Ik weet niet of je door het lezen van boeken je spiritualiteit kunt ontwikkelen (wat bedoel je daar precies mee?), maar ik weet uit eigen ervaring dat je wel je kennis over spirituele zaken kunt vergroten.
En door het lezen van boeken ben ik ook in aanraking gekomen met technieken of mensen waardoor ik me verder kon ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lezen van deze boeken zou je kunnen laten openstellen voor spiritualiteit, wat maakt dat je het weer sneller kunt ontwikkelen -denk ik.

Door het lezen erover verruim je je kennis, stel je je ervoor open om er meer over te begrijpen en ontneemt het eventueel ook je laatste restje twijfel over het bestaan erover.

Het zorgt ervoor dat je over spiritualiteit gaat nadenken, en door er op die manier mee bezig te zijn ben je zeker op de goede weg om je erin te kúnnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik niet. Ik sta heel erg open voor bepaalde spirituele ervaringen. Maar die komen vaak toevallig dan dat ik een boek lees. Je hebt die 6e zintuig of je hebt het niet. En het is maar net hoe sterk je er in gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
claudiatje, iedereen heeft een zesde zintuig, het is geen kwestie er wel of niet in geloven.
Het kan je gewoon overkomen.
Door boeken te lezen zul je wel spiritueler worden. Waarom niet. Een beetje spiritualiteit is toch een beetje. En alle beetjes helpen.

Door boeken te lezen wordt je aangesproken tot de stof (of juist niet), en daarover ga je weer praten. Het balletje rolt nu eenmaal zoals het rolt.

Iedereen beloopt zijn eigen weg. Daarom zijn er zoveel soorten van spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je al een"gelovige"bent kan dat. Mensen die niets met spiritualiteit hebben,zullen na het lezen van pakweg 42 spiritualistisch boeken evenveel spiritualiteit hebben als een closetrolhouder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen weleens dat spriritualiteit in jezelf zit, dus dan lijkt het me dat je het uit jezelf verder moet ontwikkelen.Tik anders het woord in en kijk wat er te koop is op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar het kan ook tijdens de stripverhalen van Asterix...

Maar als je een goede neemt, dan zou dat kunnen helpen, maar het maakt niet uit welke boeken je leest en welke meester je hebt, maar wat voor leerling je bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als je zelf al min of meer spiritueel bent, dan kan het lezen over spirituele zaken een spirituele groei betekenen.
Maar dat doet het bewust bezig zijn met dit soort zaken natuurlijk ook.
Je hele omgeving, kan er invloed op hebben en zeker de natuur.
Maar het lezen over spirtuele zaken kan ook een tegenovergestelde invloed hebben, het te graag willen weten, te graag willen leren, kan heel negatief zijn.
Zo negetief dat men er niets meer mee te maken wil hebben.
Soms is het een slechte ervaring, een droom, een visioen, een gevoel, waardoor men angst krijgt voor het spirituele, een afkeer van al dit soort zaken.
Dat soort mensen zien we hier op g.v. ook.
Dus veel lezen over het spirituele is geen garantie dat men het ook verder ontwikkelt.