Wat is de spirituele betekenis van sex?

Wat is de beste manier om tegen sex aan te kijken. In spirituele zin?

Toegevoegd na 46 minuten:
Door de eeuwen heen is seks altijd gebruikt als een soort controlemiddel.

Kennelijk is de mens vatbaar dat zij anderen kunnen controleren door seks als machtsmiddel. Aan de andere kant heeft seks een dusdanige betekenis dat zij hunzelf laten controleren door seks.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*seks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad oficieel is het met ks :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is betekenis van 'spirituele betelenis'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kashmir, waarvoor dient seks? En dan heb ik het niet over voortplanting. Welke hoger doel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet het perse voor iets dienen? Je hebt het over 'spirituele betekenis'. De belevenis zelf is niet hoog/spiritueel genoeg? Waarvoor zou je het rationeel nog willen onderbouwen, met een hogere doel? Voor wie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mijn gevoel.
Nee
Ontwikkeling, begrip
Voor mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, voor wie anders?
Maar waar heb je het dan over?
Heb je het over macht- en controle- middelen?
Of over een hogere doel?
Wat zou het zijn? Voorplanning?
Wat is 'spirituele betekenis' van voortplanning? Of ken je gewoon geen onderscheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*planTing... pff, ik maak veel te veel overuren op mn werk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het wist, hoefde ik de vraag niet te stellen. Dus geef je mening maar, dan kan ik kijken of het wat is voor me. Voorlopig heeft Berth een heel goed antwoord gegeven. Maar het is het nog niet helemaal. Er is nog meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja? Hoe weet je in je laatse zin dat er meer dan éénwording is, als je in je eerste zin het niet weet wat voor 'spirituele betekenis' seks heeft? Je weet ook niet wat 'spirituele betekenis' van voortplanting is. Waarover moet ik mijn mening geven? Je weet zelf niet waar jij het over hebt. Waarom zou je er dan theoretische onderbouwing voor proberen te vinden. Of denken te weten. Dit is geen ontwikkeling, dit is geen begrip. Dit is wél iets van je zelf. Er waren veel andere macht- en controle- middelen door de eeuwen heen gebruikt. Als de belevenis niet hoog genoeg is, dan weet je ook niets van de hoge doel. Zelfs theoretisch. Oh wow, ik heb een hogere doel voor gevonden! Schatje, kom we gaan neuken...

Het beste antwoord

éénwording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat je toch meer moet neerzetten. Ik begrijp je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zo door een andere ziel aangetrokken worden (niet sexueel) dat er een gevoel ontstaat, niet anders meer te kunnen/willen dan in elkaar op te gaan - samen één te worden -. Dit kosmische gevoel wordt vaak verwisseld met aardse liefde, die qua intentie, er niet mee te vergelijken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter aanvulling: sex kan natuurlijk voortkomen en helpen de éénwording ahw te vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ja dat is het. Hoe zit en dan met seks met jezelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berth, begrijp ik hieruit dat het dan spirituele liefde is en geen seks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ gdanonym:
'zelfsex' is proberen een gemis van hierboven omschreven, telkens opnieuw te willen ervaren, om er vervolgens elke keer weer achter te komen dat dit het NET niet is. Vaak wordt 'zelfsex' ingezet en tot vermeende oplossing van bijvoorbeeld verveling. @Sandy:
Uit dat immense gevoel naar éénwording kan sex daar natuurlijk een onderdeel van uitmaken (maar niet noodzakelijk) om , zoals aangegeven, dit 'samen één willen zijn' te vieren en ook op dieper niveau meer te ervaren. Het zichzelf ahw verliezen in de ander; samen één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is op zich niet duidelijk genoeg. Gelukkig is dit verder verklaard in de reacties.
Voor mij duidelijk

Andere antwoorden (16)

Je moet niet tegen sex aankijken, je moet het doen!
En er vooral van genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tantrische sex leert de natuurlijke kracht van seksualiteit te gebruiken om seksuele ervaringen te verbeteren. Dit op twee manieren:

■het verbeteren van bekwaamheid/kwaliteit van het bedrijven van de liefde. Dit omdat je de verrichtingen die erbij horen beter leert begrijpen en beheersen
■leren de controle zo te gebruiken, dat het magische kracht geeft.
Bij Tantrische sex heeft geen van de partners het overwicht: het gaat om wederzijds respect; begrip tussen twee personen. Bij tantrische oefeningen heb je alleen controle over jezelf en jouw eigen lichaam. Tantra is meer dan alleen sex. Het is niet alleen een ontmoeting tussen lichamen, maar vooral een ontmoeting tussen geesten. Meer informatie over Tantra in het algemeen kun je vinden in het artikel Tantra - Spiritueel Ritueel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er geen beste manier is om tegen sex aan te kijken.

Het idee 'beste' en spiritualiteit gaan naar mijn idee niet goed samen.

Hoe je sex ervaart, iedere keer weer anders, is hoe je bent. Het is allemaal onderdeel van jezelf, onderdeel van het leven. Lust, Romantiek, Passie, Lichamelijk, Geestelijk, het telt allemaal in gelijke mate mee.

Het ten volle accepteren van alle aspecten van jezelf en van sex, en dat zonder oordeel liefhebben. Dat is mijn weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest spirituele basis is om elkaar lief te hebben, de beste basis niet alleen voor sex, maar voor alles. Dan pas weet je wat de ander nodig heeft en hoe je elkaar kunt dienen in plaats van zo nodig er zelf wat aan te hebben. Het leuke is als je op deze manier leeft je er zelf ook nog wat aan hebt, daar kom je dan wel achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt in de buurt wat ik wil met deze vraag. Ik heb een toevoeging geplaatst omdat het nog niet duidelijk genoeg was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, door je toevoeging is het duidelijker. Vreselijk, maar waar dat sex als machtsmiddel gebruikt wordt. Het is verworden, zoals bij zoveel ondergaande culturen het geval is geweest. Daarom mijn antwoord - en gelukkig bestaat dat ook echt nog - dat liefde de basis mag zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit volgens mij nog steeds in onze genen. In relaties zoals tijdens een zwangerschap dat er geen seks 'mag' zijn. En hoe de man (of vrouw) daar gefrustreerd door raakt door gebrek aan seks. Welke instelling kan men het beste hebben ivm seks zodat het geen machtsmiddel meer is maar inderdaad pure liefde. Geen afhankelijkheid meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijkheid is een gevolg van een oerdrift waar je je door laat leiden. Je kan er niet omheen.
Ik denk dat een instelling van er niet op gericht zijn door je geest er zo min mogelijk mee te belasten en je te richten door je er totaal te zijn voor je partner in alle opzichten, je minder door sex opgezweept wordt.
Spirituele sex is wat min of meer gestoorde en gefrustreerde westerse schrijvers neerpennen over sex in het Oosten. Niets is minder waar. Sex is de bevrediging van lichamelijke behoeftes met als bijbedoeling procreatie.
Een spirituele benadering is het begin van het einde. Gisteren was er in Man bijt hond, een dame, die 'snachts uittrad om sex te hebben in de astrale wereld. Heb je haar in de ogen gekeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seks(met een K) heeft met spiritualiteit als zodanig niets te maken! Wel met lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dichtbij zijn, dichter kun je niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sex wordt uiteraard op verschillende manieren ervaren.
Door verschillende houdingen op allerlei vlakken doorheen de dagen, de maanden en jaren,leren partners elkaar kennen.Zij spelen op elkaar in,zij raken daardoor elkaar ook geestelijk aan en leren daardoor elkanders pittig vernuft.
Ze leren van elkander de plezantste kant kennen en ontdekken de mogelijheid van het spirituele onderlinge spel !!
NU pas krijgt sex een spirituele betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
seks is ook in spirituele zin een genotsmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sex heeft ook alles te maken met spirituele kracht.
Door samen te smelten met je partner, kun je ook geestelijk samensmelten, om zo een eenheid te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat is de spirituele betekenis van sex?"

Seks heeft naar mijn mening twee kanten;

een 'fysieke-' en een 'geestelijke' kant;

het fysieke is slechts fysiek;

maar de geestelijke kant
kan aan de seks
een spirituele betekenis geven:

en wát die spirituele betekenis is,
dát kan voor een ieder anders zijn;

ik denk zelf, dat bepaalde mensen,
via de geestelijke kant,
dichter bij elkaar willen komen,
elkaar willen leren vertrouwen,
gelijke niveau's willen behalen,
in- en naar elkaar willen groeien,
de intimiteit meer compleet willen maken,
zichzelf en elkaar willen bevrijden,
en willen verlossen van schaamte;
enz...

denk maar bijvoorbeeld aan 'tantra'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sex geef je je over aan een lichamelijk verlangen, net zoals je doet, wanneer je opstaat om een broodje te gaan smeren, omdat je voelt dat die behoefte er is.
Echter het is de enige lichamelijk verlangen waarbij je je je ook nog eens met ene ander verbind.
Werkelijke overgave = verbinden.
Omdat men vaak niet zijn eigen verlangens durft te voelen, raken de impulsen verstoord en krijg je vreetbuien, uithongering, maar b.v. ook sex zonder verbintenissen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
In spirituele zin? Er zal wederzijds respect zijn en diepe liefde! Zij kunnen en durven zich in hun totaliteit over te geven aan elkaar en dit alles heeft te maken met integriteit, liefde, respect en het maken van verbinding met elkaar.

Dat je samen kan zijn, zonder schaamte en in staat bent echt plezier te beleven aan sex. Dat je echt kunt voélen. Een samensmelting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat ik het niet zo eens ben met al die " samensmelt" theorieën.

Het klinkt prachtig, maar laten we eerlijk zijn...zo als je toch echt in je eentje dood gaat , hoeveel geliefden er ook om je heen staan op dat moment.. zo beleef je je orgasme echt alleen zelf.

Sex en spiritualiteit....de hoogste vorm van genot is DAT aspect van genot dat maakt dat je creëert, herINnert, wie je werkelijk bent, in jouw ervaring, hier en nu.

De laagste vorm van genot is dat aspect van genot dat maakt dat je vergeet wie je werkelijk bent. Seks als een vorm van recreatie.. even al je problemen vergeten.. ontsnappen aan de werkelijkheid van alle dag.

Zonder de lagere vorm zouden we de hogere vorm niet kunnen ervaren. Dus het een is niet per definitie beter dan het ander. Het is alleen een andere ervaring.

Via het lichaam, lichamelijk genot, kunnen we de fundamentele energie van al het leven oproepen.

Een orgasme kan je op verschillende lichamelijke en geestelijke niveaus ervaren. Soms blijft het beperkt tot de buikstreek. Soms trekken je tenen krom en ervaar je het in heel je lijf.

Tantra is een van de middelen om te leren hoe de seksuele energie, als langs een zuil ( chakra's) omhoog te trekken en te laten stromen door je hele lichaam.

Samen tantra beoefenen is de mogelijkheid een ander te helpen zich te herinneren wie hij/ zij werkelijk is. Zich te herINneren. Maar het is en blijft de herINnering van degene die het stromen van die seksuele energie ervaart.
Daarbij is een fysiek orgasme niet eens het doel. Het gaat om het oproepen, sturen en omhoogstuwen van de seksuele energie.

En ja, helaas wordt seks vaak ingezet als een middel om macht over iemand te verkrijgen. Getuige de vele verkrachtingen, zelfs binnen een relatie.
Om maar te zwijgen van vrouwenbesnijdenis.

Zo bekeken kan tantra ook gebruikt worden als een machtsmiddel trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgeven van het Woord...

Seks is wat de wereld drijft... De grootste industrie overal... De grootste reden van misdaad en bedrog... En ook de fijnste invulling van tijdverdrijf... Aan jou de keuze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke woord wordt er dan doorgegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen leren het woord van de ouders... De taal, en de energie en tenslotte het karma van de familie... Elk woord...
Sex is om nieuwe lichamen voor zielen te maken.