Dat hangt af waarin je geloofd

Karma is een Sanskriet woord en betekent handeling en verwijst naar activiteiten die we verrichten met lichaam, spraak en geest. Deze activiteiten laten indrukken of zaadjes op onze geestesstroom achter, die rijpen tot ervaringen wanneer aan de juiste voorwaarden wordt voldaan. De zaadjes van onze activiteiten gaan met ons mee van het ene leven naar het andere en gaan dus niet verloren. Als we echter geen oorzaak of karma creëren voor iets, dan zullen we ook de gevolgen niet ervaren: als een boer geen tarwe zaait, zal er ook geen tarwe groeien.

Als een gemotiveerde activiteit pijn en ellende tot gevolg heeft voor anderen, dan wordt het een negatieve, destructieve of ondeugdzame activiteit genoemd. Als een activiteit bewust gewild geluk veroorzaakt, wordt hij positief, constructief of deugdzaam genoemd. Activiteiten zijn niet inherent goed of slecht, maar worden alleen zo genoemd overeenkomstig het gevolg dat ze veroorzaken voor degene die de actie doet. Positieve acties veroorzaken prettige ervaringen voor de dader, en negatieve acties veroorzaken problemen en negatieve ervaringen voor de dader.

De werking van oorzaak en gevolg op onze geestesstroom is wetenschappelijk. Alle gevolgen ontspringen uit oorzaken die in staat zijn hen voort te brengen. Als we appelzaadjes zaaien, zal er een appelboom groeien en geen Spaanse peper. Als we Spaanse peperzaadjes zaaien, zal er Spaanse peper groeien en geen appelboom. Als we positieve activiteiten verrichten, zal geluk volgen en als we negatieve activiteiten verrichten, zullen problemen het resultaat zijn. Alle geluk en voorspoed die we in ons leven ervaren, zijn dus veroorzaakt door onze eigen positieve activiteiten in het verleden. Evenzo zijn al problemen veroorzaakt door onze eigen destructieve activiteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met dank aan het Maitreya instituut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemachtig goed antwoord !

Andere antwoorden (7)

Alles staat met elkaar in verband, alles is relatief t.o.v. elkaar, alles heeft met al 't andere te maken. De vraag is dus in welke mate, maar ook vanaf welke kant je 't bekijkt.
Je kan best een goed karma hebben en je daardoor gelukkig voelen. Maar dat houdt 't niet tegen dat je bijv. onder een bus kan komen. Daar zit geen direct oorzakelijk verband tussen. Maar een goed karma kan voor jezelf dus wel 'meer geluk dan gemiddeld' betekenen in de zin van de mate waarin je je gelukkig kan voelen. (Er zijn dus eigenlijk sowieso twee soorten geluk.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee karma heeft met geluk te maken...

Karma is een van de meest verkeerde begrippen, na God en Liefde...

Karma is dat wat je had kunnen doen, maar nagelaten hebt, en dat wat je hebt gedaan, maar beter had kunnen laten... Zo simpel en eenvoudig is het... En als je je nooit aan beiden regels van karma schuldig gemaakt hebt, dan hoef je niets te ondernemen om het weer goed te maken... En wat voel je als je niets meer MOET doen, geluk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen.Geluk komt zich aanbieden als alles in evenwicht is.Als je het in het minst verwacht.En geluk is een blijver.Ook al gebeuren er "ongelukkige" dingen, je geluk is verzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net waar je in gelooft. Karma ligt wel gecompliceerd. Misschien heb je, in dit of een vorig leven, wel iets goeds gedaan, waardoor je bepaalde gelukkige dingen die je nu overkomen hebt 'verdiend'. Van de andere kant kan deze gedachtengang ook ontzettend kwetsend zijn voor mensen die veel ongeluk meemaken, omdat ze daardoor het gevoel krijgen dat het hun eigen schuld is geweest dat ze dit mee moeten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karma is het uit evenwicht zijn van je acties, als je iemand een klap geeft zal die klap uiteindelijk bij je terug komen. Evenzo met positieve acties. Dit kan zich over meerdere levens uitstrekken.

Geluk kan in zoverre met karma te maken hebben, dat het kan zijn voortgebracht door positief karma dat je hebt opgebouwd. We hebben het hier wel over een bepaald soort geluk (ook mazzel valt hier onder).

Je hebt ook altijd nog het geluk dat niet afhankelijk is van de omstandigheden, maar van de manier waarop je in het leven staat. Dat heeft volgens mij niets met karma te maken. Al is het erg moeilijk om op een positieve manier in het leven te blijven staan als er erg veel slecht karma op je terug keert (je continu pech hebt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn optiek is karme boete doen.

Als je wat slechts doet, bouw je karma op. Je zult moeten boeten om wat je gedaan hebt.
Dit kan ook nog een overblijfsel zijn van vorige levens.

Geluk kan dus nooit met karma te maken hebben. Als je geluk hebt, is dit geen boete doen, dus ook geen karma.

Karma zijn bijvoorbeeld: ziektes, ongeluk, mensen die spontaan tegen je uitvallen.
Het kan zijn dat je karma vrijwel direct aflost (op iets wat je gezegd hebt) of waar je later wat terug van krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wel op het uitblijven van karma.
Er is een wet van wie zaait zal oogsten, het oogsten kan natuurlijk na je dood zijn als je in het hemelrijk aankomt.
Daarom zie je heel vaak dat mensen op hun sterfbed nog proberen alles wat ze fout hebben gedaan te herstellen, om rustig heen te kunnen gaan.
Alles wat je met liefde zult herstellen, brengt natuurlijk ook een zekere mate van geluk.
Mijn advies is leef zo liefdevol mogelijk.