wat is de ware betekenis van het woord ontmoeten?

als ik naar het woord kijk dan lijkt het meer op je ontdoen van iets wat je moet. ..ont-moet-en.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Voor mij is 'ontmoeten', in deze categorie, iemand tegenkomen die je raakt, die ahw je binnenste overhoop haalt. Waarbij je het gevoel hebt elkaar te 'herkennen', dat je iets met elkaar wil, moet, niets moeten of ervaren... Men is van elkaar onder de indruk en de oorzaak is welhaast niet te benoemen.

Voor mij is duidelijk dat je elkaar iets hebt te geven.
Al blijft het maar bij die (korte) ontmoeting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar wat de mens er voor betekenis aan geeft. Jouw uitleg in je 2e alinea over 'ontmoeten' vind ik een mooie samenvatting. En inderdaad, 'moeten' hoort hier helemaal niet thuis. Het onstaat, het overkomt je... Ik zal proberen nog 'duidelijker' te formuleren (eigenlijk is het voelen. Wanneer het je overkomt, dan weet je het!) Ontmoeten, zoals ik het bedoel, dient m.i. een hoger doel. Het 'brengt' 2 (of meer) mensen bij elkaar; deze 2 mensen weten eigenlijk niet wat er aan de hand is maar voelen zich uitermate prettig en gezien, ja geraakt, door de ander. Menigeen vertaalt dit gevoel als liefde, maar is niet te vergelijken met aardse liefde. Afstemmen is niet nodig. Het is er al. Wat volgt is verwondering. Daarna, wanneer die 2 langer met elkaar omgaan ontstaat er een hele speciale vriendschap. Ik spreek uit ervaring maar merk ook dat delen in tekst lastiger is dan de ervaring.

Andere antwoorden (5)

ONTMOETEN
-aanboren -aangaan -aantreden -bejegenen -betreffen -gemoeten -vorm van ontmoet -moeten -Nederlands werkwoord -ondervinden -rencontreren -trapperen -treffen -vinden -tegenkomen -samentreffen -samenkomen -aantreffen
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

ontmoeten
[regelmatig werkwoord]• bij elkaar komen en elkaar zien
vb:wij ontmoeten elkaar elke week bij het tennissen
synoniemen: tegenkomen treffen
tegenstelling: mislopen
regelmatig werkwoord: ont-moe-ten
ik ontmoet
jij/u ontmoet
hij/zij ontmoet
wij/zij/jullie ontmoeten
ik/jij/u
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_O/W1

ontmoeten
elkaar met tegengestelde koersen naderen.
Gevonden op http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaartt

ontmoeten
tegenkomen, aantreffen, treffen, vinden
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/ontmoet

ontmoeten
•met iemand kennismaken en een gesprek voeren.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/ontmoeten

ontmoeten
ont` moe - ten (ontmoette, h. en is ontmoet) tegenkomen; een afgesproken samenkomst hebben
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/ontmoeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontmoeten is elkaar in kwetsbaarheid tegenkomen...

En ook al zou je dat niet vermoeden: ont-moeten, dus er moet niets meer van de ontmoeters onderling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Heel leuk gevonden! +1
Maar de etymologische oorsprong is totaal anders: “moeten” in ontmoeten heeft dezelfde stam als het engelse “to meet”, en heeft niets vandoen met het engelse “to must”of het duitse “müssen”.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Engels is er "human-beings" en we moeten er dus gewoon zijn. Anders zouden we wel Human-doings zijn genoemd.
Kennis maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een eigenaardige samenstelling. 'Ont' veronderstelt dat er iets niet meer is of weg gaat. Dus maar even creatief denken en dan kom ik tot de volgende (niet wetenschappelijke) conclusie: niet meer moeten, dus wel willen of mogen. Een ontmoeting wordt zo een samenkomen waar je voor kiest en die niet opgelegd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn redenering die ik grotendeels gestolen heb:
In tegenstelling tot iets afspreken heeft ontmoeten een element van toeval. Je gebruikt de term wanneer je hebt afgesproken maar ook wanneer je elkaar tegenkomt op straat of waar dan ook.
Misschien is de term ontmoeten dan wel ontstaan toen mensen elkaar ontmoetten terwijl ze aan het ont-moeten waren (dus wanneer ze dingen als werk of andere verplichtingen niet aan het doen waren).