Is het om tot een positieve innerlijke gemoedstoestand te komen, beter introvert of extravert leven te leiden?

Extraverten zijn volgens sommige sociaalpsychologische studies gelukkiger en beschikken over meer zelfvertrouwen (zelfverzekerd) dan introverten.

Mogelijk hangt dit samen met het feit dat in de westerse wereld extraversie wordt gezien als een positieve (of wenselijke), en introversie als een negatieve (of minder wenselijke) eigenschap.

Extraversie hoeft echter niet altijd een voordeel te zijn. Zo is namelijk gebleken dat introverten meer succes hebben in academische beroepen, die misschien voor de extravert te weinig uitdaging bieden. Ook blijken extraverte jongeren sterker de neiging hebben tot delinquent gedrag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Introvert_en_extravert

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

extravert, ik ben daar zelf met een beroep als freestyle snowboarder het levende bewijs van. Altijd als ik daarover begin is de enige reactie die ik krijg, wat een fantastisch leven heb jij, dat zou ik ook wel willen. Deze mensen zijn voornamelijk introvert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij voelt je goed als andere zich met jou willen vergelijken, eigenlijk...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het voelt goed als anderen zich met mij willen vergelijken. Het voelt in iedergeval beter dan dat mensen zeggen van, zoals die jongen wil ik echt niet zijn. Ik denk dat een bevestiging krijgen van iets voor veel mensen voldoening geeft. Ik heb nooit met mijn antwoord iets willen zeggen van kijk nou hoe tof ik ben. Excuses als ik een arrogante of verwaande indruk heb gemaakt, dat is nooit de bedoeling geweest want zo ben ik ook helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat mensen die introvert zijn net zo gelukkig kunnen zijn als mensen die extravert zijn. (zeker toen ik er langer over nadacht.) Toch denk ik dat veel mensen opkijken of bewondering tonen voor extraverte mensen.
Ik denk dat je een positieve innerlijke gemoedstoestand het beste kunt bereiken door je zo te gedragen als je qua karakter bent.

Ben je introvert, dan moet je jezelf dwingen om extravert te doen. Het wordt een trucje en het kost moeite.

Hetzelfde geldt voor extraverte mensen die zichzelf zouden moeten dwingen introvert te doen. Het wordt een trucje dat grote moeite kost.

Doe zoals je bent, dat geeft de grootste kans op geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij zeer persoonlijk. Zelf voel ik mij het gelukkigst als ik heerlijk rustig thuis ben met een mooi boek, of samen met mijn gezin naar een mooie film kijk.
Natuurlijk komt dat niet flitsend over, meestal wordt dat maar saai gevonden. Maar mij geeft het een positieve innerlijke gemoedstoestand. Alleen zie je dat niet aan de buitenkant, ik maak anderen daar doorgaans geen deelgenoot van.
Ik zou me doodongelukkig voelen als ik steeds met anderen allerlei "leuke" dingen moet doen.

Ik hoef niet bewonderd te worden, dat geeft mij veel te veel het gevoel om te moeten presteren.
Het lijkt mij heel vermoeiend om zo`n enthousiaste extravert te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag.

Hier is een persoonlijk antwoord. Ik ben een van nature vrij introverte persoon van wie allerlei extraverte kenmerken pas later tot ontwikkeling kwamen.
Hierbij vraag ik me vaak af , is introvert / extravert een aangeboren, of een door opvoeding en omstandigheden verkregen eigenschap.

Introverten hebben niet per sé anderen nodig om gelukkig te zijn . Ze zijn wat dat betreft zelfstandiger , kunnen gelukkig zijn met hun hobbies, hun werk , hun studie en de andere elementen in hun leven.
Het is wel prettig als er een paar goede vrienden in hun leven te hebben , het hoeven er niet zo veel te zijn , als ze je maar respecteren en begrijpen.

In werk en studie kunnen introverten zich sterk focussen en concentreren op waar ze mee bezig zijn. Daardoor kan onderzoeks gericht werk goed door introverte mensen gedaan worden. Ook schrijvers of kunstenaars bijvoorbeeld hebben dat voordeel als ze introverte mensen zijn.

Extraverten kunnen wel weer beter met sociale contacten overweg , ze functioneren goed in groepen en kunnen groepen leiden. In rollenspelen zullen ze snel hun rol en vermogen tot leider oppakken. Ze durven veel in sociale omstandigheden en in groepsverband.
In beroepen waar je mensen als klant hebt , bijvoorbeeld verkoper , of adviseur in een adviesbureau , of als people- manager is het gunstig om extravert te zijn.

Ik denk dat extraverte mensen makkelijker een relatie beginnen en sneller mensen aantrekken. Maar introverte mensen komen meestal toch ook wel hun "levensmaatje "of grote liefde tegen en kunnen dan erg betrouwbaar blijken in de relatie met de ander .
Extraverten zoeken toch wel vaker de "thrill" van het nieuwe, ook in relaties.

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja , antwoord op de vraag . Introvert omdat je denk ik minder op oordelen en positieve feedback van anderen bent aangewezen om je gelukkig te voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt tot een positieve innerlijke gemoedstoestand als je datgene doet, wat het dichtst bij je ligt. Hiervoor hoef je m.i. niet perse introvert of extravert te zijn.

Een rol spelen ligt altijd ver van je af, dus iemand die introvert is zal zich niet volledig op zijn gemak voelen in een extraverte rol, en andersom. Blijf altijd dicht bij jezelf, dat geeft de diepste innerlijke gemoedsrust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Innerlijke gemoedstoestand.
Dat wil zeggen dat je vrede met jezelf hebt. Je hebt vrede met de zaken die goed zijn. Maar ook met de zaken die jij niet goed vindt. Vrede met je verleden en je trauma's.
Introvert en extravert zijn overlevingsmechanismes die je van jongs af aan hebt ontwikkelt.

Bijvoorbeeld als je ouder veel ruzie maken (of een hele dominante vader of moeder), wil jij niet gezien worden en zal je eerder geneigd zijn om te schuilen. Je wordt introvert.
De andere kant is dat als je ouder je niet de juiste aandacht geeft, zal je meer moeite moeten doen om de aandacht te pakken. Je wordt meer extravert. (of een komiek)

Innerlijke vrede: Je bent niet introvert, maar ook niet extravert.
Innerlijke vrede: Je bent introvert EN extravert.
Je bent volledig in balans, dus van beide even veel. YinYang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad, dat wou ik net zeggen. een en hetzelfde persoon kan soms intravert soms extravet zijn, en soms zus gelukkiger dan zo of andersom. heeft weining mee te maken met innerlijke balans, het is er of het is er niet... of je nou intra of extra bent
Ik denk dat 1 van de belangrijkste dingen die je als mens hebt eigenwaarde is.
Eigenwaarde bestaat uit een aantal componenten (ik kom tot nu toe op 7) zoals kennis, eigenschappen, bezit.

1 van de manieren waarop we met onze eigenwaarde omgaan is het manifesteren er van.
Zo heeft iemand bijvoorbeeld een klassieke auto. Als iemand daar veel waarde aan hecht dan zou hij daar mee naar concoursen kunnen gaan en er mee showen.
Maar iemand die een postzegelverzameling bezit vindt het prachtig om op een regenachtige zondagmiddag die eens door te bladeren zonder daar anderen mee "lastig te vallen".

Het eerste noem ik extraverte manifestatie, het 2e geval introverte manifestatie.
Het komt er op neer dat iedereen een andere behoefte heeft om met die manifestatie om te gaan.

Mijn conclusie: als je niet op de juiste manier omgaat met je manifestatiebehoefte dan levert dat frustratie op en daar zit''m de ongezonde kneep.

Voorbeelden van manifestatie-frustratie:
- kleine Jantje die tegen zijn wil maar steeds zijn kunststukje (wat dan ook) moet opvoeren voor visite. Hij heeft daar helemaal geen zin in.
- iemand zou graag (heeft er behoefte aan) zijn schilderijen exposeren maar heeft het lef niet om actie te ondernemen.