hoe kan ik scheiden als mijn vrouw wil niet scheiden?het is al drie jaar dat zij weg ging.kan dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Relaties
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Lesle74, het kan dmv een eenzijdig verzoekschrift in te laten dienen, maar daarmee bent u er nog niet. Schakel eerst deskundige hulp in, bv een mediator die u kan adviseren hoe u het beste kan handelen.
Het proces van echtscheiding aanvragen via het indienen van een eenzijdig verzoek kan heel lang duren. Laat de advocaat eerst de rechter verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.
De uitspraak van de rechter (beschikking) geldt tot aan de uitspraak in de bodemprocedure: de echtscheiding. De rechter kan in de bodemprocedure tot een andere conclusie komen.

Antwoorden (3)

Advocaat zoeken en eenzijdig verzoek indienen bij de rechtbank.
4 jaar geleden
Een advocaat in hand nemen en een zaak starten om de scheiding te forceren.
4 jaar geleden
Het aanvragen van een scheiding begint met het indienen van een verzoekschrift tot echtscheiding. Een verzoekschrift tot echtscheiding is een aanvraag aan de rechtbank om de scheiding te regelen. Dit doet de rechter op verzoek van de ene of andere echtgenoot of van beide echtgenoten samen. De advocaat dient het verzoekschrift in bij de rechtbank. Vragen beide partners samen de scheiding aan dan spreekt men van een gemeenschappelijk verzoekschrift tot echtscheiding.
Zijn beide partners het eens over de scheiding en zijn er in goed overleg afspraken gemaakt, inclusief de wettelijk voorgeschreven afspraken via een ouderschapsplan, dan kan een scheiding binnen zo’n drie maanden worden uitgesproken.
In het geval van de vragensteller dient hij een verzoekschrift tot scheiding in te dienen bij de rechter. Bij een eenzijdig verzoekschrift heeft één partner het initiatief voor de scheiding genomen en hebben de partners geen afspraken willen of kunnen maken.
Door de advocaat wordt een eenzijdig verzoekschrift tot echtscheiding opgesteld en ingediend bij de rechtbank. De advocaat zorgt er vervolgens voor dat de andere partij een kopie van het verzoekschrift krijgt. De (ex-) partner kan bezwaar maken tegen het eenzijdig verzoek en in verweer gaan.
Als de partners het niet eens kunnen worden over de te maken afspraken, kan de echtscheidingsprocedure soms wel meer dan een jaar duren.
Heel belangrijk bij het indienen van een eenzijdig verzoekschrift tot echtscheiding is dat indien de partners het niet eens kunnen worden over de te maken afspraken, er een mogelijkheid is om via de advocaat een voorlopige voorziening te laten treffen.
In Nederland is er maar één grond nodig om te scheiden: duurzame ontwrichting van het huwelijk. Dit houdt in dat in ieder geval één van beide partners het huwelijk niet meer levensvatbaar ervaart. Om tot een echtscheiding te komen is het niet vereist dat beide partners hier achter staan. Het kan tot vervelende situaties leiden als je partner niet wil scheiden of zelfs betwist dat er sprake is van ontwrichting.
Advies: schakel deskundige hulp van een advocaat of mediator in, zodat je weet hoe je in een dergelijke situatie moet handelen en wordt bijgestaan tijdens dit proces.
Raadpleeg de site van Alles over familiezaken.
https://allesoverscheiding.nl/over-ons/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Lesle74, De procedure valt onder het burgerlijk recht (civiel recht). U bent verplicht om een advocaat in te schakelen. Laat u goed voorlichten over de kosten en of u in aanmerking komt voor een toevoeging.