Is improviseren aan de piano ook een zinvolle meditatie?

Door mijn eeuwige onrust kan ik zeer moeilijk mediteren. Zelfs een simpele ademhalingsoefening hou ik niet lang vol. Vrij piano spelen, zonder partituur, zonder vooropgezette ideeën, brengt mij in een flow (gedachtenvrije toestand van concentratie), en daar geniet ik erg van. Ik kom er vaak van tot rust.
Is dit gelijkwaardig aan andere vormen van meditatie? En zoniet, wat raad je mij aan i.p.v. de typische zen en mindfulness dingen die voor mij toch niet werken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dit is zeker een goede meditatie. Je kunt het zelfs toepassen voor een werkelijke meditatie. Ga zitten met je ogen dicht en zie jezelf spelen, voel de energie die erdoor gaat stromen. Voel die stroming. Zit en geniet, je kunt nu het piano spelen in je hoofd stoppen en gewoon verder genieten van die stroming.

Dit is meditatie: de energie gaat stromen en jij geniet met een glimlach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat klinkt als de ultieme vorm van meditatie. Misschien kun je het eens opnemen en later terugluisteren. Wellicht kom je dan helemaal in zo een flow.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je voor jezelf hebt uitgevonden wat jouw manier is om tot rust te komen. Dit is de ultieme manier van meditatie voor jou. Ik zou zeggen: gewoon ermee door blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet verder zoeken, of andere dingen werken. Er zijn mensen die mediteren tijdens het wandelen of tuinieren, misschien tijdens de afwas ook wel, dus pianospelen lijkt mij prima
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
graag gedaan , sorry voor de late reactie
Improviseren met muziek is zeker een goede meditatie. Daar hoef je overigens geen pianoles voor gehad te hebben. Juist het gebrek aan kennis van noten zorgt voor een bijzondere flow. Probeer bijvoorbeeld alleen de zwarte toetsen te bespelen voor een Oosters effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Osho vond er dit van:

"Muziek en meditatie zijn twee kanten van hetzelfde fenomeen. En, zonde muziek, ontbreekt er iets aan meditatie, zonder muziek is meditatie een beetje saai, levenloos. Zonder meditatie is muziek slechts geluid, harmonieus, maar niet meer dan geluid.
Zonder meditatie, is muziek een vorm van vermaak.
En, zonder muziek, heeft meditatie de neiging steeds negatiever te worden. Daarom pleit ik er voor dat muziek en meditatie samengaan. Dat geeft een nieuwe dimensie, aan beiden. Ze worden er allebei door verrijkt."

Precies wat jij doet, dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een open improvisatie, zeker al je daar helemaal in opgaat, niet onderdoet voor andere vormen van meditatie.

Ik denk dat je daar, als je jezelf er in kwijt kunt, je jezelf in kan vinden.
13 jaar geleden
Absoluut een goede vorm van meditatie; een van mijn favoriete albums aller tijden is Meditations van John Coltrane. Ik vind dat daar muzikaal een prachtige uitdrukking is gegeven aan wat er in mens kan omgaan. Luister het eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er van tot rust komt is het een goede vorm van meditatie voor jou! Voor veel mensen die improviseren is het rustgevend. Dat is toch heel fijn! Zolang het maar voor jou werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een prima meditatie!

Juist wanneer je in die gedachtenvrije toestand van concentratie komt, dán mediteer je!
Het is zeker gelijkwaardig aan andere vormen van meditatie, misschien juist wel beter, dit tenminste voor jou en dat is belangrijk.

We willen allemaal, mensen zoals jij en ik, goed leren mediteren maar niet alle aangereikte vormen zijn haalbaar of geschikt voor ons.

Volg vooral je hart, je gevoel, wanneer jij rust ondervindt en die gedachtevrije toestand.......heerlijk!

Trouwens mooi; piano, ik heb het altijd willen leren maar het is er (nog) nooit van gekomen.

Geniet er vooral van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe niets, dat is nog beter dan pianospelen. Mediteren is NIETS doen.

En voor jou is dat heel goed om niets te doen. Je kunt het ook anders aanpakken, ga hardlopen en als je klaar bent gaat mediteren als vanzelf.