Er moet dan toch iets zijn dat niet slaapt en wel ergens in de gaten heeft hoe lang het lichamelijke bewustzijn van dat lichaam er niet was...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je weet hoelaat je in je bed ging en hoelaat je er weer uit ging?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou die toch wel niet bedoelen hoor...
Vind ik wel knap hoor? Ik weet nooit hoe lang ik heb geslapen tenzij ik op de klok heb gekeken.. Maarja een mogelijk verklaring is misschien dat je lichaam na al die tijd wel weet hoe lang een uur ongeveer is en dat je dan goed kan inschatten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ondanks dat je in een diepe slaap bent en er geen "ik" bewustzijn is, is dat "ik" bewustzijn er weer wel als je wakker wordt.

Meestal is er dan ook een ervaring van verstreken tijd. Ondanks dat tijdens de diepe slaap dat niet is.

Ik heb een paar keer algehele narcose gehad. Dan schakelen ze volgens mij je nog dieper uit. Want nadat ik (diep) geslapen heb, kan ik meestal erg precies aanvoelen hoeveel tijd ik geslapen heb.
Met de narcose, heb ik daarna geen enkel tijdsbesef van hoelang die geduurd heeft. Kennelijk is dan het "ik" bewustzijn nog verder afwezig, dat zelfs het tijdsbesef niet doorloopt in je herinnering/geheugensysteem ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onze eigen biologische klok is waarschijnlijk belangrijker dan we altijd dachten. Hoe bewuster we leven hoe beter we op deze klok kunnen kijken lijkt het wel. Heb jij soms ook dat als je op de klok kijkt voor je gaat slapen dat het dan wel heel opvallend vaak precies 11.11 is? Of12.34 uur of 10.10? Ik heb dat bijna iedere avond. zou dat er ook mee te maken hebben. Of je wordt snachts wakker en denkt het is half twee ,je kijkt en ja hoor het is half twee! groeten.