Mogen paranormale uitvinders patenten claimen?

Stel, je bent een paranormale uitvinder en je krijgt een visioen van een toekomstbeeld waarin je mensen ziet met een bepaalde gadget waarvan je weet dat je het niet zelf hebt bedacht. Mag je daar dan een patent voor claimen en de persoon die het eigenlijke idee nog moet krijgen het gras voor de voeten wegmaaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een slechte paranormale persoon zeg. Dat hij niet ziet dat het zijn eigen idee is.

Antwoorden (10)

Het mag wel, maar ik vind het bijzonder onnet.
Gelukkig kun je ook zien welke uitvindingen een succes zijn geworden, dus kun je je daartoe beperken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me toch een futuristisch plagiaat,waarvoor je over 623jaar(bij verstek) veroordeeld kunt worden!
Rieneke1
14 jaar geleden
heerlijk, bedankt voor de lach allebei :)
Als jij dit visioen krijgt, en je patenteert je idee, dan is het idee vanaf dat moment bekend. Daarmee verander je de toekomst.

Zodra je jouw idee bekendmaakt, kan de "oorspronkelijke" uitvinder deze vinding niet meer doen.

Daarmee *ben* jij de oorspronkelijke uitvinder. Dat je je vinding deed middels een visioen, is niet relevant.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ook mijn antwoord Cryofiel. +1 Wat een slechte paranormale persoon zeg, dat hij niet heeft gezien dat het zijn eigen idee was!
Natuurlijk mag dat. Degene die in de toekomst dit ding gaat uitvinden moet dan maar bewijzen dat jij niet uit jezelf op het idee bent gekomen. En misschien ben je in dat geval wel degelijk als eerste op dit idee gekomen. In feiten ben jij dan de eerste in de lineaire tijdlijn die op dit idee is gekomen. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor andersoortige tijdslijnen en dus kunnen ze hier ook geen wetten aan verbinden. Het lijkt me overigens wel handig dat je iets op papier hebt staan als je het patent aanvraagt, maar dat lijkt me het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een patent vraag je aan op een specifieke techniek, niet zozeer op een idee. Als iedereen in de toekomst met een vliegende auto reist dan kan ik wel een tekening van een vliegende auto patenteren, maar toch houdt dit dan de ontwikkeling van de techniek erachter niet tegen.

Volgens mij zijn er geen paranormale uitvinders die claimen zulke specifieke informatie te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had je het maar gedaan dan was je nu al rijk geweest.
Ik heb het patent nu van een auto die onder de grond reist. Hij lijkt op een kever maar ik het het een tor genoemd, de boortor om precies te zijn. Heel anders dan de Ramsay - September 1924 - Patent Nummer 1508123
Natuurlijk mag dat. Jij bent namelijk de uitvinder van dat ding.
Alle uitvinders zijn een beetje visionair, dus jij ook, als je een nieuw ding uitdenkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de wet mag iedereen een octrooi aanvragen mits de uitvinding nieuw is (niet tot de stand van de techniek behoort). De uitvinding is nog nieuw, dus mag het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mr. Oppenheimer schijnt dit overkomen te zijn,daaraan "danken"we de atoombom.
Eigenlijk is die pas in 2313 na C. uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Is iedere uitvinding eigenlijk niet ontstaan door een visioen?
Is cratief zijn , dus dingen bedenken die er nog niet zijn, ook niet het resultaat van een visioen?
Als we ons iets voorstellen als we iets aan het bedenken zijn, is dat dan ook niet een visioen.
Hebben wij het woord visioen niet totaal verkracht door er verkeerde waarden aan toe te kennen?
We kijken bij iets bedenken altijd al in de toekomst!
Het in een visioen zien van mensen met een leuke gadget, is ook eigenlijk niets bijzonders, je kan het je alleen goed voorstellen.
Hooguit het zien in een visioen, van een nog niet eerder bedacht gadget, is misschien bijzonder.
Maar dan nog is het jouw idee, je hebt het zelf door je ceatieviteit een vorm gegeven, dus heb jij recht op het patent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een originele vraag! Het hangt af van de mate van oprechtheid van de persoon in kwestie of hij/zij dat doet.

Ik zelf zou het niet doen. Er zijn veel zaken waar je als parano beter je mond over houdt. En als je verder gevorderd bent, weet je dat je alleen recht hebt op wat uitsluitend bij jou hoort.

Al het andere slaat nogal hard op je zelf terug. In andere denksystemen wordt dat "karma" genoemd. Maar eenvoudig gezegd luidt het: Alle evenwichten die je verstoort moet je ook weer recht trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een visioen is pas een visioen als je een gebeurtenis beschrijft voor dat het later ook gebeurt (handig is als je, je visioen op schrijft) het moet dus ook echt gebeuren. Een droom (is vaak hoe een visioen gezien wordt) blijft een droom tot dat de gebeurtenis daad werkelijk gebeurt dan is het pas een visioen. Dus als jij in een droom een gadget ziet, dan kan je er gerust een patent daarvoor claimen.

Nostradamus had ook visioenen en zag ook mensen in de toekomst naar een zwarte doos kijken, alleen de zwarte doos is nu de t.v. en die was niet zo makkelijk te ontwikkelen. Dus je kan wel een visioen hebben over een gadget, de vraag is alleen kan je hem ook ontwikkelen, want als je het lukt, dan heb je het ook echt uitgevonden.