Hoe oud is het geloof in nieuwetijdskinderen?

Sinds een jaar of tien hoor je veel over de zogenaamde nieuwetijdskinderen. Zij zouden zeer wijs zijn, heel gevoelsmatig ingesteld, en alleen dat doen wat spiritueel gezien nuttig is. Ze zouden een voorbode zijn van de naderende nieuwe tijd (Aquarius?).

In alle teksten lijkt het of nieuwetijdskinderen sinds een jaar of tien bekend zijn, maar ik ken ze van bijna 35 jaar geleden. Toen las ik een spannend kinderboek over nieuwetijdskinderen, die telepathisch met elkaar communiceerden, en die de eersten waren van een nieuwe generatie die de wereld zou gaan verbeteren.

Hoe oud is het geloof in nieuwetijdskinderen nu werkelijk?

Toegevoegd na 4 dagen:
Dank voor alle antwoorden.

Ik kom tot de volgende slotsom:

De huidige aanhangers van nieuwetijdskinderen doen alsof het iets is van de laatste tijd. Dat hoort bij hun geloof in de "nieuwe tijd".

In werkelijkheid worden nieuwetijdskinderen al sinds de jaren '70 herkend.

Kijken we nog verder terug, dan zijn ze er altijd al geweest, maar werden ze niet als zodanig benoemd. Vaak zelfs niet eens herkend.

Samenvattend: niets nieuws onder de zon dus, het enige dat is veranderd is de populariteit van het nieuwetijdsgeloof onder sommige ouders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nieuwetijdskinderen? bedoel je indigo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en trouwens
hoe komt zoiets als telepathie door je filter heen Rota? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwetijdskinderen is de naam die in NL het meest wordt gebruikt. In andere landen wordt ook wel van indigo gesproken, omdat het aura van deze kinderen indigo gekleurd zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dacht ik al
tis beetje vreemd jou te zien spreken over aura hehe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb nog nooit van dat fenomeen gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft dit niet iets te maken met de stand van de sterren enz??. Volgens sommige mensen komen we namelijk binnen kort in een nieuwe 'sterrenperiode'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou natuurlijk mooi zijn als de wereld zoals wij die nu kennen in 2012 inderdaad zou ophouden te bestaan en plaats maakt voor iets beters. Einde van het kapitalisme ofzo, met de economische crisis als eerste aanzet. Maar ik vrees dat dat er niet echt in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Essierulez, ja, dat is het tijdperk van Aquarius. Dat komt uit de astrologie. Bij dat tijdperk hebben ze ineens wél door dat de stand van de sterren verandert, want in dat geval komt ze dat goed uit. Bij de gewone geboortehoroscopen hebben ze juist níet door dat de stand van de sterren verandert, want daar komt ze dat slecht uit.

Het beste antwoord

Ik heb er lang over getwijfeld of ik deze vraag zou beantwoorden. Ik ben niet spiritueel, maar anderzijds weet ik wel veel kinderen, opvoeden en onderwijs. Ik probeer deze vraag vanuit die hoek te beantwoorden.

Kinderen met speciale gaven zijn er altijd geweest. Vroeger noemde men dit "kinderen die met de helm geboren waren". Deze, vaak kwetsbare kinderen, stonden anders in het leven dan het gemiddelde kind. Hun intuïtie was beter ontwikkeld, ze hielden niet van wilde spelletjes en het waren denkers en dromers. Deze kinderen hadden het vroeger heel moeilijk, de klassen waren groot en er werd klassikaal lesgegeven. Oog voor kinderen die 'anders' waren, was er niet of nauwelijks. De groep was hard: wie buiten de groep viel, werd meestal gepest.
Later kwamen veel van deze kinderen op de "Vrije scholen" terecht. De kinderen met minder spirituele ouders hadden langer pech. In 1981 was de samenleving zo veranderd dat men in zag dat ook voor de basisscholen verandering noodzakelijk was. De wet op de basisvorming werd gemaakt. Deze trad 1985 in werking. Eén van de belangrijkste veranderingen was dat er meer oog en meer ruimte kwam voor individuele verschillen. Dit was ook nodig want we hadden inmiddels te maken met een multiculturele samenleving. Ouders werden ook meer en meer bij het onderwijs betrokken. Er kwam meer openheid en bekendheid over verschillen (ook door de media) Ouders van kinderen die
'anders' waren gingen zich verenigen. Denk hierbij ook aan hoogbegaafde kinderen of van autistische kinderen. Ook kwam er bekendheid over de groep kinderen die ook wel aangeduid wordt als 'nieuwetijdskinderen'. Ze verschenen in praatprogramma's als dat van Catherine Keyl.
De groep van deze kinderen is groter geworden. Zelf denk ik dat dat een wisselwerking is. Vroeger moest je wel proberen om bij de groep te horen. Je kon je het beste aanpassen, anders werd je gepest. Nu mag je 'anders' zijn. En als je dan ook nog denkt dat je kind een voorbode is van een nieuwe tijd, is dat in ieder geval een positieve benadering. Voor de ouders en kinderen is het ook prettig dat zij in contact komen met mensen die tegen dezelfde dingen aanlopen als zij doen.

"Nieuwetijdskinderen" zijn er altijd geweest. Ze werden alleen niet zo genoemd. Mensen die in een nieuwe tijd geloven, zijn er ook altijd geweest. Dus op zich is er wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Wat wel nieuw is , is de openheid en de aandacht van de media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie bijdrage +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruthje bent wel spiritueel, maar je weet het van je zelf nog niet, je hebt een waardevol antwoord gegeven, het geeft veel duidlijkheid en inzicht.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder, concreet en volledig.

Andere antwoorden (4)

Ik weet geen antwoord op deze vraag.

Echter in deze tijd worden nieuwetijdskinderen genoemd. Ook in verband met het geloof van 2012 waarin volgens de gelovigen (waaronder ik) een ommekeer plaatsvindt in de spirituele denkwijze van de wereld. Dit is gebaseerd op de eeuwenoude maya kennis die de datum voorspelt hebben. Voor 2012 is er een periode van 25 jaar waarin de wereld in verandering zal zijn. (google eens op maya en 2012).

In deze periode worden er meer nieuwetijdskinderen geboren dan voorheen. Deze kinderen hebben de taak als zij volwassen zijn de nieuwe wereld vorm te geven volgens de verhoogde spirituele dimensie. Nu kunnen ons helpen tijdens deze overgang die steeds moeilijker gaat worden.

Je hoort steeds meer met als voorspelling 2012. Het magnetisch veld van de aarde keert om, de zon veranderd, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in 2012 eindigt maya kalendar. er zijn nog veel andere kalendar bekend, hoor. bijvoorbeeld Kali yuga, waarin we wonen en die ongeveer 5000 geleden begonnen is, vormt een finale fase van een vier delige cyclus. en die gaat nog een stukje jaren langer duren, dan die kalendar van maya's. heeft niets te maken met indigo, natuurlijk, want over de veranderingen kunnen wij alleen maar speculeren. gewoon ter info dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym, er wordt veel onzin beweerd over de Maya-kalender. De kalender die zou "aflopen" is maar één van de vijf Maya-kalenders. Bovendien is het een misverstand dat de kalender in 2012 zou aflopen - in werkelijkheid loopt hij pas in 2192 af. Zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/Maya.5009 . Die nieuwetijdskinderen zijn dus rijkelijk vroeg... Het magnetisch veld van de aarde keert pas over vele millennia weer eens om. De zon verandert, net als in de afgelopen miljoenen jaren. Dat zegt ook al helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He verdorie, ik had ZO gehoopt dat 2012 zou komen en gaan zonder ook maar één enkel effekt en dat dat ge.....speculeer een beetje zou uitdoven daarna, maar kansloos dus; er staan blijkbaar alweer legio deuren open om gewoon door te kunnen gaan. Jammer nou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, die hoop is wel gerechtvaardigd hoor. 2012 zal komen en gaan zonder enig effect. Hooguit een sekte die zich in een grot verschuilt, of die massaal zelfmoord pleegt, of zelfs anderen vermoordt. Da's gebruikelijk bij elke eindtijdvoorspelling. Deze zal niet anders zijn. En na elke eindtijdsvoorspelling zal er iemand opstaan die een nieuwe eindtijdsvoorspelling heeft, of die verklaart hoe het kan dat God / Duivel / Machten / Wij er een jaartje naast zitten. Dan zal het er in 2013, of in 2014, toch echt van komen. Een eindtijdsvoorspelling is pas geloofwaardig als je alle eerdere eindtijdsvoorspellingen vergeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon: http://www.dossierx.nl/content/view/65/43/ De aarde kan ik niet meer vinden. In de lava van het eiland Hawai zijn wetenschappers erachter gekomen dat de aarde van polen kan verwisselen. Dit gebeurt eens in de 100.000 jaar. Die tijd is ook al voorbij. Tja van de Maya en 2012. Dat is een geloof. Dus als jij het niet gelooft is dat prima.
Wie zegt dat die goedevraag het goede antwoord geeft? Rotaluclac? O dat ben jij. Volgens mijn geloof zullen er diversen factoren samenkomen... Maar wat er dan gebeurd is ook mij uiteraard onbekend. Wel eens het boek De celenstijnse belofte gelezen. Leuk romanverhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het niet over eindetijds.
Ik heb het over een verandering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die referentie naar de zon vertelt inderdaad wat ik al zei: de zon verandert, al eeuwenlang. Met een vrij constant ritme dat elf jaar duurt. Daar is niks nieuws aan. De polen van de aarde verwisselen ook wel eens. Met een gemiddelde van eens per 100.000 jaar. Maar met een heel grote variatie. Soms eens per 30.000 jaar, soms eens per 300.000 jaar. Er is dus geen enkele reden om te geloven dat dat in 2012 zou gebeuren. Sommige schrijvers geloven dat dan de aarde anders zal gaan draaien, en dat dat tot aardbevingen en overstromingen zal leiden. Dat is niet waar. Alleen de *magnetische* polen van de aarde verwisselen van plek. Met de rotatie van de aarde heeft dat niets te maken. Wat 2012 betreft: zullen we een wedje leggen? En ja, de Celestijnse belofte heb ik doorgelezen. In het begin aandachtig. Toen het, na een bladzij of 50, langdradig werd, heb ik het boek alleen maar snel doorgenomen, op zoek naar de beloften. Ik kon niets bijzonders vinden, behalve dan een paar open deuren die reeds eeuwen bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja bedenk als de polen wisselen alle normale beeldbuis-tv's de deur uit kunnen. Of een grote wisseltruuk met China.
1 van de dingen om rekening mee te houden. Nogmaals het is geen einde van de wereld. Of het zelfs merkbaar en meetbaar is. Tja grote vraag. Zelf denk ik 1 a 2 dagen donker. Jammer van het boek in het laatste hoofdstuk staat iets wat een verklaring zou kunnen zijn waarom maya verdween plotseling. Zag iemand een antwoord geven op de GV van je link.
Wel leuk he waarom we materialistisch zijn geworden na de middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 a 2 dagen donker.... hahaha polen trouwens hoeven niet eens te wisselen :D verandering van temperatuur is voldoende. als ik me niet vergis kan men op ijslagen van arctica, ehm, of van antarctica (ik verwar ze mn hele leven) zien wat veranderingen heeft aarde al meegemaakt, gedurende laatste veel ik veel hoe veel jaren... 10 of 11 bevriesde ijs-era's voor zover je kan zien, met warme leefbare millenias ertussen. 2 dagen donker, aha...
Dat geloof is al heel oud; Jezus was er toch ook al een?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
achachach nieuwetijdskinderen. volgens mijn moeder zijn mijn broertje zusje en ik er zowiezo 3 van :D dus dan al 25 jaar.
ik denk dat het een beetje uit zijn verband is gerukt.
iedereen is tegenwoordig spiritueel of nieuwetijds. ik kan mij er mateloos aan irriteren dat iedereen ''ZEGT'' nieuwetijds te zijn.
lariekoek en apenkool je heb een gave of niet (als).
ik weet ook niet waarom het een TREND is je kinderen en jezelf zo te noemen omdat je DENKT dat ze wat kunnen of omdat ze ZEGGEN dat ze wat kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat jouw moeder je een vorm van trauma heeft gegeven hiervoor. Mijn moeder was altijd al bang dat ik paranormaal was. Een ander uiterste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nieuwetijdskinderen zijn wel opvallend vaak kinderen van ouders (moeders vooral) die in die.....zaken geloven zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry heb geen trauma van mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@baley... mooie avatars hoor. Ter aanvulling op jouw bijdrage:
nieuwetijdskinderen hoeven niets te "kunnen" of een gave te hebben. Zij zijn 'gevoeliger' en staan veel bewuster in het leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Om mij heen constateer ik steeds vaker kinderen met een sterk ontwikkeld zesde zintuig.
Bij sommige van hen is het zeer sterk ontwikkeld.
Het lijkt er op of er ergens iets voorbereid wordt.
Iets wat nodig is in de nabije toekomst.