Waarom zoeken mensen verlichting (in spirituele zin)?

Geef in je antwoord alsjeblieft jouw definitie van verlichting, zodat ik beter kan volgen wat je mij probeert te zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (18)

In je leven kom je verschillende uitdagingen , moeilijkheden , te maken keuzes tegen. Je bent ook in een bepaald gezin geboren, bij een moeder , een vader , mogelijk met broers en zussen.

Je leven verloopt en je bent je niet echt bewust "waarom" de dingen in je leven zo gebeuren. Waarom je destijds die keuzes hebt gemaakt, waarom je van die persoon bent gaan houden, waarom je die en die interesses hebt. Waarom je enorm sterk naar je ouders hebt geluisterd, of juist totaal niet. Welk beroep je hebt gekozen. Of je bent gaan trouwen ...

Op een gegeven moment raak je de weg kwijt . Het leven heeft zijn scherpe zijde laten zien. Er zijn dingen gebeurd. Je hebt dingen gedaan. Je bent samen met anderen iets gaan opbouwen. Je bent iets kostbaars weer kwijtgeraakt.

Dan komt er een moment en je realiseert je dat alles wat je hebt gedaan, hoe je hebt geleefd , een reden heeft. Je realiseert je dat die reden een verkeerde reden was . Je bent de weg gaandeweg kwijt geraakt. Het tomeloze optimisme is neergeslagen. Je bent in de put terecht gekomen.

En dan komt de Ingeving, of de Hulp van buitenaf die jouw leven ineens weer op de rails zet. Die persoon of die ingeving ( Zingeving) komt precies op het juiste moment, als een klokwerkje in jouw leven terecht.

En dan weet je dat het allemaal wel zin heeft wat er is gebeurd in je leven , en dat wat gaat gebeuren heel anders zal gaan lopen. Je bent je bewust van de innerlijke bron in jezelf, je leidinggever . Dat noem ik verlichting. Dan kan er liefde ontstaan in je hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dichter bij jezelf komen, innerlijk weten, ontwaken, inzicht en rust. Terug naar jezelf.

Mijn definitie van verlichting is totale verlossing van angst en leed, spanningen en begeerte, haat en verwarring.

Boeddha: een verlicht persoon is iemand die op eigen kracht puurheid en volmaaktheid van de geest heeft bereikt en dus een onbegrensde manifestatie van het 'eigen' potentieel heeft bewerkstelligd: complete wijsheid (Prajna), oneindig medeleven (Karuna) met alles wat leeft en daardoor ook volledige blijmoedigheid: Nirvana.

"We're not human beings having a spiritual experience, we're spiritual beings having a human experience."

Dit laatste is m.i. de reden dat mensen - vroeg of laat - verlichting zoeken.

Een aardig hoog 'zweef-gehalte' als ik het zo teruglees, maar laat je niet misleiden ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
en een mooi Engels citaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank allebei. Het is en blijft een prachtig en diepzinnig citaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen zweefgehalte herkennen.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Marita, ik vind herken ook geen zweef-gehalte!! Mooi citaat! + je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Jeanette en Berth :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
In mijn optiek is verlichting helemaal 1 zijn met alles.
Er bestaat helemaal niets meer. Geen onderscheidt tussen man of vrouw, blank of zwart, groot of klein, mens of dier of boom. Alles is gelijk.
Geen ego, geen angsten, verdriet, boosheid.
Geen ziekte meer, geen ongemakken. Alles werkt optimaal.
Je ziel helemaal open voor de buitenwereld. Deze hoeft niet meer omringt zijn door de muren die opgebouwd zijn geweest om het te beschermen.
1 met alles waarin alles hetzelfde namelijk is: energie.
Alleen maar liefde.

Waarom ik dit zoek? Ten eerste omdat ik veel ongemakken in het leven heb gekend. Omdat ik ervaren heb dat alle ongemakken opgelost kunnen worden. Dat je een ideaal lichaam en geest krijgt. Dat je een kan zijn met de energie en dus al het andere. En van daaruit volgt het bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Richt je even naar binnen en probeer je voor te stellen hoe zoiets moet voelen... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het meerdere malen eventjes mogen ervaren. Wat ben je mooi Marita...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je! Heel mooi Gdanonym!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1,
Door Koyaanisqatsi... Dat is een Hopi-woord en betekent: Een staat van zijn die schreeuwt om een andere staat van zijn... Dat is de zoektocht naar verlichting...

En als men verlichting heeft dan denkt men verlichting van alle problemen te hebben, dat is niet zo... Verlichting bestaat niet... of is onwaar...

Realisatie is wat ze zoeken en dat bestaat wel... Je realiseert je IK... Dat is het...

IK ben altijd geweest en was nooit niet... Dit realiseren maakt je vrij en alle angst om te sterven is verdwenen...

MIJN definitie is de definitie, omdat IK weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, het gaat om een definitie van een ondefinieerbare.

Eerste wat kwam in mijn hoofd bij het lezen van je vraag waren de woorden van Gautama: Het grootste obstakel op weg naar Nirvana is de wil daar aan te komen...of zoiets

Maar ja, als het toch over de beschrijving van de ervaring gaat...Ik heb eens een tekst tegen gekomen, misschien vind je hem wel interessant.

Ik vind het en ik voeg het toe in reactie hieronder
(zal wel groot zijn denk ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou je anders moeten zoeken op aarde?Geld, macht aanzien ?Nou, zo te zien is er alleen nog oorlog uit voorgekomen.

Maar met liefde en bewustzijn?
Zou daar andere dingen uitvoortkomen?
Wie weet is dat de weg wie zal het zeggen.
En ik geloof niet dat je verlichting kunt zoeken maar dat verlichting je overkomt.
En ik heb het gevoel dat oorlog ,macht ,geweld en alles wat maar negatief is niet de weg is naar vrede,geluk en harmonie.
Ik vertrouw op het leven dat er een andere manier van leven is dan wat nu op de aardbol leeft.
Vergis je niet ,ik bedoel niet dat ik ongelukkig ben maar het kan altijd beter,tenminste daar ga ik vanuit.
Hoelang zijn we nu al bezig met oorlogen en proberen alles te bezitten.En naar mijn idee heeft dit tot nu toe nog niets opgelost alleen af en toe een kleine pauze tussen de oorlogen in.
Mijn reden waarom ik graag verlicht wil worden is dat ik deze wereld niet leuk vind zoals hij nu is.Ondanks dat ik een hele fijne baan hebt een man om te zoenen ,geld om te doen wat ik wil ,maar een innerlijke drang voel meer te willen ervaren dan de buitenkant.
Ervaren dat er meer is dan we kunnen zien ,horen en voelen.En waarom zou dat niet kunnen ?waarom zou ik de tijd die ik nu leef op aarde dan niet meteen benutten met het ontdekken van mijn innerlijke wereld en het positieve ervaren en doorgeven?
Ook denk ik dat de wereld niet verkeerd is ,in tegendeel het is zoals het moet zijn op dit moment.Maar dat wil niet zeggen dat het veranderen kan, positiever kan zijn.Als het allemaal negatief is door alle gebeurtenissen, waarom kan het dan niet positief worden door alle kleine gedachten en daden door vele positieve zielen ?
Ik mis iets in deze wereld ,maar wat daar wil ik achter komen.Waarom ben ik hier?Alleen om alles te kunnen kopen wat ik toch niet mee kan nemen ?Trouwen ,werken en met pensioen en dan ..........
Is er meer ?Dat weet ik niet maar ik weet wat ik voel en ervaar en dat is voor mij genoeg om een weg te vinden naar een ander pad .Het pad van verlichting.Misschien vind ik hem misschien niet ,maar als het einde nadert kan ik voor mezelf zeggen ,ik heb er wel naar gezocht.(En misschien heb ik hem dan nog gevonden ook).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zoeken verlichting, omdat ze een bijna bewuste ervaring hebben van een leven voor dit leven in het hemelrijk, waarin alles liefde was.
Ze dragen dit toch in hun onbewuste mee.
Veel mensen hebben toch een onbestemd gevoel van heimwee, naar iets beters.
Daarom zullen ze streven om dit te bereiken, hierbij geholpen door hemelse wezens.
Onze taak is om te herinneren wie we zijn, en om te groeien hiernaar.
Veel mensen zitten ook verstrikt in haat en negativiteit, maar ook die zullen ooit het pad van verlichting bereiken, die naar ongekende hoogtes voert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichting is een staat van"zijn",
waarin er geen 'zelf' meer is die ervaart.
Wij mensen voelen alles wat we ervaren.
Je zou kunnen zeggen dat elke ervaring die we ook daadwerkelijk aanvaarden en doorvoelen ons maakt wie we zijn.
Wanneer er verlichting is bereikt dan ben je simpelweg bewustzijn, je ervaart het niet meer.
Het bewustzijn IS, want er is geen 'zelf' meer om het te ervaren.
Je hebt dan toegang tot alle waarheid, wijsheid, wat eigenlijk hetzelfde is als god, liefde, het heel al!
Ik hoop dat ik het een beetje eenvoudig heb weergegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, wat een mooie antwoorden allemaal. Wil toch proberen een ander geluid te laten horen. Mijn geluid.

Grofweg zijn er voor mij 2 soorten van verlichting.

* verlichting als de hoogste vorm van bewustzijn. Hiervan zijn al vele voorbeelden gegeven, bijvoorbeeld alles wat de ziel te leren heeft is voltooid. Alles is ahw 'eigen gemaakt'.

* verlichting als stadium na elke inzicht en ervaring. Weer een les geleerd, je wijsheid is hierdoor vergroot. Deze kennis maakt ons leven 'lichter'. Je kunt nu meer aan; je 'begrijpt'. Het volgende zal ons minder bezwaren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is geen sprake van 'zoeken naar verlichting'. De mens die ermee in aanraking is/komt, is toe aan zijn volgende te leren 'les'. Hij wordt er mee geconfronteerd. Dit, als enig lijkende uitweg op weg naar verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Berth, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Marita
Waarom zoeken mensen
verlichting (in spirituele zin)?

omdat de mensen zichzelf
(in spirituele zin)
enorm bezwaren, belasten en verduisteren...

Toegevoegd na 4 minuten:
de definitie van verlichting is voor mij:
het 'zware' loslaten/ jezelf lichter maken/
jezelf 'verlossen' van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen water, geen maan

Chiyono de non
studeerde jaren achtereen
maar kon niet tot
verlichting komen.

Op een avond,
droeg ze een oude emmer
gevuld met water.

Onder het lopen
keek ze naar de volle maan
die zich weerspiegelde in
de emmer water.

Plotseling knapten de bamboebanden
die de emmer bijeenhielden
en de emmer viel uiteen.

Het water stroomde eruit;
de weerspiegeling van de maan verdween-
en Chiyono werd verlicht.

Zij schreef deze versregels:
Nu eens zus, dan weer zo
trachtte ik de emmer bijeen te houden,
en hoopte dat het zwakke bamboe
nooit zou breken.

Plotseling viel de bodem eruit.
Geen water meer;
geen maan meer in het water-
leegte in mijn hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reik niet naar het onbereikbare, maar wees te vrede met elke stap vooruit, dat vind ik verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ultieme verlichting zie ik als de kern van de spiraal.

Als we onze ontwikkeling bekijken kunnen we zien dat we met regelmaat langs dezelfde punten komen, alleen dan een stapje hoger (met minder bagage). Zo draaien we steeds rond langs de spiraal, de herkenbare punten komen steeds sneller na elkaar in de tijd (we bewegen dus naar binnen).

Je raakt onderweg al steeds lichter, je raakt steeds meer bagage kwijt. Een pad van verlichting.
Ik denk niet dat je aan het eind van de spiraal geen negatieve gevoelens meer zult voelen, of alleen maar liefde. We kunnen er alleen veel, veel beter mee omgaan doordat we niet zo zwaar belast zijn. Het loopt veel makkelijker zonder zware rugzak op je rug.

Onze wereld is hier op aarde met aan de ene kant de gedachten en aan de andere kant de gevoelens, daar horen we, daar zijn we op onze plaats ook als we alle bagage afgeworpen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zoeken verlichting omdat

- ze niet tevreden zijn
- ze geen beter tijdbesteding hebben
- ze denken dat ze dan een superieur mens worden
- ze niet anders kunnen
- ze denken dat ze dan in een voortdurende staat van geluk komen
- ze van mening zijn dat de wereld daar beter van wordt

Als verlichting iets is wat je kan zoeken, dan denk ik daarover het volgende.

Onze geest (ons brein) bevind zich in een soort duisternis, we zien de werkelijkheid niet zoals ze is, of niet in haar volle glorie.

Verlichting is die staat van de geest waarin wij de werkelijkheid in haar zuivere een ware gedaante waarnemen.

moge pindakaas u vrede en liefde brengen

Toegevoegd na 37 minuten:
verlichting is ook:

nooit meer het geluid van één klappende hand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichting zie ik als..bewustwording..bewust zijn van elke stap die je kiest.. schept..ervaart...
Verlichting zoeken de meeste mensen omdat ze denken dat dit het pad is naar een beter leven..
Vaak willen ze...
Het leven begrijpen..
Het leven leren kennen zoals ze verlangen..
Het leven ervaren waarvoor ze kiezen
Voor het leven zorgen, koesteren voor ieder die kiest voor haar/zijn eigen geluk..
Hun passie omzetten tot werk..etc etc

Maar verlichting zie ik niet als 1 ding..
Net als geloof..het is groots...persoonlijk..
Ieder heeft een mening en/of een ervaring..

Maar vele willen het leven leren kennen en begrijpen...
Zeggen ook ik ben groots..ook ik kan scheppen..
Niemand is minder ''ik'' en ''ik ben niet minder dan ''zij''
Het is maar waar ik voor kies...
En als je daar voor kiest...zie ik dat als verlichting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij twee soorten van verlichting in spirituele zin voorstellen.

a) Door het steeds verder onthechten van het materiele, het aardse, geraakt men stukje bij beetje in een staat van bestaan die zich heeft losgezongen van het dagelijkse, het leed én het geluk, waardoor men niet meer bezwaard wordt door dingen als emoties en gevoelens (voor wie hier verschil in wil maken).

Dit zoeken mensen o.a. omdat ze het leed in de wereld willen verminderen door er niet aan deel te nemen.

b) In een gelukzalig moment doorziet men de kosmos, heeft men de gewaarwording het geheel te begrijpen, zonder vertaling naar rationele begrippen. Dit wordt soms bereikt door meditatie en/of lichamelijke discipline. Soms bereikt men dit ook spontaan.

Het moge duidelijk zijn dat mensen dit zoeken omdat ze de wereld waarin ze leven willen doorgronden (op een andere wijze dan de 'westerse' wetenschap mogelijk maakt).

Ongetwijfeld zijn er nog velerlei andere definities van (spirituele) verlichting, maar het gevaar van een al te encyclopedische benadering loert om de hoek, laat dit mijn bijdrage zijn aan de opheldering die de vraagsteller voorstaat.
14 jaar geleden
Verlichting is pure rijnheid in doen en denken.
ik kan me er iets bij voorstellen dat mensen zoiets willen, zelf als het geen voordeel heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zoeken mensen
verlichting (in spirituele zin)?

omdat vele mensen (in spirituele zin)
zichzelf enorm bezwaren,
belasten en verduisteren…

de definitie van verlichting is voor mij:
het ‘zware’ loslaten/ jezelf lichter maken/
jezelf ‘verlossen’ van…