Is er een 'overkoepelende' naam waar paranormale zaken onder vallen, maar ook die zaken, waarvan de werking inmiddels is aangetoond?

Op het moment dat de werking van een bepaalde methode (denk aan Acupunctuur) is aangetoond, valt zoiets strikt genomen niet meer onder paranormaal.

Daardoor zitten er nooit bewezen zaken in het paranomale gebied, iets wat 'gelovers' soms als als verwijt voor de voeten wordt geworpen.

Zou het niet mooi zijn als er een manier was om de hele familie, onbewezen, maar ook voorheen paranormaal geachte, theorieën, onder één paraplu te vangen.

Dit zou duidelijker maken dat paranormale theorieën soms zomaar naar de 'respectabele wetenschap' kunnen verhuizen.

Ik weet zo even geen term, iedereen is van harte uitgenodigd om een voorstel te doen. Misschien is er zelfs al een uitdrukking voor...

Toegevoegd na 32 minuten:
Paranormale zaken zijn zaken waarvoor de wetenschap geen verklaring heeft. Eigenlijk valt acupunctuur daar nog steeds onder, omdat wel de werking is aangetoond, maar er nog geen wetenschappelijke verklaring voor is.

Toegevoegd na 2 uur:
OK. STEL (!) dat de werking acupunctuur zou zijn aangetoond, zonder dat er een wetenschappelijke verklaring voor gevonden wordt. Is het dan nog steeds iets paranormaals?

Dat is waar het mij om gaat.

En als er een wetenschappelijke verklaring voor is, wordt het dan niet-paranormaal.

Dat zou namelijk betekenen dat paranormale zaken per definitie onbewezen zijn, dan hoeft daar nooit meer over te worden gediscussieerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt hier diverse onjuiste veronderstellingen. 1. Het begrip paranormaal omvat m.i. nooit zaken zoals acupunctuur, dat valt onder de natuurgeneeskunde, dat kan ook zweverig zijn of worden gevonden, maar het is zeker niet paranormaal.
2 Bij acupunctuur ontbreekt nog steeds alle wetenschappelijk bewijs van de werkzaamheid, hoewel het ongetwijfeld voor individuele mensen wel zal werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk ;
de werking van acupunctuur is reeds wetenschappelijk bewezen zie de link: http://www.acupunctuur-afvallen.nl/wetenschapelijke-onderzoek/.
Cryofiel
14 jaar geleden
@rapaan, nee, het is bewezen dat acupunctuur helpt bij afvallen, maar niet dat dat door de acupunctuur komt. Het is precies even "hard" bewezen dat een nepbehandeling werkt bij het afvallen. Je kunt bijvoorbeeld die acupunctuurnaalden expres op de verkeerde plek plaatsen, en daardoor de verkeerde "meridianen" stimuleren. Je kunt te sterke energiestromen nog meer versterken, dus nog meer uit balans brengen, en je kunt te zwakke energiestromen nog meer verzwakken in plaats van ze te versterken. Toch zal acupunctuur nog steeds "werken", ook als je het expres precies verkeerd toepast. Conclusie moet dus zijn dat het een placebo-effect is, dat puur door het plaatsen van de naalden wordt geïnduceerd. Waar je die naalden plaatst, is niet relevant. Daarmee is de hele onderliggende theorie van de acupuncturisten onderuitgehaald. Helaas melden de acupuncturisten slechts dat deel van het verhaal dat hen het beste uitkomt. Voor de bredere blik moet je toch echt bij de wetenschap zijn. Dat blijkt ook in dit geval weer. @Solange, dat vroeg ik me ook al af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rapaan, zie de uitstekende en verhelderende reactie van Cryofiel hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed rose, je herbenoemt het nu voor wat betreft het wetenschappelijk bewezen zijn, maar je blijft de geneeswijze acupunctuur onder het begrip paranormaal vatten, terwijl je volgens mij de enige bent die dit zo vindt.
Cryofiel
14 jaar geleden
@mlodewijk, zie de zevende reactie onder het antwoord van Antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, ik zag het net. @Rose, inderdaad er lijken meer mensen te zijn die er zo over denken, dus dan heb ik niets gezegd.
rose
14 jaar geleden
Kaasplankje zou je kunnen zien als: het moet wel gezellig blijven...

Het beste antwoord

Er zijn twee soorten paranormale zaken. Je hebt dingen die we niet kunnen zien, maar waarvan wel wordt beweerd dat ze bestaan. Denk bijvoorbeeld aan telepathie, geesten en leylijnen.

Dan zijn er dingen die we wel kunnen zien, maar waarvan we ofwel de werking niet begrijpen, ofwel er verschil van mening is over de werking. Denk aan handoplegging en de kunsten van Derek O.

Wat bedoel je met paranormaal: alleen de eerste soort, alleen de tweede, of allebei?

Goed, we kunnen beide soorten onder één noemer brengen indien we het *vermeende* werkingsmechanisme (energie-overdracht resp. contact met overledenen) beschouwen.

Dan krijgen we echter het probleem dat dingen die vroeger paranormaal waren (volgens deze definitie) nu wetenschap zijn. Denk bijvoorbeeld aan bliksem: dat valt in de tweede categorie omdat we het kunnen zien, maar men dacht vroeger aan een aktie van hogere machten. Ongeveer sinds Benjamin F. zijn gevaarlijke fratsen uithaalde, weten we hoe het werkelijk zit.

Als jij echter een overkoepelende naam zoekt, zou je dus op dit moment alles wat te maken heeft met elektriciteit onder die overkoepelende naam moeten scharen, samen met telepathie, geesten, leylijnen, handoplegging en Derek O.

Zo verder redenerend zou zelfs de gehele wetenschap onder die overkoepelende naam moeten vallen. Alles wat we nu wetenschap noemen was immers vroeger niet te onderscheiden van dat wat we nu paranormaal noemen. Sterrenkunde, hemelmechanica, vulkanisme, kernenergie, regen - alles was vroeger paranormaal, en nu wetenschap.

Ik denk dat je niet verder kunt komen dan een algemene term als "waarheidsvinding" of "kennisfilosofie". Ik heb echter zo'n gevoel dat dat niet is wat je zoekt.

De korte versie van mijn antwoord is dus:
Nee.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zodra iets wetenschappelijk aangetoond kan worden valt het gewoon onder de noemer wetenschap. Zolang dit niet kan is het geloven dat iets kan. Dat is ook zo bij religies, terwijl deze niet onder de noemer paranormaal vallen. Je moet dan ook even helder hebben wat paranormaal is. Dat is volgens de definitie iets wat niet wetenschappelijk aangetoond kan worden, maar ik denk dat deze ook vaak te pas en te onpas wordt gebruikt. Religie zou er dan bijvoorbeeld wel onder moeten vallen, maar wordt zo nooit genoemd. Acupunctuur wordt meestal onder de noemer alternatieve geneeswijze geschaard, en volgens mij zijn er ook wel pogingen gewaagd om hiervan de werking wetenschappelijk aan te tonen. Dus ik denk dat die overkoepelende naam er niet is, omdat wetenschappelijk en paranormaal elkaars tegengestelde zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zweverij en kwakzalverij. Het zijn allemaal zaken waarvan mensen heel graag zouden *willen* dat ze werken, maar in werkelijkheid is dat niet zo.
Zo stel je in je vraag dat "acupunctuur daar nog steeds onder valt, omdat wel de werking is aangetoond, maar er nog geen wetenschappelijke verklaring voor is."
Daar gaan we al.
Nog nooit is echter door middel van behoorlijk wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat acupunctuur inderdaad werkzaam is, hoewel er vrij veel onderzoek is verricht. Evenmin heeft men ooit door middel van microscopisch weefselonderzoek het bestaan van meridianen en/of acupunctuurpunten kunnen bevestigen. Wel is intussen bekend geworden dat ten tijde van de maoïstische dictatuur in China uit propagandaoverwegingen op grote schaal gegevens over het effect van acupunctuur zijn vervalst.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 En daarbij komt (zoals ik ook al in een reactie op de vraag aangeef) dat je je af kunt vragen of acupunctuur onder de noemer paranormaal valt of ooit heeft gevallen, het is meer een klassieke vorm van een geneeswijze, waar inderdaad geen bewijs voor is te vinden momenteel, dat plaatst het m.i. echter niet op een lijn met al dat zweefgedoe dat ze paranormaal noemen.
AWM
14 jaar geleden
Mja, maar wat maakt het nou uit of je een drankje neemt zonder werkbare ingrediënten (homeopatie), je met magneten laat bewerken of je met naaldjes laat prikken, terwijl het effect daar allemaal nul komma nul van is.
Dat is oplichterij.
Natuurlijk, ik weet het, sommige 'patiënten voelen zich veel beter daarna. Dan helpt het. Dus prikken maar!
(even alu-hoedje weer afzetten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de lijst met magneten en dergelijke is natuurlijk nog oneindig veel langer. Oplichterij zou ik het niet direct noemen, evenmin zou ik ervoor kiezen het oplichting te noemen, hoewel het er soms wel dichtbij komt en er veel te veel waarde aan lijkt te worden gehecht. Wat ik meer bedoel is dat acupunctuur meer een overgebleven historisch iets is wat op de een of andere manier ongetwijfeld bij veel culturen ooit in een bepaalde vorm is voorgekomen, maar paranormaal zou ik het niet willen noemen, ik zie geen enkele connectie met aura's, praten met bomen, leylijnen, enzovoort. Het placebo-effect van dit soort geneeswijzen kan echter m.i. ook iets waard zijn en daarom zou ik het ook niet direct oplichting noemen, hoewel het wel die vormen kan aannemen omdat ze in feite iets heel anders beloven dan ze kunnen waarmaken met dit soort geneeswijzen.
AWM
14 jaar geleden
Oplichterij vind ik als je iets probeert te verkopen dat niet geleverd wordt. Als ik benzine ga verkopen waar ik van zeg dat je ermee 1 op 100 mee gaat rijden in je auto, dan word ik opgepakt.
Maar ik mag wel geld vragen voor handoplegging en als ik gaatjes in je prik. Vreemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, je hebt gelijk inderdaad, als je het zo bekijkt is het oplichting. Ik heb ook al eerder op GV mijn mening uitgesproken over in hoeverre dit soort niet te bewijzen methodes toegestaan is (hoewel ik daar wel iets voor te zeggen vind, anders zal er ook nooit bewijs komen als de methode nog onderzocht moet worden), maar meer nog mijn verontwaardiging over dat je alles maar mag roepen (in de Jomanda/Sylvia Millecam zaak) en dat je daarmee wegkomt onder het mom van eigen verantwoordelijkheid van het slachtoffer (pardon patiënt), hoewel men duidelijk de indruk wekt dat ... (vul geneeswijze naar keuze in) de absolute waarheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, ik zou graag een kleine correctie op jouw antwoord geven.
Je zegt: "mensen heel graag zouden *willen* dat ze werken"
Als mensen willen dat het werk, dan werkt het vaak ook.
Dit voortgeborduurd op het feit dat gedachten mensen ziek kunnen maken en daaruit dat gedachten mensen ook beter kunnen maken.
Noem het maar placebo-effect, of nocebo-effect.
Cryofiel
14 jaar geleden
@mlodewijk, acupunctuur heeft wel degelijk een zware paranormale component. De werkelijke werking, die berust op het prikken van naalden, is gegeven. De theorieboekjes van de acupunctuur zeggen echter, dat er meridianen bestaan. Die zijn nooit gevonden, en ook het feit dat het geen fluit uitmaakt *waar* je prikt wijst er duidelijk op dat die meridianen niet bestaan. Houd je toch vast aan die magische energiebanen, dan ben je paranormaal bezig. Dat brengt ons meteen op het tweede punt: de energie. Door de meridianen zou energie stromen. Niemand kan uitleggen wat voor soort energie dat is, waar de energie vandaan komt, waar de energie naartoe gaat, hoe ze wordt opgewekt, hoe ze wordt getransporteerd, en hoe ze wordt afgeleverd. Ook dat is dus duidelijk iets paranormaals. Dan zijn er vele stromingen binnen de acupunctuur. Sommige stromingen verbinden deze nooit-geziene energie via chakra's (wat zijn dat dan?) met de kosmos (wat is dat?). Andere kennen geen chakra's en kosmos, maar wel drukpunten. Overigens is het aantal en de ligging van de meridianen afhankelijk van de stroming binnen de acupunctuur. "De" acupunctuur bestaat dus niet; het is echt niet de eenheid die acupuncturisten ons zo graag voorschotelen. Het is een verzameling van losse stromingen die elkaar tegenspreken, en het heeft zekers een sterke paranormale component. (Maar goed, da's mijn begrip. Ik sta natuurlijk open voor andere meningen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, ik wil je even wijzen op de laatste vraag van Ed.
http://www.goeievraag.nl/vraag/energie-genezing-zorgen.35361 En dan mijn antwoord hierop. Ik weet het, het is misschien nog niet bewezen en het staat nog wat ver van je vandaan.
Maar alles wat ik zeg, heb ik zelf ervaren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Jouw antwoord had ik al gelezen. Sorry, maar ik kan er echt helemaal niets mee. Je gebruikt woorden in een heel andere betekenis dan ik eraan geef. Ik raak de draad kwijt, ik volg je niet, ik heb geen idee wat je nu eigenlijk wilde zeggen. Sorry, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem
Paranormaal kan nooit aangetoont worden, want dan heet het plots niet meer paranormaal, maar wetenschap... Paranormaal moet het doen met zaken die tot nu toe nog steeds niet aangetoond kunnen worden...

Leuk hé ALLES...

Dus er is niets overkoepelends, het is paranormaal en op GV is dat intussen ABNORMAAL...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af hoe dit verschil ontstaan is. Waarschijnlijk omdat de twee kampen zo hard tegenover elkaar staan.

Jammer dat daardoor niet een 3e benaming bestaat. Namelijk voor bewezen voorheen alternatieve/paranormale methoden.

Ik geef het maar een naam: Alternatief bewezen methode. Jammer dat waarschijnlijk het woordje "bewezen" vaak weer in twijfel wordt gebracht.
Net zoals acupunctuur door een aantal antwoorden. En dat weer zonder controleerbare referenties.
Die mis ik trouwens ook in jouw vraag.

Ik vind het ook frappant dat ik nooit iemand zie die is overgestapt van de ene naar de andere kamp. In China zijn er toch artsen die geschoold zijn in westerse en TCM methodieken.
Juist die zouden een brug kunnen slaan in de twee kampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Er zijn in Nederland een aantal artsen, ik weet niet hoeveel, die naast hun reguliere praktijk ook, b.v., acupunctuur toepassen, vaak ter verlichting van de pijn of om het genezingsproces te bevorderen. Je mist de referenties in mijn vraag. Het leek mij onnodig, aangezien mijn vraag zich niet richt op het waarheidsgehalte van al dan niet paranormale theorieën, maar op de indeling in groepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt je misschien onnodig, maar een aantal antwoorden zijn hier toch op gebaseerd. En nemen je voorbeeld over. Zelf ben ik wel benieuwd, de een zegt dit en de ander weer dat. Ik geloof erin, dus ik zoek nog referenties.
Hoi Rose, leuke vraag (enorme toelichting!).
Mijn voorstel zou zijn: "Bezieling" of "Het bezielde".
Maar wel met goed begrip: mijn eerste reactie was/is (ook): "KWAKZALVERIJ". Van alle alternatieve geneeswijzen is niet aangetoond dat ze werken, cq is aangetoond dat het geen genezend effect heeft. Dat geldt voor acupunctuur, voor homeopathie, Bach-remedies, licht-therapie, kleurtherapie, gezuiverd water, Jomanda en Jomanda-achtige verschijnselen, paragnosten, healing, chinese kruiden, soorten stenen, klankschalen etc etc. Dat is de feitelijkheid. De wetenschap. Dat wat wij WETEN. En dat is niet anders dan dat het zo is. Dit vergt inzicht.
MAAR NU. Een mens is onlosmakelijk lichaam en geest.
En het terrrein dat de alternatieven raken of overlappen is dat van het geestelijke dat behoefte heeft zich opnieuw te verbinden: het "re-ligare". En dat moet je / mag je van mij, niet afdoen met "lariekoek en onzin", ook al is dat in zijn 3D verschijning het duidelijk wel.
Het is, vind ik, een goede zaak dat mensen zich willen verbinden met 'de kosmos' en het 'onbegrijpelijke' of noem het maar, omdat dat nu juist ons mens maakt.
Alleen: ieder mens heeft moeite om 'het bij zichzelf te houden' en in eigenstandig vertrouwen 'de weg naar boven te zoeken' om zich daarmee te verbinden, en dat met name bij tegenslag en rampspoed. En het gegeven dat 'alternatieven' zeer zelfovertuigd van deze menselijke afhankelijkheid misbruik maken, maakt mij boos.
Het zijn projecties van de eigen kracht op iets anders waarin "geloofd" moet worden, en het is meer dan vanzelfsprekender om het dan veel eerder met het eigen geloof van onze eigen cultuur te doen, dan daar het liefst van zo ver mogelijk projectieschermen voor te zoeken en te vinden. Wat kan ik zeggen?
"Ken Uzelve". Spiegel je niet aan anderen. En zoek jouw bezieling. Als je dat vindt kun je bergen verzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wauw, heel goed! Dikke plus!
rose
14 jaar geleden
Mooi verhaal, dankjewel! De wetenschap. Dat wat wij WETEN. Daar ga ik binnenkort een nieuwe vraag op baseren.