Hoe om te gaan met je partner met PTSS?

Mijn partner heeft PTSS en heeft ook liever niet dat ik wat met vrienden doe.
In het verleden veel bedrogen etc.. etc.. maar ze is wel voor het eerst ècht heel verliefd op mij. Dit gevoel heeft zij nog ooit gevoelt..

Maar wat kan ik en/of moet ik doen..?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
4K

Antwoorden (1)

Het vertrouwen in een veilige wereld is bij iemand met PTSS weg. Daarom is het van belang om open en eerlijk te zijn tegen haar. Kom afspraken na en houd rekening met haar angsten.
Maar geef je eigen leven niet op vanwege haar PTSS. Probeer wel je eigen dingen te blijven doen.
Wees ook eerlijk als je merkt dat je niet aan bepaalde (irreële) verwachtingen van haar kunt voldoen.
Kan je de pijn van haar niet meer aan? Weet je niet meer wat je moet doen om haar te steunen? Schaam je hier niet voor, maar zoek hulp voor jezelf of zoek steun bij lotgenoten.

Algemene tips
Laat iemand met PTSS zijn of haar verhaal doen. Ook al hoor je het verhaal voor de zoveelste keer, blijf aandachtig luisteren. Oordeel niet. Iemand met PTSS is er mee geholpen om regelmatig zijn verhaal te doen.
Schep geen valse verwachtingen. Zeg niet dat het ‘snel over zal zijn’ of dat diegene ‘er vast snel over heen is’. Dit is niet realistisch. Het kost tijd om te herstellen van een trauma. Ook kan dit ervoor zorgen dat degene met PTSS het zichzelf kwalijk neemt wanneer het herstel niet snel genoeg gaat.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+