Wat veroorzaakt het wiegen?

Tijdens een sessie komt het soms voor dat mensen beginnen te wiegen, ze gaan heen en weer van achteren naar voren en een heel enkele keer van links naar rechts.
Dat duurt meestal een kwartier en is soms zo sterk dat de mensen bijna van de bank vallen.
Zelf heb ik het ook ondervonden, het begint heel ongemerkt en ineens zie je dat je heen en weer gaat.
Het is onmogelijk te stoppen, je kan zelfs niet eens opstaan!
Het lijkt / voelt of je wordt geduwd.
Wie weet de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welke sessie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eefst ik geef zelf sessie's, waarbij ik mensen help die vastgelopen zijn in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha oke thx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, toen ik de vraag las dacht ik, die is van Ed. Precies mijn vraag Ed.
Als ik ga staan, begin ik bijna direct te wiebelen, te bewegen. Ik kan dit ook sturen.
Overal, of de energie daar extra mooi is of niet. Er is energie en dat wiebelen gebeurt dan vanzelf.

Het beste antwoord

Wanneer je gaat wiebelen, wil dit zeggen dat je lichaam heel aardig in staat is om de energie te laten stromen.
Je kan in meerdere patronen wiebelen. Dit hangt af hoe je aandacht ligt maar ook waar je blokkades op dat moment zich bevindt. Het wiebelen wil ook zeggen dat je bezig bent met genezing. Want de energie stroomt vanzelf naar die plekken die aandacht nodig heeft.

Nu het antwoord zelf:
Je wiebelt omdat de energie spiraalvormig is. De energie komt dus spiraalvormig je voeten binnen, door je benen, bovenlichaam naar je hoofd. Maar ook komt energie binnen via je kruin en via je handen. Alle poorten zijn zowel binnenkomende poorten als uitstralende poorten.
In je lichaam krijg je meerdere energiecentra's. De Dantien is de grootste. Alle energie is spiraalvormig en in een centrum draaien de meerdere energiestromingen in rondjes om elkaar heen en worden 1 geheel.
Je krijgt dus meerdere rondjes in je lichaam in de centrums, plus het spiraalvormige stromingen. Je kan je voorstellen dat je dus elke keer anders beweegt en bij je dantien waarschijnlijk cirkelvormig beweegt.

Mocht je bewegen op deze energie, dan kan je blijven staan zolang je wilt. Je kan blijven wiebelen zolang je wilt, uren zonder moeite. Het gebeurt, maar jij blijft de baas. Jouw geest is de baas over de energie. Dus kan je stoppen wanneer je wilt.

Ik ken hiervoor een mooie QiGong oefening, die precies jouw omschrijving doet. Een hele sterke geneeskracht heeft deze oefening.
In de begin fase is de beweging nog klein. Daarna kunnen de bewegingen ongecontroleerd groot worden, soms te groot dat je bijna omvalt. Daarna worden de bewegingen weer kleiner, totdat je zo kleine worden dat je amper ziet dat je beweegt. Maar binnen je is die beweging juist nog groter geworden (te groot voor je fysieke lichaam). De fases die ik beschrijf duren jaren voordat je ze doorloopt.
Grote QiGong meesters zie je bijna niet meer bewegen (uiterlijk), Alleen maar uiterlijke hele kleine bewegingen, maar binnen in is die beweging nog veel groter dan dat uiterlijk mogelijk is.

De energie controleert jouw lichaam en je geest controleert de energie. Je zegt dat je niet eens meer kan opstaan, dat is in fase 2 zeg maar. Weet dat je geest de baas is. Als je wilt stoppen is dat je geest die stuurt. Het zal dan gaan stoppen (natuurlijk niet direct ala minuut.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat is nu een antwoord waar ik wat aan heb, dank je wel, maar er blijven natuurlijk vragen.
Er is een plek in de grot, minder dan 1 vierkante meter groot, waar nog iets bijzonders gebeurt, met energie.
Allereerst hebben we er een paar keer, dus niet alleen ik, er een donker grijze, bijna zwarte wolk gezien boven die plek, een halve meter hoog.
Als je daar gaat staan, je sluit je ogen, wordt je sterk naar achteren geduwd, althans zo ervaar je het, het is soms zo sterk dat je de persoon die er staat moet tegen houden, hij lijkt dan naar achteren om te vallen.
Kan je dit ook verklaren, jij weet hier veel meer van dan ik!
Jammer dat ik de reactie's van Cryofiel hier mis, hij leest ze wel, oh Rota ook voel ik.
Ik kom volgende week met nog een vraag, die volgens mij kan bewijzen dat deze energie echt is.
deze gaat al erg ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik ben ook op plekken geweest waar je op 1 vierkante meter veel energie voelt.
Ik ben ook in de buurt van Strafa geweest in Schotland. Een eiland waar de rotsen volgens een bepaald 6 kantige stafen zijn ontstaan.
Net zoals kristallen ontstaan door de invloed van de energie op dit plek.
http://static.panoramio.com/photos/original/1464045.jpg De plek die jij bedoeld is naar mijn idee een eeuwenlange ophoping van kristalvorming achtige energie. Die daardoor zo gecentreerd is, dat je echt op een klein oppervlakte kan voelen. Over die zwarte wolk en het naar achteren getrokken voelen. Daar krijg ik de volgende gedachten over:
Zelf heb ik eens meegemaakt dat ik wandelde en dat ik opeens merkte dat ik in mijn rug geduwd werd. Alsof ik ook sneller moest gaan lopen. Iets moest inhalen of een bepaalde gebeurtenis moest ontwijken of tegemoet komen. Als ik niet zo snel was gelopen, was me misschien iets naars overkomen. De duw in de rug voelde als een bescherming.
Jouw gebeurtenis doet me deze ervaring herinneren. Dat heeft iets te betekenen denk ik. Ook associeer ik de donker grijze, naar zwart toe, wolk als is negatiefs. Dat je wordt weggetrokken als je in deze energie staat, lijkt mij een bescherming. Misschien is het je gids die je wegtrekt van deze donkere plek, die je wil beschermen. Ik vraag me dus af of je onderscheidt kunt maken in goede energie en slechte energie voor deze plek. Vraag eens aan je gids of mijn verhaal zou kunnen kloppen. Ben reuze benieuwd naar je volgende vraag, stuur je me een PB zodat ik hem niet mis? PS: Mooie muts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, Te veel energie kan ook wel eens niet goed zijn.
Ik heb in een latere periode wel eens QiGong vormen gekregen die nooit aan een beginner gegeven mogen worden. Omdat deze QiGong zo sterk zijn, dat het lichaam en geest is op een bepaalde niveau moeten zitten.
De energie is dan te krachtig en te verfijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gd. Ik heb je antwoord even gemist, ben met mijn boek bezig.
De ruimte in de grot is een afgeschermde ruimte er kunnen geen negatieve energiën in komen (het contact met jouw is ineens veel sterker!)
Wat wil je vragen? Ga even verder waar ik was, in deze ruimte kunnen alleen negative energiën binnen komen die de mensen zelf meenemen, komt nog wel eens voor.
Maar die speciale plek in de grot kan eigenlijk niet negeatief zijn, een donkere wolk ervaar ik normaal wel als negatief, maar niet in de grot. Ga het nu aan mijn gids vragen.......................... Martin (gids), zegt dat het een restant is van negatieve energie van voor de grot er was. Het is een soort testen of je zelf sterk genoeg bent, het is het laten voelen dat het er nog steeds is....... Als ik er ga staan met mijn ogen dicht, ervaar ik beweging, onrust, het voelt niet slecht en niet goed en vooral dat niet goed begrijp ik niet helemaal, want in de grot ben je binnen, je voelt je er thuis, beschermd.
Het gevoel in de grot is vaak totaal niet te beschrijven, zo overweldigend, als je, je laat gaan drijf je gewoon weg naar je onderbewuste, je hele lichaam tintelt en vibreert, je gedachten staan stil en niets moet meer.
De tijd nadert dat we elkaar gaan ontmoeten ( Martin)
Wauw, wat een gevoel ineens, wat een bevestiging.
Wat moet ik hiermee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ik merkte dat je online was. Dus ik hoopte dat we verder konden gaan. Mijn gevoel klopt dus. De energie is negatief. Als het een soort test is, dan is deze test voor ervaren energie gevoeligen.
Je verbaast me enigszins Ed, je zegt dat je onrust ervaart. Dit is voor mij juist een teken dat iets slecht is, iets negatief. Jij ervaart het als neutraal, niet slecht, niet goed. Ook moet je eens heel goed gaan navoelen. Die grot bestaat al heel lang. Jij hebt hem ontdekt voor jezelf. Wat is het wat positief is aan die grot. Dat je hem ontdekt hebt, een afgelegen plek waar je niet gestoord wordt? Nogmaals je gedachten zijn heel krachtig, je kan daardoor wel eens denken dat het positief is. Ook jouw gids dat er negatieve oude energie is. Dit krijg ik nu binnen nu ik dit schrijf: De grot is misschien wel een soort gevangenis voor deze energie. Zodat de energie niet los kan komen en zich kan verspreiden. De test die Martin aangeeft is goed, daar twijfel ik niet aan. De test is wel voor zeer ervaren personen. Zodanig ervaring om de energie positief te maken en aan te voelen wanneer het genoeg is. Ik zou voorzichtig zijn om onervaren mensen hier naartoe te brengen.
Wanneer iedereen overladen is door de ervaring, zullen weinigen achteraf zeggen dat ze toch een pijntje, een ziekte hebben gekregen.
Een test wil ook zeggen dat je er wat van moet leren. Wat leert die energie in de grot? Ook een ingeving: Ben je moe als je de grot verlaten hebt, of ben je juist energiek? En dan niet energiek van de adrenaline. Of van de groepsoppeppen.
Hoe voel je je als je alleen bent? Als we elkaar gaan ontmoeten, dan zal dat zijn omdat we samen een diepere betekenis mogen ontdekken. Ik ben intussen wel mobiel geworden, al is onze afstand nog steeds ver weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gd. ik moet zo weg voor een verjaardag, wel vertel ik even iets van de grot wat je moet weten.
In 1998 heb ik op een landbouwakker een natuurpark aangelegd, er was dus alleen maar een akker met zeeuwse klei.
In dat park heb ik een grot gemaakt waar mensen kunnen zitten en schuilen als het regent.
Het moest het eindpunt zijn van rondleidingen die ik hier geef, later bleek de grot boven op een krachtige leylijn te staan, dat was het begin, nu is het in 11 jaar een sterke krachtplaats geworden, waar vanalles gebeurd.
Kom er vanavond nog op terug, kan laat zijn.
Wil je mij een p.b. sturen van hoe het met je is, het veroorzaakt bij mij veel emotie.
gaat de anderen even niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gekregen wat ik vroeg. bedankt

Andere antwoorden (9)

Normaal heb je al je spieren onder bewuste of onbewuste controle. Bewegingen vinden gecontroleerd plaats. Tijdens een sessie laat je de controle bijna helemaal los, waardoor spieren in hun eigen dynamiek samentrekken en ontspannen. Dat leidt tot wiegen. Het feit dat je dat zo krachtig voelt komt omdat je het zelf niet met een kracht/spierspanning overschaduwt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1: de concentratie lijkt zo sterk te zijn dat het normale bewustzijn, ook van het lichaam, lijkt te worden ondergraven en normale reacties m.b.t. het evenwicht worden vertraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar het is meer dan dat. Wiegen is meer dan te laat het evenwicht herstellen. Het wiegen *zelf* wordt veroorzaakt door een kracht die niks met het evenwicht te maken heeft, maar met iets autonooms.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk ook dat het niets met evenwicht te maken heeft, het lijken krachten buiten het lichaam om, zelfs buiten het bewustzijn om.
Mensen die het overkomen hebben het eerst zelf niet in de gaten, waarschijnlijk omdat hun bewustzijn op dat moment al sterk afgenomen is en ze hun omgeving nog nauwelijk waar nemen.
Dat komt vermoedelijk omdat er zoveel aandacht gaat naar de sessie, dat er geen hersencapaciteit meer overblijft om de signalen van 't evenwichtsorgaan om te zetten in correcties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het zelf van vroegere meditaties waarbij ik nog niet zo gefocussed was, en mantrazingen.
Maar het is bij mij altijd heel subtiel, dat je niet meer kan opstaan ervan is bij mij echt niet het geval.
Ik denk dat wij van nature geen stilstaande energie hebben/zijn, maar een bewegende. Als een soort voortdurend stromende cirkel. En dat wij in ons dagelijks leven in een staat van zijn zijn waarbij we onze energie een soort van vastzetten. Omdat we moeten focussen op dingen, om iets gedaan te krijgen.
En dat als je in een andere staat van zijn bent, waar je niet meer zelf alles stuurt maar het laat stromen, het dan weer gaat stromen in op een manier die goed is voor je op dat moment. Alsof je ziel alles op een zachte manier in harmonieuze beweging brengt, draaiend om je kern, helend.
Mja, klinkt zweverig, ik weet t. Maar zo voelt het voor mij.
Maar wie weet heeft het inderdaad meer te maken met spierspanning of evenwichtsorgaan zoals andere mensen zeiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kundalini...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer al een tijdje kort maar krachtig te antwoorden, maar jij spant wel de kroon. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
..is een spirituele kracht in de mens zelf.....
.......google......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de vertaling, Ed. Maar ik zie trouwens niet 't verband met wiegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth... Ik span de kroon... (en Ik is degene die deze woorden leest, :-)) @EdDijst... De levenskracht zelve... dat is kundalini...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank
Als leek denk ik dat het komt omdat wiegen rustgevend is.
Als je alles los laat blijft het wiegen over als een geruststelling dat alles goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf wiegen geeft een veilig en warm gevoel.
Denk maar even aan je kindertijd. Je moeder wiegde je in haar armen als ze je trooste (als je verdrietig was) of als ze je in slaap wiegde (warm en veilig) Daar komt het wiegen van jezelf vandaan. Ik denk mensen gaan wiegen tijdens zo'n sessie omdat er emoties loskomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou misschien best wel kunnen, maar je gaat als volwassenen in en vreemde omgeving bij vreemde mensen toch niet zo maar zitten wiegen?
Meestal is er geen duidelijke oorzaak voor aan te wijzen.. Repeterend gedrag, zoals heen-en-weer wiegen en met de handen slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk gaan mensen terug naar (onbewuste) reflexen uit hun kindertijd: als kind wiegde ik mijzelf ook in slaap of tot rust.
Ik kan me voorstellen dat je daar in een sessie weer op teruggrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het wiegen wordt de energie geharmoniseerd, Het ontstaat als je meer in je energie lichaam zit dan in je stoffelijke lichaam. Je denken is dan op een laag pitje. Je laat je meevoeren op de stroom. Het ritme van je lichaam, van je zijn.
Als de golven van de zee op het strand. De beweging van de pendel.

Door op je ritme te bewegen ontstaat er een betere afstemming van lichaam en geest, je bent meer één.

Ik denk dat je geduwd wordt door jezelf, zoals de golven door zee. De oorzaak is dus volgens mij je eigen ritme.
Dat veel mensen bij elkaar op het zelfde ritme bewegen, is omdat de energieën zich op elkaar en de omgeving afstellen, door in een gelijk ritme te leven is er harmonie.
Ontstaat er een geheel, vormen ze een eenheid als groep.

Boven op een leylijn kun je niet anders dan het ritme van de lijn aannemen, die zijn veel te sterk om tegenin te gaan.
Ook muziek heeft een heel sterk effect op je ritme.

Wat dus de precieze oorzaak is kan ik niet zeggen, dat is afhankelijk hoe je het bekijkt, en of je eigenlijk wel één ding uit een geheel kunt pakken.