Hoe leer ik het verleden accepteren?

Ik weet dat ik het verleden beter accepteer, wil ik bewuster van mijn leven hier en nu genieten. Maar hoe maak ik het mezelf gemakkelijker alles te aanvaarden zoals het was en alle zorgen errond los te laten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als je ziet dat je niets kunt doen om het verleden te veranderen, totaal niets, dan kun je meteen beginnen met accepteren. Osho zou dit ook zo hebben kunnen zeggen, het verleden bestaat niet. Dus dan is accepteren het enige dat je kunt doen.

Het verleden bestaat niet, alleen in je NIET ACCEPTEREN bestaat het. En dat is alleen hersenactiviteit, meer niet, verder bestaat het verleden totaal niet. In feite accepteer je het verleden al, alleen jij denkt het NIET te kunnen accepteren, dat is een misvatting. Het verleden is voorbij en je kunt er niets meer aan doen, alleen accepteren van jouw kant, maakt het makkelijker.

Je kunt niet aanvaarden zoals het was, je kunt alleen aanvaarden zoals het is. Als je dit goed ziet, dan stop je met denken over het verleden, want je hebt er niets aan, totaal niets aan. En dat wat nutteloos is stopt vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Daar ga ik weer, en opnieuw zeg ik. Je avatar, foto is van OSHO. En ik heb talloze lezingen op audio en een van de dingen die hij leerde was; je verleden bestaat niet, er is geen verleden. verleden is een dood ding, wie is er geïnteresseerd in de dood? Dan moet je naar het kerkhof gaan. Leven is alleen nu, hier. het is de kunst te willen leven. leven is hier en nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in vlees en bloed, niet op internet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geweest. En wat geweest is, kun je niet terugdraaien. Verleden bestaat absoluut niet. alleen in je eigen hoofd. Die gedachtes besmeuren je visie in het nu. En maakt al het nieuwe tot oud. Daarom kunnen herinneringen soms vervelend zijn. Er is geen filter voor. Dus als je erg kampt met lastige gedachtes uit verleden, zeg dan; Verleden, jij bent niet echt, ik ga nu mijn weg
Kijk niet achterom, alles wat je meemaakt in je leven heeft invloed op je, de kunst is om hier iets positiefs uit te halen, hoe onlogisch dat ook mag klinken soms.
Maar door alles wat je meegemaakt hebt, ben jij nu wel de persoon die je vandaag bent. En dat is je uitgangs punt 'vandaag' niet gisteren en niet morgen.
Wat geweest is is geweest, daar kan je niets meer aan veranderen en wat komen gaat kan niemand voorspellen, zelfs morgen niet.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
je bent wel goed op dreef vandaag nelly.
alweer zo'n goed antwoord! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx
door jezelf te leren accepteren, waarderen zelfs.
je verleden heeft je gevormd tot wat je nu bent.
wat je niet doodt, maakt je sterker.

verder ken ik het verschijnsel piekeren/je zorgen maken.
spreek met jezelf af dat je hier een bepaalde tijd voor hebt.
voor mij is dat als ik in bad lig.
daarbuiten geef je niet aan zorgen toe.
hoe vaker je het zo doet, hoe beter je erop ingesteld raakt.
13 jaar geleden
Het leven is een grote autobaan,en jij rijd daarop met je auto.
Je moet vooruit,terug dat kan niet je bent het gepasseerd.
Maar iedere meter die je aflegd komt er weer iets nieuws.
En zolang jij je tank volhoud,kun je rijden en de nieuwe dingen die je ziet doen je de oude vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet er niet aan denken.
gewoon lekker van het leven genieten.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ook moeite met het accepteren van het verleden.. Wat mij geholpen heeft, is het volgende:
Neem verantwoordelijkheid voor je eigen reacties in het verleden.. Dan heb ik het NIET over jezelf de schuld geven of jezelf veroordelen.. maar beseffen dat jij uiteindelijk degene bent die uitmaakt hoe je je voelt..
Vergeef jezelf voor 'fouten' uit het verleden.. Als je toen beter had geweten, had je dat wel gedaan..
Als je begint te piekeren over het verleden, stop die gedachten (oefening baart kunst) en doe iets constructiefs..

Ken je deze vergelijking:
Een jong olifantje wordt aan een paaltje geketend, en leert dat ie niet weg kan lopen..
Als volwassen olifant staat ie nog steeds aan het paaltje.. hij kan zich inmiddels makkelijk losrukken (is nu groot en sterk), maar probeert het niet eens, omdat het er zo ingebakken zit dat ie dat niet kan..
Dus: wat is je paaltje en waarom blijf je er aan vast zitten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goede vergelijking van dat olifantje
gewoon niet meer achterom kijken , het is en blijft je verleden (komt dus niet meer terug )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen dat je naar het verleden MOET gaan kijken. En niet vanuit die persoon die die leeftijd had toen hij het verleden beleefde, maar vanuit de persoon die je nu bent.

De meeste mensen zijn bang voor hun verleden, die kijken vanuit hun kindzijn. En die kijken met diezelfde emotie als die ze toen ook hadden.

Bekijk het verleden vanuit een buitenstaander die niet wordt beïnvloed door emoties en oordeel. Zie het verleden en begrijp waarom die partijen zo handelen, snap hun verleden en de persoon die zij geworden zijn. Begrijp waarom jij geworden bent zoals je bent en snap dat het niet anders kon, omdat ook anderen zo gedaan hebben omdat zij zo gevormd zijn.

Belangrijker en een stap verder is, zie dat jij dit hebt willen leren, dat jij anders niet zo bent geworden zoals je nu bent. Dan pas kan jij kracht halen in wat jij altijd als negatief hebt ervaren. Zie die kracht en ga er gebruik van maken, je hebt het immers geleerd.

Dan pas komt de stap dat je iedereen kunt bedanken dat ze in jouw leven zijn geweest, ook alle negatieve zaken, want die zijn nu positief gebleken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet dus al dat je het beste kan accepteren!
Dat is stap één!

De volgende stapjes zijn;
Vergeef, die gene die jou gekwetst hebben of wat jou pijn heeft gedaan.
Vergeef werkelijk vanuit de bodem van je ziel in liefde en vrede!

Dan;
Vergeef je zelf! Vergeef je zelf vanuit de bodem van je ziel, even zo in vrede en liefde!

Zeg het steeds tegen jezelf!

Pas wanneer jij kunt vergeven in liefde, vanuit je diepste zijn! Vol liefde voor jezelf en voor de ander,
dan zul je merken dat je los kunt laten.

Geloof me, het zal je liefde en vrijheid geven, ik spreek uit ervaring.

Vergeving en liefde is het meest belangrijke om vreugde te mogen ervaren en daad werkelijk los te kunnen laten.
Voor dat los laten hoef je dan niet eens meer iets te doen.
Het zal zo zijn!

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je dingen tegen komen waarvan jij denkt;
'Dat had ik anders kunnen doen.'

Bedenk dan, dat je toen niet beter wist of er nog niet toe in staat tot was, niet rijp voor was!

Dat is zéker een reden om je zelf te vergeven.

Was de ander zo, bedenk dan het zelfde, want het is immers zo, anders zouden we niet doen.

Dat is ook zéker een reden om te vergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je eens inspireren door dieren. Die hebben hier meestal niet zoveel last van ;-)