is via meditatie.

Waar ik het niet mee eens ben, is je opmerking dat het enkel dient ten koste van anderen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die heel veel voor anderen doen en zelfs hun leven offeren om iemand te helpen of om hun gezin te beschermen.