Voor mij werkt dit het best tijdens een (strand of bos)wandeling.

De omgeving is dan een ruimte van rust hetzij met veel wind (geruis), goed als basis om mij hieraan over te kunnen geven. Als gevolg wordt mijn hoofd leeg en klaar om ahw plaats te maken voor datgene wat opkomt, wat de aandacht vraagt of waarvan ik vind dat aandacht nodig heeft, bijvoorbeeld een lastige situatie evalueren.

In alle rust hierover na te denken ontstaan inzichten die ik internaliseer.
Dit noemt men dan wijzer, totaler, completer, weer een stukje verlicht worden.
Ikzelf noem dit: bewuster worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mee eens, dat heb ik ook. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke + Berth, zo doe ik het ook ongeveer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste dagen lukt het me een andere methode. Door me erg te concentreren en dan vooral te bedanken en dankbaar te zijn voor datgene. Dan kom ik vanzelf in een andere wereld en tijd waar een oorsprong en inzicht ligt. Jouw antwoord is heel erg herkenbaar voor mij. +10

Andere antwoorden (7)

Geen enkele...

Inzichten komen meer en meer zolang jij minder en minder wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja! +
AWM
14 jaar geleden
Ik ben al heel weinig, maar ik zie helemaal nix! Hoe kan dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij kijkt de verkeerde kant op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Staar je niet blind op technieken, regeltjes en volgorden van wat dan ook.
Blijf puur bij je zelf, gun je zelf als het nodig is je rust en wacht af, we hebben alles al in huis om dingen waar te nemen, we moeten er alleen nog mee leren omgaan.
Stel je open en laat het toe, pas als jij er klaar voor bent, zal je ervaren wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meditatie, in wat voor vorm dan ook, kan daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja helemaal waar. +, Ik ben redelijk autodidact met meditatie. Ik heb mezelf gestuurd aan de hand van de ervaringen die ik heb gehad. Nee gestuurd is geen goed woord: laten leiden. Deze vraag stel ik meer om eens kennis te maken met andere methoden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ momopoyolo en gadn. Zeker kan meditatie helpen, zelfs een strandwandeling kan helpen, of een goed gesprek.
Maar het is geen voorwaarde, meditatie wil zeker niet zeggen dat het dan ook werkt, dat we krijgen wat we verwachten, ik zelf doe het nooit, het overkomt me, als ik het toe laat, zie ook mijn antwoord over spiritueel ontwaken.
Een boeddhistische leermeester vertelde eens tegen een grote zaal mensen die samen meditatie gingen doen:

Het is een fabeltje dat je je handen ZUS of ZO moet houden en dat je op de grond moet zitten in zo'n ongemakkelijke houding. Die mensen achter in de zaal die een stoel hebben, die zijn het verstandigst.....
Het enige wat echt belangrijk is, het allerbelangrijkste is:
glimlach!
En dat vooral omdat ik naar jullie kijk en het liefst glimlachende gezichten zie.

PS:
Het was een Australier en ik kan niet op zijn naam komen, en ik kan de MP3 niet vinden, maar hij vertelde erg grappig.

Anwoord: de vorm maakt niet uit.
Wel: De rust, de onspanning, je de tijd gunnen, het vaak doen: stil zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vipassana, ofwel inzichtmeditatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inzichten zijn geen iets dat je kan bestellen of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dhikr, te vragen bij een docent in het originele Soefisme. Een dergelijke docent is wel moeilijk te vinden. Onder de volgende link is te vinden waar zo'n docent aan moet voldoen: http://www.ontdeksoefisme.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:wat-is-een-sheikh&catid=49:hoofd-pagina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je niet afdwingen.Het inzicht zal komen als je het het minst verwacht.
Als je erachteraan gaat zal het niet komen.Als je niets verlangt, zal het komen.
Doe elke meditatie die je wil maar trek je denken terug.