Waarom worden emoties al bij een bepaald woord opgeroepen?

Stelling; je zit lekker relaxed te 'bladeren' door de diverse antwoorden op GV. Je voelt je lekker en happy. Plotseling lees je een antwoord en bij een bepaald woord voel je tranen opkomen. Als je dan nog eens leest, is het juist dat ene woord dat de zin tragisch maakt op de een of andere manier. Heb ik dat nu alleen of is het iemand anders ook wel eens opgevallen? Nu ben ik gevoelig voor de zinsopbouw en vraag me af of het hierdoor komt. Het is nl. niet zo dat het een soort triggerwoord is maar doordat juist dat woord in die zin gebruikt is.

14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een relatief klein groepje mensen overkomt dit op g.v. vrij regelmatig!
En wel nog veel en veel heftiger dan bij jou.
Zo is er niets en zo zijn er tranen.
Op de een of andere manier onstaan er regelmatig verbindingen tussen mensen die hier vragen stellen en antwoorden en reactie's geven.
Het overkomt me een aantal keren per week.
Zeker niet alleen maar door een ellendig verhaal, of iets ergs wat mensen hebben meegemaakt en hier vertellen.
Natuurlijk gebeurt dat ook wel eens, maar het is zeker niet altijd de reden.
Het is ook vaak een menselijke ,eerlijke reactie, soms slechts een woord, een gedachte, een zin, een antwoord.
Het gevoel komt op als een blikseminslag, zonder enige emotie vooraf.
En is vaak net zo snel weg als het gekomen is.
Ik vind het heel bijzonder van je, dat je deze * vreemde* vraag hier wilde stellen, het is een teken dat je een open en eerlijk mens bent en zeker ook een gevoelsmens!
Hopelijk krijg je positieve reactie's, er zijn hier meer mensen die je begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ed@ ik klikte op reactie en het was alsof je avatar met twee ogen geruststellend knipperden! Heel bizar.
We kennen elkaar wel niet persoonlijk en toch heb ik het gevoel dat ik je ken en jij mij. Ik kan me eigenlijk altijd vinden in je antwoorden, want ik denk vaak net zo. Je hebt helemaal gelijk dat ik open en eerlijk ben en een gevoelsmens helemaal! Als ik een traan voel opkomen, blijft het daar ook vaak niet bij. Ze kunnen ook zomaar ineens stromen en voel ik me ineens intens verdrietig.Wordt dan helemaal warm en benauwd.
Heel fijn antwoord, dank daarvoor+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc Een bijzondere reactie van jou, een gevoelsantwoord.
velen zullen dit zweverig noemen, maar voor mij is het realiteit.
Een antwoord geven op jouw vraag over dit soort onderwerpen is vaak erg moeilijk, niet dat ik niet weet wat te schrijven, maar meer van, heb ik de vraag goed ingeschat en kan en vooral, mag ik zo'n antwoord geven.
met zo'n antwoord kom je ineens heel dicht bij de mens zelf, soms te dicht.
Maar je hebt mijn antwoord goed begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D:D:D:D:D:D:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
amc
14 jaar geleden
Vanwege het positieve reageren naar mij toe, kies ik dit als beste antwoord.

Andere antwoorden (7)

Ik kan alleen zo'n ervaring van mezelf vertellen. Ik ging met mijn kinderen mee naar een tekenfilm ik de bioscoop. Er gebeurde iets, dat ging over een vuurvliegje dat verliefd was op een ster en dacht dat het ook een vuurvliegje was. Hij stierf uiteindelijk en toen verscheen er een tweede, fonkelende ster aan de hemel. Ik moest zo huilen en dat terwijl ik dat maar zelden doe! Iets raakte me emotioneel en dat kan dus gebeuren zonder dat je het verwacht, of zonder dat je begrijpt hoe dat komt. Misschien toch door onverwerkte emoties of verdrongen gedachten en gevoelens. Sowieso associeert je onderbewustzijn zich met 'iets' dat die emotie bij je teweeg brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je wel. Ik had dat ook bij Sneeuwwitje kijkend met mijn zoontje, terwijl ik het als kind al -tig keren gezien had.
Bij mij was het toen de muziek en de biggelende tranen bij de dwergen toen ze in de glazen kist lag. Net zo erg als Bambi!Maar daar weet ik dat het door de muziek vooral en die grote, droevige ogen met die tranen!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist smaragd7, het onderbewustzijn.
+1
Ik denk dat de schrijver dan veel gevoel bij dat woord en die zin heeft gehad, even helemaal open is geweest, je pikt dat gevoel op, die energie.

Je kunt dat oppikken omdat je lekker relaxed bent, open voor wat komt, rustig niet gedreven.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je door de relaxte staat ontvankelijk bent voor het opkomen/ doorbreken van je eigen emoties. Het woord en die zin spelen dan voor trigger. De hele zin is de opbouw, en het woord is de uitbarsting.
Het raakt je op zo'n manier dat het drempeltje dat het gevoel binnen hield losgeslagen wordt, en de emotie komt los.

Daarnaast kan het natuurlijk ook beiden zijn, de emotie van de schrijver (gevat in de zin met zijn opbouw en uitbarstingswoord) raakt bij jou een drempel waarachter een soortgelijke emotie ligt te wachten om los te raken.

Welke van de drie het is kun ja makkelijk afleiden uit, of de emotie puur bij het verhaal past, of puur bij jou zelf, of bij allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je een gevoelsmens bent en de gene die dat bij jou oproept zal ook een gevoelsmens zijn. ;)
Ik vind het mooi dat het bij jou ontstaat ik heb het zelf maar 1 keer ondervonden. Dat zeg ik er eerlijk bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord.+1
amc
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord Josephina. Als het jou ook overkomen is, weet je waar ik het over heb en vroeg jij je toen ook niet af;'waarom, gebeurt dit nu'? Was het bij jou ook door maar een woord of het hele verhaal?+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was mij bewust van een herkenbare herrinering en ging het om een zin.
Een mens voelt zich apart met een eigen ik, die zich kan ontwikkelen en groeien.
Maar op hoger niveau zijn we allemaal met elkaar verbonden.
Waarschijnlijk ben je wat meer begaafd, en maak je onbewust contact met anderen.
Daardoor ben je in staat om door de woorden heen te lezen, en zo op het zielen niveau van de ander te komen, waardoor zijn leed verdriet of geluk met jouw gedeeld wordt.
Dit is wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom worden emoties al
bij een bepaald woord opgeroepen?"

Omdat woorden emoties vertalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Woorden in een zin vertalen emoties. Ik denk echter dat een enkel woord dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@amc Ik kan jouw mening heel goed begrijpen. Maar ik ben van mening,
dat 1 woord, 'bij sommige mensen',
vele betekenissen en emoties
zou kunnen oproepen... (bedankt voor jouw reactie)
Dat heet associatief denken, als ik het goed begrijp. Een woord is geen trigger, een woord in de zin is wel een trigger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ik denk dat een woord zonder zin ook al een trigger kan zijn. Een enkel woord kan voor je gedachtengang al een associatie zijn. Een enkel woord kan al een impact geven, althans bij mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik bedoelde in deze geval spel er een zin de rol van de trigger. Het kan ook van alles zijn, een woord, een geur, een geluid, een gedachte, een gevoel, een zin, een willekeurige object in de wereld --- kan een associatie triggeren. Sterker nog, een en hetzelfde ding kan bij twee verschillende mensen totaal afwijkende associatief triggeren. Alsjeblieft.
Als je emoties voelt bij een verhaal, een zin, een woord of een film, geeft dit aan dat het bij jou resoneert. Het raakt een snaar, je herkent (vaak onbewust) iets wat bij jou deze emotie geeft. Iets dat nog niet is opgelost uit je verleden (kort of langer terug) of het kan natuurlijk ook een mooie herinnering zijn of een verlangen dat diep in je leeft wat jij ook graag zou willen. Daarom raakt het je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Is ook waar. Dank je voor je antwoord.+1