Wat is racisme eigenlijk?

Een paar weken geleden kwam ik in een discussie op internet over de woord 'racisme'. Ik lees de gebruikelijke argumenten die worden gebruikt in een discussie over racisme: 'Het is slecht', 'Iedereen is gelijk', 'Racisme is taboe', enzovoort ik afgesproken op het eerste. Natuurlijk racisme is slecht, een immigrant net als ik moet het weten. Maar na het lezen meer en meer meningen, begon ik op de vraag van een paar dingen .. Wat is racisme eigenlijk? Als we gelijk zijn, waarom zijn we zo gevoelig over het onderwerp? Waarom is het zo verschillend van andere beledigingen? Wie hebben allemaal besloten om zich gekrenkt te voelen wanneer zij worden geconfronteerd met racisme? Wat is racisme eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Discriminatie is onderscheid maken tussen personen op eigenschappen waar die personen zelf verder niets aan kunnen doen. Bij racisme is dat onderscheid het "ras" van die persoon. Ras is een ouderwets begrip waarmee sommigen de mensheid proberenden te groeperen naar lichamelijke en erfelijke eigenschappen. Moderne wetenschappelijke ontdekkingen laten echter zien dat de verschillen tussen deze zogenaamde "rassen" kleiner zijn dan de verschillen binnen deze groepen. Niemand is dus gelijk. Zelfs eeneiige tweelingen zijn niet helemaal gelijk. Maar iedereen is wel gelijkwaardig: iedereen is even veel waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (8)

racisme is het uitsluiten/benadelen van mensen om hun ras, omdat ze een ander uiterlijk/kleurtje hebben.
mensen voelen zich hier logischerwijze door gekrenkt, want het gaat om uiterlijkheden waar je niets aan kan veranderen, als je dat al zou willen.
racisme is dom en kortzichtig.
14 jaar geleden
Racisme is angst voor het onbekende...

Het ligt zo gevoelig omdat iedereen wel wat onbekends herkent in racisme... Niemand heeft geen angst voor het onbekende...

Angst voor het onbekende, niets meer, niets minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is iemand persoonlijk veroordelen op iets wat normaal binnen een bepaalde groep door anderen wordt gedaan.

Bijvoorbeeld terroristen hebben ons een beeld in ons hoofd geplaatst, waardoor wij denken dat elke moslim dit beeld heeft.

Of dat elke homo aids heeft, omdat homoseksuelen als eerste deze ziekte kreeg.

Zoals XiniX zegt, is de onderliggende emotie: Angst.
Bang dat onder een hele massa moslims, 1 terrorist zit.

Bang dat die ene home waar jij contact mee "moet hebben", aids heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is je eigen ras specialer vinden dan een ander ras en iemand van eenras daarom benadelen. Aangezien door het verloop van tijd geen authentiek ras meer is is het uit den boze om hier nog aan mee te doen. Vaak kun je het al niet meer zien, en dan is er toch geen sprake van racisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is gebaseerd op een totaal verkeerd beeld
dat er bij mensen rassen zouden zijn. DAT IS ONZIN.
Bij mensen heb je alleen varieteiten geel zwart of blank en mengvormen daartussen.
Juist "gemengde"kinderen hebben minder kans op
gendefecten, omdat vader en moeder zo verschillend zijn en de kans op eenzelfde chromosomale afwijking bij moeder EN vader is dus zeer gering.
Alles waar racisme op gebaseerd is, zijn hersenspinsels, afgunst, gebrek aan kennis/inzicht en andere onzin.
Het zegt veel meer over de persoon van de racist zelf
dan over zijn haat-veld.
Ik begrijp racisten dan ook totaal niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme is - heel kort gezegd - 'niet ons'. Wat je verder ook onder 'ons' wil verstaan. Dat kan je gezin zijn, je groep, je kleur, je religie enz. Het gevaar is vooral daar, waar groepen zich verzamelen met dat 'ons'-gevoel. Dat 'niet ons'-gevoel wordt dan als vanzelfsprekend aangenomen. Dan heb je racisme pur sang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme betekent dat bepaalde (groepen) mensen als minderwaardig gezien of behandeld worden op basis van hun huidskleur, afkomst of culturele achtergrond. Het is een vorm van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hitler deed zijn uiterste best een 'ras' van 'Ubermenschen' te creeren: het 'Arische ras' - blond, blauwe ogen, blank en athletisch. Alle mislukkelingen zouden moeten worden omgebracht.
Alle niet tot dit 'ras' behorende mensen zouden worden verdeeld in 2 groepen:
- 'nuttelozen' (joden, zigeuners, gehandicapten of zwakkeren): die moesten worden omgebracht;
- nuttige 'mindermensen': die werden slaven van die 'supermensen'. Je moet per slot van rekening personen houden om het vuile werk op te knappen.

Dat is de ultieme vorm van racisme en het is waanzin. En dat krijg je als je mensen in hokjes wil plaatsen op grond van uiterlijke of culturele kenmerken.

Oh, de term 'mindermensen' heb ik zelf verzonnen maar dat is om het te verduidelijken. Ik heb Mein Kampf niet gelezen dus ik weet niet precies wat de juiste term voor de anderen was.