Zijn dromen met boodschappen van overledenen subjectieve beelden uit het onbewuste, of heb je werkelijk contact met gene zijde?

Ik droom dus veel....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het is belangrijk om daarin onderscheid te maken.
Het kunnen dromen zijn om te kunnen verwerken, ze zijn dan vaak onsamenhangend en warrig.
Maar het kunnen ook boodschappen zijn van de overledene, de heldere dromen genaamd.
Die zijn juist heel samenhangend en indrukwekkend.
Ze zullen je altijd bijblijven.
Doordat je slaapt komen je kanalen open te liggen, zodat er makkelijker contact gemaakt kan worden.
Vaak zijn het boodschappen van liefde, want de echte liefde voor elkaar blijft bestaan, ook door de aardse dood heen, en is voor eeuwig.
Mijn moeder had het altijd heel sterk in haar dromen.
Mijn (overleden) vader lag dan s"nachts naast haar en knuffelde haar, zodat ze wakker werd met een blij gevoel, en daardoor de dag weer aankon.
Inmiddels is ze ook overleden.
Wel vermeld ik erbij, dat het goed is om los te laten, want jij moet je weg vervolgen, en de overledene ook.
Eenmaal zul je elkaar weerzien, en zal je geliefde je opwachten waar het licht begint.
Wat een vreugde zal dit wezen.
Eindelijk weer samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Misschien is er geen onderscheid tussen het onbewuste en "gene zijde" en vormen ze een geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar misschien is het ook anders....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, misschien wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of misschien ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is weten op andere 'verdieping' :) Intuïtieve kennis. En betreffende de vraag, ja inderdaad, op welke basis wordt er onderscheid gemaakt tussen 'onbewuste' en 'gene zijde'...
Cryofiel
14 jaar geleden
Geloven is ervan overtuigd zijn dat je het zeker weet. Dat maakt geloof tot iets dat potentieel zeer gevaarlijk is. Beter is het bescheiden te zijn en te accepteren dat er *niets* is dat we écht zeker weten. Alleen dat leidt tot gepaste bescheidenheid, alleen dat geeft respect voor andere meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven is m.i.: (bijna) zeker weten wat voor jezelf waarheid is plus de wetenschap dat dit voor de ander, anders kan zijn en daar naar handelt.
Daar zie ik geen kwaad in.
Cryofiel
14 jaar geleden
Berth, compliment. Ik wou dat meer mensen de relativiteit van hun eigen geloof zo inzien als jij.
wat jij heb heb ik ook gehad mijn moeder is afgelopen juli overleden. Ik heb ook dromen gehad en het is eigenlijk dat hij/zij contact maak om definitief afscheid te nemen het ik weet niet of je ook nare dromen heb meegemaakt maar die kunnen er ook komen. Ik zie het dat ze contact met je leggen om afscheid te nemen. Daarvoor hoef je niet bang te zijn maar dat moet je koesteren hij/zij geven door dat het goed is zo. Ik wens je veel sterkte ermee en het is heel normaal dat je van die dromen heb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn subjectieve beelden uit het onbewuste.

Wat een droom is en waar het precies voor dient is niet bekend, al zijn er wel vermoedens. Zo is gebleken dat men vaak droomt over dingen die men overdag heeft meegemaakt. Dit wordt de dagrest genoemd. Dromen zouden helpen de gebeurtenissen te verwerken.

Helpen dus ook om jouw afscheid met de mensen die dood zijn, te verwerken.
Er vrede mee te vinden.
Dat heet dan substituutbevredigingen van verdrongen complexen.

Sommige mensen dromen nooit van hun overleden dierbaren.
Ik heb nog nooit gedroomd over iets met `gene zijde`, omdat ik daar niet in geloof.

Als je er wel in gelooft en je hebt er steun aan,
wat maakt het dan uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn beelden die jezelf geproduceerd hebt. Je bent je eigen cineast, zeg maar. En ook je eigen publiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oze vootouders hadden daar al een prachtige spreuk voor:
Dromen zijn bedrog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antwoord op deze vraag vind je misschien op onderstaande site. Verder geld dat iedereen hierover een eigen beeld heeft. Belangrijk is het dat je zelf ontdekt wat bij jou past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas kunnen we ze het niet meer vragen.....maar er is wel degelijk "contact" Het kan zijn dat er geen goed afscheid is genomen, en komt diegene in jouw dromen om afscheid te nemen. Koester het en leg sowieso dromen niet zomaar naast je neer! Als je veel droomt en misschien zelfs vaker iets hetzelfde, doe er iets mee want het wil je iets vertellen. Heerlijk hoor, droomse :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dit soort onderwerpen is het toch heel belangrijk je eigen ervaring te volgen en niet afgaan op wat de ander met je deelt.

Kijk (voel) bijvoorbeeld eens hoe je in je vel zit, of het op het werk naar de zin is, of je hart en verstand in 'harmonie' zijn, of je een lichamelijk 'onbeghagen' hebt/ervaart, enz in relatie met (de boodschap) van je dromen.

Ga daar mee aan de slag en het zal je een stuk duidelijker worden. Ieder is zijn eigen onderwerp EN lijdend voorwerp. Antwoorden vinden we dan ook alleen in/bij onszelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de wetenschap is het nog steeds een beetje een kip - ei verhaal. Want ontstaan dromen door bepaalde activiteit die plaatsvindt in jouw hersenen of vind de waargenomen activiteit in jouw hersenen plaats omdat je droomt.
Het verhaal wat de meeste mensen kennen dat dromen alleen plaatsvinden in de REM-slaap is overigens niet waar, in alle stadia van slaap kan men dromen.
Wat jij zegt over het feit dat je veel droomt, is sowieso waar, maar het verschil in hoeveelheid dromen verschilt per persoon niet zo heel erg veel. Alleen kunnen bepaalde personen zich beter herinneren wat ze gedroomd hebben dan anderen.
In de wetenschap heft men momenteel het standpunt dat dromen dienen voor geheugenconsolidatie (dus dat de kennis die je overdag hebt opgedaan beter in je hersenen opgeslagen wordt) en informatieverwerking.
Dus op je vraag of het subjectieve beelden zijn uit het onbewuste, is het antwoord nog niet duidelijk. Al zou ik in plaats van onbewuste liever spreken over hersenen of beter nog hersenactiviteit.
Of je werkelijk contact hebt met gene zijde, wtenschappelijk gezien is het, gezien de huidige standpunten, niet mogelijk, omdat je hersenen heel privé zijn en dingen verwerken, die jij hebt gezien en hebt meegemaakt en een ander, ook aan gene zijde daar geen invloed op kan hebben. Alleen is er binnen de wetenschap nooit iets volledig zeker, dus ik weet niet wat men in de toekomst daarover nog zal uitdokteren.