Hoeveel G.V. ers zijn nu echt geinterreseerd in het spirituele?

Sommige vragen op het gebied van spiritualiteit krijgen opvallend veel puntjes voor goede vraag!!! Dat er veel tegen zijn weten we, maar wie zijn er nu voor? Wie durft daar voor uit te komen. Vergeet niet, die niet tegen is , is ook voor!!

Tot nu toe zijn er 22 G.V.ers min of minder geintersseert in het spirituele. van alle vaste deelnemers is het een erg groot aantal. Tegen de verwachtingen in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op je hoofdvraag kun je dus pas geven nadat alle antwoorden binnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder zijn ding maar het spirituele is niet mijn ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Djools: Zelfs als je alle antwoorden binnen hebt kun je nog niks zeggen over de hoofdvraag. Ik neem namelijk aan dat niet iedereen antwoord geeft, niet iedereen de vraag ziet (om welke reden dan ook) en er ook mensen zullen zijn die het gewoon niet durven toegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: klopt. Was ook maar een grapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is spiritualiteit? Hallo ... ?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx Een gevoel of overtuiging in fenomenen die buiten de wereld van het natuurlijke vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx
'Wat is spiritualiteit'? Spiritualiteit = geestelijke leer en is geen religie. Spiritualiteit is geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Spiritualiteit is zelf achter de waarheid komen en die informatie zit al in onszelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jinx, jou foto van je avartar geeft goed weer wat spiritualiteit kan betekenen. Uit deze foto straalt het moment van bezinning. Even en stap op de plaats. Even tot je zelf komen. Even laten gebeuren. Je open stellen voor invloeden van buitenaf. Je bewust worden van een sereen moment! Dat is ook spiritualiteit. Je avatar geeft precies alles weer!!
Super!!

Het beste antwoord

Hallo eddijst,

Van mij weet je het antwoord al, en dat is volmondig ja! Ik ben zeker geïnteresseerd in spiritualiteit in de breedste zin van het woord. Ik sta voor alles open en zie het als groei en verrijking van mijn eigen persoonlijkheid en pas het toe wanneer ik voel, denk of weet dat het goed voor me is.

Spiritualiteit heeft zoals het woord al zegt, te maken met spiritus, geest. Dus iedereen is mi.i in meer of mindere mate spiritueel. Ik vind het persoonlijk jammer wanneer mensen bij voorbaat spiritualiteit als eng of zweverig zien en het daarom buiten de deur houden. We hebben niet voor niets als mens de geest gekregen om te onderzoeken, ontdekken en te groeien.

Er gaat elke keer een nieuwe wereld voor me open wanneer ik me spiritueel openstel en verdiep, en met elke keer leer ik mezelf beter kennen. Her brengt me dichter bij mezelf, meer dan wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (31)

XiniX is wel geïnteresseerd...

Toegevoegd op 23-05-2009 23:58:20
en als ik het mag zeggen denk ik dat er nog een handvol anderen zijn met mij... Op zijn hoogst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je denken? Zo weinig maar van de meer dan 3000 leden? Dat zou me tegenvallen...
Aan sommige antwoorden te zien zijn het er toch wel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zullen het zien... Zijn we nu al zover?... Ik zie dat nog niet... maar we wachten nog af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan een handje vol!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Ed je hebt weer gelijk... toppie...
Ik wist wel dat er iets ging komen...
Ik kan je niet zeggen hoeveel, maar ik denk dat het percentage hier net zo hoog ligt als over de hele Nederlandse bevolking genomen. Ik durf echt geen schatting te maken.

Zoals je al weet, ben ik wel iemand die geïnteresseerd is.
Hoop dat deze vraag nog even mag blijven staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duimpje omlaag? Waarom? Geef even een uitleg, dan snap ik wat ik in jouw ogen fout doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik kan je niet zeggen hoeveel, maar ik denk dat het percentage hier net zo hoog ligt als over de hele Nederlandse bevolking genomen. Ik durf echt geen schatting te maken." Ik vond dit zo'n nutteloze zin en zulke tijdverspilling om het gelezen te hebben, dat ik het niet kon laten om een negatief duimpje te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duimen omlaag is als ik het zie een punt waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram: Bedankt voor de uitleg. Fijn te weten dat je mijn mening liever niet had gelezen.
@Alslajemelevend: Tnx, die reactie heb ik ook altijd.
En Genj ook. maar als het goed is wist u dat al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep
(omdat je er zo expliciet om vraagt:)
Ik ben TEGEN!
Weg met dat zweverige esoterische gezever.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord niet op de vraag, zou je zelf zeggen!
AWM
14 jaar geleden
Moet je even uitleggen. Wat mis je aan mijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: De vraag is:Hoeveel G.V. ers zijn nu echt geinterreseerd in het spirituele?
Daar geef je geen antwoord op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was: wie er geinterreseert zijn? en niet wie niet>
AWM
14 jaar geleden
Ah, ok, sorry, ik ben af en toe wat traag van begrip.
Het antwoord is zes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben je toch een fanatiek mannetje, dat mag ik wel!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
AWM
14 jaar geleden
De zendelingen zijn altijd fanatieker dan de te bekeren schapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar, schapen kunnen hard lopen!
AWM
14 jaar geleden
Ja, en ik voel met ze mee.
Ik vind spiritualiteit persoonlijk onzin. En verder vind ik de opmerking "als je niet tegen bent, dan ben je voor" nergens op slaan. Alsof er geen middenweg is.
Bovendien wordt ik best wel moe van de zweverige vragen die hier vaak gesteld worden. Vragen waar je toch geen antwoord op kunt geven en waar alleen maar gemijmerd wordt over van alles en nog wat.
Deze vraag ook weer... Wat heeft dit nou met het verspreiden van kennis te maken?
Deze site verloederd echt op deze manier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat het je de eerste 20 jaar niet gelukt is er iets van te begrijpen, misschien de volgende 20?
AWM
14 jaar geleden
Ik vind dit een nogal neerbuigende reactie, Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen antwoordman, je zou me beter moeten kennen, ik bedoel ,je bent nog jong en zeer leergierg. Honderden millioenen mensen geloven er wel in, dat zou toch een reden moeten zijn om te onderzoeken waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Surinam: als het onderwerp je niet interesseert en je vindt het niet de moeite waard omdat er toch geen antwoord gegeven kan worden, waarom antwoord je dan?
Dit lijkt me dus een reactie enkel voor de puntjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gelijk het heikele punt. "Geloven in". Op zo'n moment haak ik af. Ik ben heel gelukkig zonder en ik drink wel alcohol als ik met mijn hoofd in de wolken wil lopen. Nu ga je vast weer argumenten geven waarom ik me erin zou moeten verdiepen, maar dat lijkt me bij voorbaat al zinloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ed. Iemand die niet geholpen wil worden, kun je niet helpen.
AWM
14 jaar geleden
@Ed: Ik heb het 'waarom' al uitgevonden.
Maar belangrijker: Stop met je zendingsmissie op deze website.
Ik merk dat je heel goed zit in de plantenwereld. Daar hebben we wat aan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat?! Antwoord enkel voor de puntjes! Ga toch weg zeg... Ik heb nog nooit een antwoord gegeven die ik niet de moeite waard vond om te geven en waar geen inhoud in zat. Wat ik jou wel heel vaak zie doen. Bovendien geef ik net zo lief reacties die geen punten opleveren. Ik wil gewoon mijn mening geven en dat wordt zo te zien gewaardeerd. Als ik het alleen voor de puntjes deed zei ik wel ja en amen en deed ik niet zoveel moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ marinus..wauw ...vol haat ofnie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antwoordman, zullen we nu maar een biertje nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het zelf ook wel een goede Hugo Borst-imitatie.
AWM
14 jaar geleden
@Ed: Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om barbecues gaat wil ik trouwens nog wel eens spiritus gebruiken. Is dat spiritueel genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig! Goeie vraag verbroedert.. I love happy endings.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
me too... love you all...
om antwoord te geven op:''Hoeveel G.V. ers zijn nu echt geinterreseerd in het spirituele?''..weet ik niet want ik ken ze niet allemaal..maar ik in ieder geval wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toerist is ook geinteresseerd.., maar dan op het gebied van bewustzijnsverruiming, meditatie en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoort er ook bij.
Ondanks dat ik een erg nuchter persoon ben, ben ik hier zeker wel in geïnteresseerd. Ik heb zelf ook al eens iets spiritueel meegemaakt, maar daar heb ik niet veel over te vertellen. Een vriend van mij zit helemaal in het spirituele en ik kan uren naar zijn verhalen/ervaringen luisteren. Dus ja ik ben geïnteresseerd in het spirituele!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er van af wat je onder spirtualiteit verstaat. Dat zweverige gezwets over aura, energie zus en zo daar heb ik niks mee. Maar als er wat 'diepere' onderwerpen voorbij komen die op het eerste gezicht zweverig lijken, maar daarna met wetenschapelijke bewijzen worden ondersteut dan vind ik het heel interessant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben er zelf ook wel in geïntreseerd in, maar persoonlijk denk ik dat het goeievraag gehalte bij dit soort vragen vaak hoog is vanwege dat het én intressante vragen zijn en vanwege de: "reactie knopje vlak onder de goede vraag knop" questie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeer zekers geïnteresseerd.

Maar niet in het spirituele op zich. Daar geloof ik niet in, hoewel ik de mogelijkheid open moet laten, omdat - eh, ik dwaal af.

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de menselijke kant van het spirituele. De psychologische kant, zo u wilt.

Ik ben heel geïnteresseerd naar de beweegredenen die mensen hebben om in iets spiritueels te geloven. Vooral de tegenstelling die ik zie tussen enerzijds de volstrekt nuchtere, aardgebonden kant van iemand, en anderzijds de spirituele, in de zin van zweverige, kant van diezelfde persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je daar een heel kort antwoord op geven: het is niet geloven in het spirituele, maar zeker weten, omdat je het ervaren hebt.
Niks psychologisch aan.
Misschien leuker om te onderzoeken waarom mensen een geloof aanhangen waar ze geen bewijs voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mijn vraag is dan: waarom ervaart iemand dat als werkelijkheid, terwijl het - vanuit een ander gezichtspunt - puur psychologisch te verklaren is? Waarom wil iemand dat andere standpunt niet zien, waarom wijst iemand het direct af zonder zich ervoor open te stellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn er dingen in jouw leven die je als werkelijkeheid ervaart, maar waarvan je weet dat die dat niet zijn?
Als dat zo is, dan zit je raar in elkaar. Misschien begrijp ik ook wel je reactie verkeerd. Heb je een voorbeeld van iets dat volgens jou psychologisch te verklaren is terwijl iemand dat niet wil zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, de psychologie houd zich weinig bezig met dingen die verder gaan dan de alledaagse wereld van oorzaak en gevolg. Een spiritueel iemand kijkt gewoon verder naar wat er nog meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit en Psychologie zijn nu net tegenpolen van elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, ik mag hopen van niet, ik ben 20 jaar getrouwd met een psychologe die inmiddels ruim 10 jaar spiritueel therapeut is en sinds kort gusto-coach.
Ik heb nog geen conflicten in haar ontdekt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste zogenaamd paranormale verschijnselen zijn te verklaren met psychologie. Anders gezegd: als je beperkt kijkt, lijkt het net of iets paranormaal is. Zodra je je blik verbreedt, zie je dat er een psychologische verklaring is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enneh - nu ik erover nadenk - WAT is "spiritueel"? Betekent dat: het zoeken naar een samenhang in de natuur, naar een verklaring van de dingen die we om ons heen zien, het leggen van een relatie tussen ons en de wereld? In dat geval is mijn antwoord: zeer zeker geïnteresseerd, ik doe bijna niets anders dan die dingen! Of betekent het: het geloof in een geestenwereld, communicatie met overledenen, mysterieuze leylijnen, genezende steentjes, geprogrammeerde zouten? In dat geval is mijn antwoord: zeer zeker geïnteresseerd. Vanuit de eerste interpretatie van "spiritueel" zoek ik naar een samenhang, van alles met alles. Daar passen deze dingen helemaal niet in. Mijn interesse is dan: hoe kan iemand nu toch geloven in deze dingen die ofwel heel duidelijk onzin zijn, ofwel geen basis hebben in de rest van de wereld? Hier komt de genoemde psychologie bij kijken. Of betekent het: het zoeken naar jezelf, naar "wie *ben* ik", het zoeken van de zin van je eigen bestaan en van het bestaan van de mensheid, misschien zelfs van het bestaan van het universum? In dat geval is mijn antwoord: geïnteresseerd, mits het geen gezweef wordt. Het moet enigermate concreet zijn, je moet er iets mee kunnen. Waarom? Omdat ik altijd zoek naar de relatie met de rest van de wereld. Staat iets helemaal los van de wereld, dan gaat mijn interesse hooguit uit naar het persoonlijke vlak, het psychologische, de reden dat iemand zulk gebabbel serieus kan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter afsluiting: mijn persoonlijke credo (geloofsbelijdenis): 1. Ik geloof dat er zoiets als "waarheid" bestaat. 2. Ik geloof dat er precies één waarheid bestaat. 3. Ik geloof dat die waarheid voor ons kenbaar is. 4. Ik geloof dat het goed is, die ene waarheid te leren kennen. 5. Ik geloof dat we de meeste kans maken die ene waarheid te leren kennen, door te observeren en door verbanden te leggen tussen verschillende waarnemingen (dat noemen we dan theorie). 6. Ik erken, dat we nooit zullen weten welke fouten en welke lacunes er nog zitten in onze (schijn)kennis van de waarheid. Deze geloofsbelijdenis leidt tot de volgende vereisten - zonder onderstaande uitgangspunten is het niet mogelijk, aan de geloofsbelijdenis te voldoen. - Een open houding; interesse in andermans ideeën. - (Empirisch) bewijs gaat te allen tijde boven elke theorie. - Iets kan bewezen (geobserveerd) zijn, ook als we het nog niet snappen. Dit is iets dat paranormalen meestal niet willen aannemen: zij denken vaak dat iets alleen bewezen is als we het ook snappen, of als er een theorie voor bestaat. - Acceptatie van het feit, dat niets zeker is (Popper). We gaan er nu van uit dat de aarde rond is, omdat er zoveel ondersteunende waarnemingen zijn, en omdat het overeenkomt met de theorie. In theorie (ahem) is het echter altijd mogelijk, hoe onwaarschijnlijk ook, dat we op een dag toch zullen moeten toegeven dat de aarde bij nader inzien plat is. Of vierkant. Of hol. - Begrip van het falcifieerbaarheidsprincipe. eddijst (en anderen): is dit nu spiritueel of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh volgens mij spreek je jezelf tegen @2
Er is meer dan een waarheid, dat moet jij als 'wetenschapper' toch weten.
Is licht een deeltje of een golf?
Volgens de wetenschap is beide waar en kunnen ze niet alletwee waar zijn toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Prana, naar mijn idee is er precies één waarheid. In jouw voorbeeld is die waarheid dat licht zich, macroscopisch gezien, soms voordoet als deeltje, en soms als golf. Dat zijn niet twee waarheden, dat is één waarheid. De achterliggende beschrijving zal je precies vertellen wat licht is, en of wij het in een gegeven geval als golf dan wel als deeltje zullen zien. In alle gevallen is licht zowel golf als deeltje ("duaal"); het is de omgeving die ervoor zorgt dat het ene dan wel het andere meer tot uiting komt; het is ons gebrek aan voorstellingsvermogen dat ervoor zorgt dat wij ons het onderliggende duale karakter niet goed kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergo het duale karakter van licht is dus twee onwaarheden waarvan er een waar is.
Of andersom natuurlijk, ik heb vroeger geleerd dat het een of of situatie is en geen en en. En neem eens een electron, dat is hier en daar, totdat we willen constateren waar het is, dan is het ineens niet meer daar maar hier, we 'weten' dat het zich tegelijkertijd op meerdere plaatsen bevind, maar bewijzen? Misschien is het ook wel een gebrek aan voorstellingsvermogen dat ervoor zorgt dat wij ons spiritualiteit niet goed kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je moet verschil maken tussen 1) wat licht *is*, 2) hoe wij het *beschrijven*, en 3) hoe het zich aan ons *voordoet*. 1) zullen we nooit te weten komen. 2) is de golffunctie. Die beschrijft het foton, en wel zodanig dat elk waargenomen gedrag van het foton kan worden beschreven met de golffunctie. 3) is wat wij het duale karakter noemen. Dat komt doordat wij de golffunctie zelf niet kunnen waarnemen, maar alleen de gevolgen ervan. De (beste beschrijving van de) onderliggende waarheid is de golffunctie. Dat is precies één waarheid. Er is geen enkele tegenspraak met het door ons waargenomen duale karakter - dat volgt zelfs uit de golffunctie. Neem het elektron. Dat werd altijd als puur deeltje beschouwd. Tot Schrödinger, Bohr en consorten de quantummechanica ontwikkelden, met de notatie van de golffunctie. Toen besefte men, dat ook het elektron met een golffunctie kon worden beschreven. En daaruit volgde, dat ook het elektron een duaal karakter zou moeten hebben - het elektron zou zich als golf moeten kunnen voordoen! Dat was nu dus voorspeld, het was nog nooit waargenomen. En wat bleek: de voorspelling kwam uit! Ook met elektronen kun je het enkele- en dubbele-spleten-experiment uitvoeren, met dezelfde resultaten als bij fotonen! De elektronenmicroscoop is zelfs geheel gebaseerd op het golfkarakter van elektronen! Dus alweer: één enkele waarheid, die zich op ons waarnemingsniveau op twee manieren kan uiten.
Hoi Ed. In tegenstelling wat je zou verwachten op mijn antwoorden op goeievraag ben ik wel geïnteresseerd in spirituele vragen. Niet omdat ik zelf geloof in die spirituele ervaringen. Maar vaak zijn die ervaringen wel van een onverklaarbare aard. Dat onverklaarbare is mij nu net wat mij interesseert. Veel spirituele dingen zijn wel mooi en prachtig. Op logische grond heb ik voor mijn eigen wereldbeschouwing een hogere macht of iets dergelijks uitgesloten. Maar wat mij wel interesseert is waar komen die ervaring dat er wel een hogere macht is wel vandaan. Zo heb ik geleerd dat bij bepaalde magnetische frequenties mensen het gevoel krijgen engelen, spoken, aliens en dergelijke te zien. Spiritualiteit is iets dat inherent is aan ons mens-zijn. Ik ben geïnteresseerd in de mens dus ook in de spirituele kant. Ik ben het met je on eens dat je of voor of tegen bent. Ik geloof niets van die spirituele ervaringen, maar hiermee wil ik mij niet plaatsen boven iemand. Of vertellen dat het pertinent onzin is. Ieder zijn wereldbeschouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te lezen zijn aardig wat GV'ers wel geïnteresseerd. Ik behoor hier niet toe, ben er doorgaans te nuchter voor.
Pas na het nuttigen van de nodige flessen wijn (oftewel: Als de geest uit de fles is) dan lukt het me om spiritueel mee te blaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je , dat doen ze bij die natuurvolkeren ook, eerst innemen, dan geesten oproepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, ja, ik ben natuurvolk!
(schrok net al van een egel... gekker moet het toch niet worden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zei je egel of engel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spirituele zaken van 40 of meer procent zijn idd wel eens aangenaam voor lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst: Nee, de geest zat nog in de fles, had net een uur moeten rijden, was definitief een egel!
@Djools: Proost!
Mijn interesse is denk ik wel duidelijk.
Hoewel ik wel eerlijk wil zijn dat als het zweverig wordt mijn nekharen overeind gaan staan. Graag spiritueel met beide benen op de grond.
Aangezien spiritualiteit in mijn leven zit geintegreerd vind ik het niet iets om ophef over te maken of anderen te overtuigen. Het is gewoon iets van alle dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn interesse in het spirituele spreekt op zich...

Starbless is mijn Heksennaam als Moderne Heks en mijn pseudoniem als auteur van een tweetal boeken...

Zoals al eerder op een vraag van ed vermeld zal ik op GV spirituele vragen doorgaans niet beantwoorden, noch stellen. Dit om de heel simpele reden dat ik hier andere sites voor heb op het gebied van mijn interesse. En dit is geen zwakte, maar een weloverwogen keuze van mij. Dit omdat ik nog steeds van mening ben dat GV niet het juiste adres is voor spirituele vragen. Er zijn naar mijn idee nog steeds te veel tegenstanders die een vraag totaal kunnen afbreken, voordat er überhaupt een serieus antwoord komt...

Ik heb voornamelijk voor mijn eerste boek erg veel research gedaan m.b.t. Hekserij in z'n algemeen. Vanaf de 'Darkages' tot en met de 21ste eeuw. Ik weet dondersgoed waar ik het op deze expertise over heb. Neemt niet weg dat er een lokale Bisschop is die tot drie maal toe serieus heeft geprobeerd om bij het OM mij te vervolgen. Reden: "Starbless is een gevaar voor het Bisdom Roermond" Ik kwam er met toeval achter dat dit verzoek tot drie maal toe is geseponeerd, omdat de goede man geen eens weet wie er achter de naam Starbless zit...

Dit alles heeft mij echter wel bedachtzaam gemaakt. En deze bedachtzaamheid voer ik ook door op GV in het beantwoorden van spiritueel gerelateerde vragen...

Genant detail: Starbless is in bepaalde kringen berucht en zeer gevreesd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet direct in spirituele zaken, maar vragen en antwoorden die niet al te "zweverig" zijn lees ik wel. Sterker nog als ik denk dat ik iets te melden heb doe ik dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je met 'spiritueel' bedoelt paranormaal of zoiets als TVprogramma's als het 6e zintuig ... bah nee daar ben ik niet in geïnteresseerd... allemaal mensen die zo nodig iets willen bewijzen of bewezen willen zien... dat heeft inderdaad te maken met 'geloven in het spirituele'... geef mijn portie maar aan Fikkie...

'het spirituele' is een uitdrukking waarvan ik eigenlijk niet weet wat mensen er nu precies mee bedoelen... als ik zo de voorgaande antwoorden lees, bevestigt dat mijn idee dat iedereen er een ander beeld bij heeft...

ik versta onder 'spiritueel' de immateriële wereld, het fijnstoffelijke, de wereld die de mind niet kan bevatten... maar het is niet iets waar ik in gelóóf...
ik wéét mij verbonden met het Leven, met God zo je wilt... ik ben één met al wat er is... ik ben Moeder Aarde, ik ben een wezen van Licht, een kind van God... ik voel me verbonden met de mensen om me heen, met de natuur, met het ontastbare...

ben ik er in geïnteresseerd?... och niet echt...het is gewoon het Leven zoals ik het ervaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net wat je onder spiritueel vind. Iedereen wil en heeft zichzelf leren kennen, en dat is eigelijk ook een stuk spiritualiteit, alhoewel sommige mensen dat niet toe willen geven. Spiritueel is niet alleen maar vage termen en hekserij. Het omvat het leven die verder van je afstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het hebt over new-age theekransjes en gezever, dan ben ik hier slechts een voorstander van als er wat van geleerd wordt en je concludeert dat dit gezever nergens op slaat. Als je zelf tot de conclusie komt dat dit new-age gedoe een heel beperkte (tunnel) visie is. Een valkuil. Als je dit achter je laat en verder wil "groeien".
Met dit groeien bedoel ik eigenlijk het tegenovergestelde: door inzicht alle zelfbeelden en conditioneringen doorzien en daarmee afdanken. Afbraak dus. Dezelfde weg terug die je als baby gegaan bent en een "persoon" (masker) bent geworden. Terug naar de kern.
Ik geloof alleen in radicaal zelfonderzoek. Zelfonderzoek waarbij je moet onderkennen dat het meest voor de hand liggende (b.v. ik ben een persoon) het meest twijfelachtige is. Daarbij gebruik makend van de "ik-benheid"oftewel Bewustzijn (met een hoofdletter en niet te verwarren met de inhoud van het Bewustzijn) als uitgangspunt. Hier kan je n.l. niet aan twijfelen. Om hier aan te kunnen twijfelen moet je er n.l. eerst zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel zijn welzeker geinteresseerd.

Je kunt geïnteresseerd zijn in hoe het menselijke denken werkt en hoe we ons tot elkaar verhouden, wat ons drijft, wat we voelen,
ZONDER in een dualistisch godsbeeld te geloven!!
(dat is een god die BUITEN de mens en de natuur staat)

Als je gelooft dat hij er niet buiten staat maar zich er juist in manifesteert, gaat er een wereld aan oude wijsheden open voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
42 volgens mij, ik heb op dit forum geleerd dat dit het antwoord was op alle vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, bijna goed, het is het antwoord op de ultieme vraag.
;-)
Maar van mij krijg je een +1 omdat je deze site gebruikt hebt waarvoor die is, het vermeerderen van je kennis. Bewijs geleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NIET ultiem? lees je dat ed, hij vond de vraag niet eens ultiem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Kempo :-) zeg gaan we stoken?
Volgens mij ben ik hier geïnteresseerd in.
Zeker weten doe ik dat niet, want ik weet niet wat spiritualiteit is. Zo'n vaag begrip... Leg een uit ed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk uit te leggen omdat een ieder er en andere uitleg aan geeft. maar ik doe een gooi, met risico op commentaar.Het geloven in een godsdienst is al spiritueel.Het gebruik maken van je zesde zintuig(intuitie) hoort er ook bij.Puur op je gevoel beslissingen nemen, dus ook.Het krijgen van visioenen. Contact hebben met je eigen spirituele gids. Hebben van bepaalde dromen waarin boodschappen door komen. Het waarnemen van energie buiten je eigen zintuigen om. Het voelen van emotie bij een ander. Het kunnen doorzenden van energie naar een ander. Handoplegging. Magnetiseren. Voorspellingen doen zonder kennis vooraf. enz enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar eddijst, nu doe je een opsomming die een bonte mengeling is van heel gewone, geaccepteerde zaken, en pure speculatie. Puur op je gevoel beslissingen nemen, da's niets spiritueels. Goed, je kunt het ervan maken, als je moeite doet. Maar het is het niet, het is gewoon menselijk. Visioenen zijn goed verklaarbaar. We weten zo ongeveer hoe ze ontstaan. We weten ook dat ze geen enkele nieuwe informatie doorgeven - ze kunnen er hooguit toe dienen, dat je je *bewust* wordt van dingen die je eigenlijk al wist. Daardoor kan er een wereld voor je opengaan, maar dat ligt dan niet aan het doorkomen van nieuwe kennis. Het voelen van emotie is ook puur menselijk. Miljoenen jaren evolutie hebben ervoor gezorgd dat wij heel goed zijn in het oppikken van de miniemste signaaltjes, de kleinste veranderingetjes, de geringste afwijkinkjes van het patroon. Ook apen en honden kunnen dat. Ook daar is niets spiritueels aan - het is alleen maar spiritueel als je ontkent dat de mens zo'n enorm gevoelig wezen is. Als je uitgaat van de lompe, ongevoelige mens, dan zie je het fijnzinnige gevoel dus niet, en dan lijkt het net of er spiritualiteit aan te pas komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo geven we allemaal onze eigen invulling aan het woord spiritueel. Zie ook andere antwoorden. Visioenen kunnen wel degelijk nieuwe informatie geven!
Ik ben er totaal niet in geïnteresseerd omdat het gewoon willekeurige menselijke fanta is die (bijna) nergens op gebaseerd is.
Wel ben ik geïnteresseerd in dingen die (nog) niet verklaard kunnen worden. Maar dat heeft niks met spiritueel te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik door handoplegging iemand van zijn pijn verlos, dan kan ik het niet verklaren maar het is wel spiritueel! Bedoel je zo iets?
Dus ben je wel geinteresseerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet voor RoelRoel antwoorden, wel voor mezelf. Alles wat ik tot nu toe heb gezien, wijst erop, dat genezing door handoplegging een puur psychologisch verschijnsel is. Jij moet erin geloven, anders werkt het niet. De patiënt moet erin geloven, anders werkt het niet. En de patiënt moet *weten* dat jij handoplegging op hem toepast, anders werkt het niet. Maar, zoals al eerder gemeld - ik accepteer dat ik het mis zou kunnen hebben. Ik probeer, voor zover dat psychologisch mogelijk is, mij open te stellen voor de mogelijkheid. Ik probeer op alle mogelijke manieren zoiets te laten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rotaluclac laat het me bewijzen!
ik ben er erg in geïnteresseerd maar ik heb nog nooit iets meegemaakt (alleen lucide dromen maar die tellen vast niet mee) wel wil ik er zo veel mogelijk over weten en heb veel respect voor mensen die het beoefenen.

geloven is iets anders pas als ik het "echte" bewijs heb gezien gevoed of ervaren dan geloof ik er echt in nu is het meer willen dat het er is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wessells, wat wil je weten?
Haai..
Ik drukte me al eens eerder uit naar je over deze kwestie, maar me goed verwoorden vind ik een vak apart, vandaar dat ik mijzelf nog eens wil proberen uit te drukken;
Ik maak, om goed antwoord te kunnen geven op dit soort vragen, graag een tweedeling.
Enerzijds, ik ben wel degelijk geïnteresseerd in esotherie. Ik lik mijn vingers af aan filosofie, psychologie, de sociale kant van spiritualiteit (de tendens die er momenteel is in de spirituele wereld en uit welke wens die ontstond en hoe die zich evolueert). Ik verwonder me voortdurend over het leven en vergaap me daarom veel op de afdeling esotherie in mijn limburgse boekenwinkeltje. Bovendien praktiseer ik Yoga en mediteer, puur om de spiegel voor te houden en innerlijke rust te vinden. De tocht naar absolute verlichting die bij deze 'sport' gezocht wordt doe ik niet, aangezien ik niet in de verlichting geloof.
Anderzijds; ik haak af bij magische spiritualiteit. Ik persoonlijk geloof niet dat we gebouwd om zijn krachten van eventuele hogere machten te voelen. (Wel weer in extreme gevoeligheid en inlevingsvermogens) Ik heb stellig het idee dat we momenteel een te ambitieus idee hebben van een eventuele hogere macht (ikzelf 'bid' tot het mannetje op de maan, die luistert en voel me gehoort en laat in het midden of hij daar wel werkelijk zit. Ik geef daarmee gelijk aan dat ik geloof dat de mens er wel degelijk 'op gebouwd is' affiniteit te hebben met geloof, anders was er wel absolute waarheid. Zolang die er niet is, kun je niet meer dan geloven, al geloof je niet in hogere machten maar bijvoorbeeld in evolutietheorie). Spiritualiteit is er gewoon.

Ik zeg: Wat is is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diaantje wat een onverwachts geweldig antwoord.Als je alle antwoorden en vooral alle reactie's lees+ dit van jou, blijkt duidelijk dat we allemaal wat anders verstaan onder spiritualiteit ,of minstens een beetje anders.De meest geloofwaardige argumenten worden er uit de kast gehaald, om maar te bewijzen dat men gelijk hebt. Maar al die mooie theorien en voorbeelden maken het alleen nog maar verwarrender.
Zelf hou ik het simpeler. De natuur is voor mij alles. En door dit alles heen loopt als een rode draad het spirituele. In al zijn glorie en kracht. Het is overal en altijd aanwezig.
Er is nergens een grens te bekennen. Iedere dag ervaar ik het als een verrijking van mijn leven. Ik ervaar elke dag opnieuw de energie uit de natuur en het spirituele, maar het blijkt een te zijn. Het is eigenlijk niets bijzonders, alleen wij zijn meestal niet bij machten het te begrijpen.
Laat staan mee te werken.
De invloed vanuit het spirituele is zo overweldigend groot, maar je moet het wel toelaten en niet verdrijven. Als ik morgen weer in het natuurpark loopen ik word weer overweldigt door een gelukzalige blijdschap, dan wil ik dat graag ook delen met anderen. Ik wil dan ook graag mensen helpen met hun verdriet.
Met hun pijn en verlangen ooit gelukkig te worden En ik wil graag mijn mogelijkheden benutten om te helpen. En helpen mag ik alleen als er naar gevraagd wordt, dat bepaal niet ik, maar hun. groeten Ed.
Geef mijn portie maar an fikkie. Ik moet niet hebben van al die kwakzalvers en hun aanhang. Sjamanen, pisruikers, handlezers rn tv figuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22 anderen denken er anders over.
Maar ik respecteer ieder zijn mening, ook het jouwe, zolang we maar niet met modder gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zal wel. Maar en mening van een meerderheid zegt mij niet zoveel. Bovendien wat moddel ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het niet de meerderheid, de meesten die tegen zijn hoor je hier niet en modder gooien heb jij niet gedaan maar anderen willen het nog wel eens doen.
Ik ben er zelf ook wel in geïnteresseerd.

Zeker om te zien hoe andere mensen hier tegen aan kijken, welke vormen er aan gegeven worden etc.

Toegevoegd op 27-05-2009 19:57:01
toevoeging omdat ik nu wat meer tijd heb...

Zelf zie ik spiritualiteit erg breed, en ik denk dat veel vragen die gesteld worden bij 'religie' of 'filosofie' ook hier gesteld kunnen worden - er zit een flinke overlapping naar mijn mening.
Ik geloof in God, en van daaruit heb ik een heel andere kijk op spiritualiteit dan bijvoorbeeld Starbless. Wat vragen over spiritualiteit interessant maken is dat ieder zijn eigen kijk heeft, en zijn eigen antwoord geeft. Heel vaak kunnen we van elkaar leren als we voor elkaars mening open staan - we worden er dan in ieder geval toe aangezet om na te denken over wat we nu eigenlijk willen. En omdat ik denk dat dit iets is waarin we constant in beweging (zouden moeten) zijn, is dat een goed ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat dit weer zo'n lekkere eddijst vraag, waar meer dan een antwoord voor kan volstaan, en waar je hoopt de mensen iets beter te leren kennen...

Ik ben zeker geïnteresseerd in het spirituele, alleen ben denk ik zoekende... geloof niet in god en de bijbel, en Yomanda is denk ik ook maar een kwakzalver, maar er gebeuren dingen in het leven die niemand me uit kan leggen! Dus ik ben zeer zeker geïnteresseerd, want dingen die ik niet kan verklaren, daar wil ik meer van weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een keer bij Jomanda geweest in Tiel, verzeker je dat er veel echt was! Heb zelf ook bijzondere waarnemingen gedaan, waar ik zelf nog steeds van onder de indruk ben.
ja, zeer geinteresseerd, geloof ook zeer zeker in mensen als Derek Ogilvie en dus dat er zeer veel meer is tussen hemel en aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geintereseert in spirituele... geintereseert in spirituele... echt geintereseert in spirituele... het klinkt grappig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom die herhaling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het vreemd klinkt, voor mij ten minste... geintereseert zijn in spirituele... het lijkt alsof 'diegene die geintereseert is' en 'spirituele' nog niet helemaal één zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D...D...geintereseerD oh mn god ik word gek met dit taal :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) ты смейся, смейся
Ikzelf vind het heel interessant. Niet altijd sluit de vraag aan bij waar ik zelf op wil antwoorden. Lezen doe ik zowiezo wel.