Wie behoort nog tot de familie?

Je hebt broer-zus neef - nicht achterneef-achternicht. Tot hoever kan men nog van familie spreken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
3.2K

Antwoorden (2)

Als het over erfrecht gaat, dan telt de familie tot in de zesde graad nog mee. In hoeverre je aantoonbaar bloedverwantschap familie kunt noemen s mij helaas niet bekend.
6 jaar geleden
In eerste instantie denk je aan je eigen ouderlijke gezin en / of je eigen gezin en de ooms en tantes met neefjes en nichtjes.
--------------------------------------

Juridisch is een ander verhaal.

Gaat het om bv een familie-reünie te organiseren?
In dat geval ga je meestal uit van een opa/oma situatie en de kinderen daarvan, de 2e generatie, heeft bv 4 kinderen voortgebracht welke ieder goed zijn voor een nieuw geslacht van per stuk (voor 't gemak) 2 kinderen deze twee hebben ook weer gezorgd voor kleintjes (allemaal 3) en zo gaat het verder. Zij hebben relatie's en krijgen kinderen, die weer voor verdere uitbreiding zorgen: tak voor tak.
Dat is in feite je familie, terwijl je officieel ook nog de 'koude' kant hebt, de mensenleden die aangetrouwd zijn, die dus niet in rechte lijn bij de familie horen en de kinderen van HUN familieleden de achter-neven/ nichten zijn dus niet bloed, maar wel familie ... aangetrouwde.

Teken maar eens je eigen stamboom, bijzonder om te zien en vooral wie zie je niet meer ;)