Wat is gevoel?

Vaak hoor je mensen zeggen; 'Volg je gevoel?'. Maar wat is je gevoel, waar bestaat dat uit? En wat is dan het tegenovergestelde, rationaliteit? Waar verschillen deze twee begrippen van elkaar? Is gevoel niet gebaseerd op ratio?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (11)

Gevoel is vaak gebaseerd op intuitie. Je zogenaamde eerste ingeving. rationaliteit wordt meer beinvloed door emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je gevoel is je verstand, maar dan op een laag pitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel is (naast je tastzintuig), de ervaringen die je onderbewustzijn heeft opgebouwd aan de hand van keuzes die je bewust of onbewust hebt gemaakt.

MAW Wanneer je je gevoel volgt, volg je eigenlijk de niet bewuste ervaringen en de besluiten die je zou nemen als je de bewuste ervaringen en kennis even buiten beschouwing laat.

Waarom zou je dit nu doen? Volgens veel wetenschappers slaan we veel meer informatie op dan we ons bewust zijn. Dit zou inhouden dat ons onderbewustzijn zichzelf programmeert met veel meer informatie dan wij zelf meemaken. Daarom kan het best wel zo zijn, dat wanneer het onderbewustzijn met de keuze die je wil maken moet verwerken, hij hier meer informatie voor heeft dan jij ooit zou kunnen opschrijven.

Het is maar de vraag of de opbouw van deze informatie binnen je onbewuste wel de juiste is. Het kan net zo goed zijn, dat je beter bewust een keuze kunt nemen, omdat je hier een betere selectie aan informatie hebt.

De geest is een raar ding. Net zo raar als al die mensen die om me heen lopen. Ik ben natuurlijk niet raar, ik ben alleen vreemd, vreemd voor mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel is inderdaad het tegenovergestelde van verstand (rationaliteit). Gevoel is dan hoe je je bij een bepaald iets of iemand voelt (eerste indruk, emoties) en verstand is als je er rustig en logisch over gaat nadenken.

Je wil bijvoorbeeld die hele mooie nieuwe gsm kopen omdat je er echt helemaal weg van bent (gevoel) maar als je er even rustig over nadenkt dan kom je tot de conclusie dat het beter is om het niet te doen omdat je er eigenlijk op het moment het geld niet voor hebt (verstand).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je helemaal weg bent van een gsm heeft dat zeker ook met je verstand te maken; wat kun je bijvoorbeeld allemaal met die gsm, hoe vet ziet die eruit, hoeveel indruk kun je op je vrienden maken, hoe snel zal ie zijn etc etc..
Als toevoeging op Guidance:

er zijn diverse onderzoeken die ernaar wijzen dat je onbewust juist vele betere beslissingen kunt maken dan bewust. Vooral wanneer het om een grote berg informatie gaat kun je die veel beter onbewust verwerken omdat je onbewust veel beter een 'algemene tendens' kunt opslaan, een grote optelsom, terwijl je bewust slechts kleine stukjes informatie onthoudt, die niet altijd een goede weerspiegeling vormen van de totale informatie die beschikbaar is. Dat wil zeggen dat het over het algemeen juist aan te bevelen is om je beslissingen 'op je gevoel' te maken.

Toegevoegd op 08-05-2009 13:50:38
nog even een linkje erbij:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn vier basisgevoelens (blij, bang, boos, verdrietig) en deze ontstaan vanuit (onbewuste) gedachtes. gevoel en verstand hebben veel met elkaar gemeen met als verschil dat ideeen uit je verstand makkelijker te benoemen zijn dan ideeen vanuit je gevoel. geloof het of niet, je gevoel is altijd ergens op gebaseerd (vaak eerdere ervaringen) maar vaak is het erg moeilijk om dat onder woorden te brengen. vandaar dat mensen het vaak 'afdoen' als gevoel of intuitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel is het onbewuste weten.
Verstand is weten gebaseerd op feiten.
Die twee samen zorgen ervoor dat de juiste besluiten worden genomen.

Toegevoegd op 08-05-2009 15:49:24
Heeft ook te maken met het direct opvraagbaar en beschikbaar zijn van kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gevoel is een primaire bewustzijns TOESTAND, en ratio is dynamischer, waarbij je secundaire oorzaak-gevolg relaties erbij haalt, op basis van je opgebouwde referentiekader. Ratio is dus kennis, cultuur afhankelijk. Iedereen heeft een ander "algoritme" ontwikkeld dat ratio wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de waarheid...

en je voelt of het klopt...

nee gevoel is niet gebaseerd op ratio, maar op waarneming en ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou je ratio ook hoor.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja is ook wel weer zo, het kan zo zijn idd.... +1 voor je reactie
Gevoel is een impuls.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel is een onbewust samenkomen van je kennis en je aard, karakter

Ratio KAN een heel erg belangrijk instrument zijn om je gevoel te voeden.

Als je dat nalaat (ratio dus NIET toepassen), dan wordt je een 'zweeftype'

Als je het teveel of alleen maar doet (ALLEEN maar ratio toepassen, gevoel weglaten of negeren), dan wordt je een robot en maak je geen gebruik van het zo belangrijke instrument: gevoel en intuitie

Pas als je een balans weet te vinden maak je optimaal van alles gebruik, ben je een mens ten top...

Dat zoeken naar die balans zal je de rest van je leven moeten blijven doen, je 'bent' er nooit!