Wat is de betekenis van drie ingemetselde vissen?

Bij het verbouwen van onze 200 jaar oude molen in de Franse Ardennen vonden we drie gedroogde visjes in een potje, ingemetseld in een muur. Wie weet de betekenis van dit bijgeloof? Is het beschermend, verdrijvend of onheilspellend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Zagen de visjes er zo uit? Dan is het onheilspellend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er niet zeker van maar volgens mij is het een oud gebruik waarmee werd gevraagd om het desbetreffende huis te behoeden voor honger en armoede...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drie visjes staan soms voor de heilige drieeenheid of ook wel voor st. Pieter (Petrus). Ze zullen dus wel bescherming hebben moeten afsmeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel het vis symbool van de gemeente Lith NB.

Het wordt uitgereikt aan een organisatie of persoon die zich op een bijzondere wijze heeft ingezet voor de gemeente, of bewoners van de gemeente Lith.

Het is een bijzondere onderscheiding en afhankelijk van de grootte en belangrijkheid van de bijdrage krijgt men of de schaal met de vis(sen) of een metalen beeldje.