Van alle informatie die je van de buitenwereld binnenkrijgt, verwerk je maar een fractie bewust. De rest wordt wel opgeslagen, maar je bent je er niet van bewust.

Ik vermoed dat in veel gevallen intuïtie te maken heeft met de informatie die je onbewust opslaat. Dat spoortje van rook dat je niet bewust ruikt, maar waar je wel het onrustige gevoel van krijgt dat je ergens weg moet; de zachte klik van een inbreker bij het raam die je niet bewust hoort, maar waar je wel van wakker schrikt en die je het gevoel geeft dat je op onderzoek moet; de lichaamstaal die je niet bewust oppikt, maar die je wel het gevoel geeft dat je iemand niet kunt vertrouwen: allemaal informatie die van binnenuit lijkt te komen, maar in feite onbewust waargenomen informatie van buitenaf is.

Ik heb een goed ontwikkelde intuïtie, en gebruik die ook. Ik denk dat dat verstandig is, zolang je van intuïtieve gevoelens niet meer maakt dan het is. Het is geen bovennatuurlijke informatie van engelen, en net als je bewuste kan je onderbewuste ook gewoon fouten maken. Misschien is het gewoon de buurman die beneden op zijn balkon een sigaar rookt, geen brand, of een tak tegen het raam in plaats van een inbreker, en misschien is die persoon niet onbetrouwbaar, maar gewoon een goede vriendin die een surpriseparty aan het organiseren is en daarom iets te verbergen heeft.

Ik gebruik intuïtie (zeker als het volgens van mijn intuïtie vervelende gevolgen kan hebben, zoals onaardig doen tegen iemand die helemaal niet onbetrouwbaar is) dan ook bij voorkeur als tweede bron van informatie, náást mijn bewuste waarnemingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar ben ik het nou helemaal mee eens.
Ik heb nog een andere intuïtie, bijvoorbeeld; ik ga naar mijn schoonmoeder en doe melkcupjes in mijn tas, kom ik daar , heeft ze geen melk meer in huis, ... dat heb ik bij me!
ik ga naar mijn werk (onderwijs) en stop beterschapskaarten in mijn tas,
krijgt een kind een aanrijding en heeft 's middags allemaal kaarten van klasgenoten op de kast staan !
Ik denk niet echt bewust bij die handelingen na, als ik erover nadenk
of het niet doe, heb ik later vaak spijt, want ik had het zo goed kunnen gebruiken. 't is gewoon grappig!

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat mensen niet meer van hun intuïtie uit kunnen gaan. Het denkvermogen is overheersend en anders gok je maar. Het woord 'Intuïtie' gebruiken is gewoon een slap excuus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je iets "weet" zonder aanwijsbare bron, als je zelf de bron bent. En als er geen tijd zit tussen niet en wel weten. Intuïtie is er in één moment.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je het weet voordat je redeneert, dat is intuïtie...

De hele dag staat vol met intuïtieve ervaringen bij mij...

Kijk maar eens naar mijn vragen of mijn antwoorden, dan zie je hoe ik ermee omga...

gewoon uiten en niet nadenken erover...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf verbaast zijn over snelheid waarop je soms antwoorden geeft of handelt. Op het moment dat een aan jou gestelde vraag eindigt, is er al een antwoord zonder ook de tijd te hebben om na te denken. Het antwoord was er dus al voordat de vraag klaar was!!!!Mijn ervaring is dat deze antwoorden altijd kloppen, het zijn dus niet mijn antwoorden. Deze manier van antwoorden bepalen een groot deel van mijn leven. Soms heel vervelend voor de vraagsteller, want die denkt dat je maar wat zegt. Of denkt dat je er niet serieus over nadenkt en zo maar wat zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onder intuitie versta ik "het handelen , beslissen of aanvoelen, in algemene zin, zonder verklaarbare grond.
Verder denk ik dat een kenmerk van intuitie is dat we dit vaak niet als dusdanig ervaren.

Mogelijke voorbeelden hiervan zijn partnerkeuze "het intuitief zoeken naar een goed stel genen"
Onze overlevingsdrang met in het verlengde hiervan ons sociaal groepsverlangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intuitie of voorgevoelens,ik heb ze vaak gehad en nog wel.Meestal handel ik er naar,en heel vaak was/is dat dan goed.Soms deed ik het niet, en had daar dan later spijt van.Maar voor de goede orde, mijn leven is niet gebaseerd op voorgevoelens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zesde zintuig?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intuitie is dikwijls een mengeling van gevoelens van beleefde situaties gekoppeld aan vergeten beslissingen uit het verleden warbij het vage overheerst.